0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Jtobbe! Jag tycker att du i första hand skall satsa på värmeförflyttning från undervåning till övervåningen, men ingen traditionell värmeförflyttning där du blåser varmluft nedifrån och upp, utan en intern ventilation inom huset där du suger luften från t.ex 1-3 utsug från övervåningen med t.ex en kanalfläkt med varvtalsstyrning och blåser ut luften nere i i undervåningen.Jag har själv haft liknande problem som du tidigare eftersom jag har både luftvärmepumpen och braskaminen placerade i gillestugan i källaren, och kunde också få upp till 26-28 ºC varmt i källaren för att kunna ha 20-22 ºC i bostadsvåningen när det var ca 5-10 minusgrader ute.Detta är ju tydligen ett mkt vanligt litet bekymmer med att man inte får till ett bra flöde av varmluft mellan våningsplan i hus, så av den anledningen så ledsnade jag på detta fenomen och bestämde mig för att åtgärda det här, och därför har jag nyligen genomfört mitt lilla projekt för att få till en riktigt bra luftväxling mellan våningsplanen i mitt hus.Jag delger dig gärna ytterligare detaljer och tips på hur du kan lösa detta på ett bra sätt om du så önskar Jtobbe.Förresten du har ett souterränghus på 128kvm boyta, är det totala ytan eller är det 128 kvm på resp våningsplan??Mvh Raffen.
Men vad jag läst i andra trådar så har väl du RAFFEN nyss genomfört eller är på väg att genomföra ditt superluftväxlingssystem..... hur kan du då rekomendera att Jtobbe då bör göra ett liknande system som du när du knappt testat ditt egna system?? Eller är det precis som när du hade byggt världens bästa lösning på kondensvattnet...... du höjde det till skyarna utan att ens ha testat det....... //Krister
Din kamin klarar inte mer yta värma upp än den gör idag så varför ens försöka då?Skaffa du en L/L Värmepump till övervåningen och placera den där så ska du se det är bästa lösningen./Bosse