0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjenare Jtobbe! Ett annat alternativ som du kan testa om du vill är den lösning som jag kör med på min vv-beredare. Jag har monterat in en timer och en contactor som drar på min elpatron vid inställd tid, och jag kör beredaren fn 4 tim/dygn på 1500 watts-läget, dvs 6 kw/dygn. På detta sparar jag ca 50% av min tidigare förbrukningskostnad, från ca 4000-4300 kwh/år till ca 2190 kwh/år.Mvh Raffen.
Tjenare Gano! Har jag sänkt temperaturen i beredaren säger du?? Vad får du allting ifrån egentligen??Du tror väl ändå inte att jag är så oproffsig så att jag hystar upp en timer och en contactor på min beredare, ställer in timern på 4 tim, lutar mig tillbaka och tror att allt är frid och fröjd.Nej du min vän, så är inte fallet det kan jag försäkra dig. Jag brukar normalt inte dra mig för att lägga ner rätt mkt jobb och uppföljning på mina "små" projekt, och så har det naturligtvis varit även i detta fallet också, d.v.s mina 4 tim inställning på elpatronen är resultatet efter ganska lång och trägen analys av vårt vv-behov, och när det gäller temperatur och ev risk för legionella så har detta naturligtvis också ingått i analysen, och där ser jag ingen som helst risk eftersom beredaren körs upp till ca +60 ºC i nedre delen, och mellan ca +70-80 ºC i övre delen en gång varje dygn.Mvh Raffen.