0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men känner ni inte Raffen vid det här laget....... ingenting är ju OMÖJLIGT som han gjort...... utan hans ideer och uppfinningar är ju världens bästa...... //Krister
Eftersom du helt stänger dörren till mitt resonemang om minskad temperatur i beredaren så måste er minskade förbrukning bero på förändrade vanor. Annars strider det mot naturlagarna. MVH/Gano
Summa summarum kan du nog få några hundra kWh lägre förbrukning tack vare timern (en lägre genomsnittlig temperatur vilket medför mindre värmeförluster), men jag tror att den större delen av besparingen på ca 50% beror på ändrade vanor när det gäller tappvarmvattnet nu när ni vet att ni blir utan om ni tappar oförsiktigt.PS. med ett undantag, vissa beredare har utanpåliggande elvärmeelement som värmer manteln på beredaren, en sådan beredare kan nog ha rätt rejäla förluster under själva "elpatrontiden" då den varmaste delen av beredaren är den som ligger direkt mot isoleringen.En vanlig "insticks-elpatron" har dock så nära 100% verkningsgrad man kan komma.
Citat från: Northkingen skrivet 29 juni 2007, 11:19:45Men känner ni inte Raffen vid det här laget....... ingenting är ju OMÖJLIGT som han gjort...... utan hans ideer och uppfinningar är ju världens bästa...... //KristerTjenare Krister! I vanlig ordning så måste jag ju hålla med dig, du brukar ju oftast ha rätt (förutom när du brukar överdriva Norrlands betydelse), men att de skulle vara världens bästa, det vet jag inte??, men bra är de den saken är helt klar. Men faktum är Krister att jag väntar faktiskt hela tiden på att det skall komma något bättre, för då kan man ju höja upp ribban ytterligare och börja att ta nya tag igen. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 29 juni 2007, 12:28:51Citat från: Northkingen skrivet 29 juni 2007, 11:19:45Tja jag vet inte riktigt vad du menar med att jag brukar överdriva Norrlands betydelse.... men det skulle vara interssant att testa dela Sverige i 2 delar dela landet vid Gävle eller Sundsvall och sen skulle vi se vilka som klarade sig bäst....... södra Sveriges naturtillgångar i form av malm osv..... är ju i det närmaste obefintliga....... och som alla vet så ger pengar välstånd...... Ha en trevlig helg och sköt om dig Raffen //Krister
Citat från: Northkingen skrivet 29 juni 2007, 11:19:45
Gano har 100% rätt. Du(Raffen) har sänkt medeltemepraturen i beredaren ganska rejält men utan att sänka temperaturen på tappvarmvattnet. Och det är ju jättebra ThumbsupAng. de två termostaterna...är det inte så att du skulle kunna (eller att det har varit som så) ge tillslag när övre går under X ºC och från när undre går över Y ºC
Hej Kalle T. Ja du Kalle du får väl tro på vem du vill, det finns t.om de som tror på gud, själv tillhör jag faktiskt dem som tror på sig själva. När det gäller dina kommentarer runt beredaren, temperaturen och tappvarmvattnet så tycker jag faktiskt att de var riktigt roliga Kalle, du har ju faktiskt en massa humor också, och sånt uppskattar jag verkligen.Mvh Raffen.
Citat från: Northkingen skrivet 29 juni 2007, 15:39:47Citat från: Raffen skrivet 29 juni 2007, 12:28:51Citat från: Northkingen skrivet 29 juni 2007, 11:19:45Tja jag vet inte riktigt vad du menar med att jag brukar överdriva Norrlands betydelse.... men det skulle vara interssant att testa dela Sverige i 2 delar dela landet vid Gävle eller Sundsvall och sen skulle vi se vilka som klarade sig bäst....... södra Sveriges naturtillgångar i form av malm osv..... är ju i det närmaste obefintliga....... och som alla vet så ger pengar välstånd...... Ha en trevlig helg och sköt om dig Raffen //Krister Tjenare Kingen! Jag har absolut inget emot Norrland och alla dess naturtillgångar och vet givetsvis mkt väl hur stor betydelse det har för vårt land. Nej jag tänkte mest på när vi pratar luftvärmepumpar Krister, då brukar du ju alltid förespråka pumpar i storleksordning som om alla bodde i Norrland, och så är det ju inte riktigt än. Apropå Norrland så hörde jag faktiskt ett rykte om att vår nya regering hade planer på att genomföra en uppdelning av Sverige, där det var tänkt så att norr om dalälven skulle man göra om till ett naturreservat, men jag vet inte om det är sant. Du får också ha en riktigt trevlig helg Krister!Mvh Raffen.