0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns ingen möjlighet att värmeläckaget skulle ha minskat med 2000 kWh/år.Det är i alla fall min "tro".
Citat från: Raffen skrivet 29 juni 2007, 21:06:46*suck* Jag skall försöka förklara för dig hur det fungerare det här resonemanget med medeltemperatur i din beredare.Om du blockera elpatronen (med timer) så kommer tanken att skikta sig vartefter du tappar ur varmt vatten i toppen och tillför nytt kallt i botten. Detta gör att medeltemperaturen sjunker, och därmed förlusterna.Låt säga att du har 60 ºC i alla dina 300liter så har du en medeltemperatur på 60 ºC (är du med ) om du nu tar ut 150liter av dessa 300, så ersätter du dessa 150l med 150l nya liter vatten med en lägre temperatur låt säga 15 ºC. Detta ger en del 60 ºC och en del 15 ºC. Enkel mattematik ger då följande...60+15=75 75/2=37,5 ºC i medeltemperatur.Tro det om du vill men det är så vetenskapligt det bara kan bli. Har absolut inget med religion tomte:: att göra.Motbevisa mig gärna...eller erkänn att jag har rätt.
Ett schablonbelopp om 10 000 kronor skall lämnas till den som i ettdirektverkande elvärme byter till en varmvattenberedare med solfångare.
Historien visar nog att beräknade besparingar har gått fortare, än vad beräkningarna visade en gång i tiden...i dessa energiprissvajande tider...men de klart, måste du leja bort installationen så kan det ifrågasättas, så tycker jag att det blir lite fel om man "måste" ha korta återbetalningstider. När det gäller solpaneler, varför kan man inte se att det man investerar i detta är i princip gratis energi livet ut.....
Citat från: leifa.k skrivet 10 juli 2007, 00:04:37Historien visar nog att beräknade besparingar har gått fortare, än vad beräkningarna visade en gång i tiden...i dessa energiprissvajande tider...men de klart, måste du leja bort installationen så kan det ifrågasättas, så tycker jag att det blir lite fel om man "måste" ha korta återbetalningstider. När det gäller solpaneler, varför kan man inte se att det man investerar i detta är i princip gratis energi livet ut.....Håller med. Sedan ger ju pengarna som man satsar på solfångaranläggningen mer i avkastning (sparade uppvärmningskostnader av VV) än om man skulle haft dem på banken........