0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hej,det är riktigt att när utedelen slutar att ladda varmvatten ändrar pannan på växlingsventilerna för att styra om till värmevatten istället för varmvatten får man en tillfällig temp ökning ut till elementen. Om detta leder till en märkbar temphöjning på elementen tvivlar jag på . Du skriver att shunten inte är helt i ändläge enligt skalan. Det borde den vara. Shunten ska vara stängd om inte tillskott behövs. Har du kontrollerat att shunten verkligen står i automatiskt läge och inte i manuellt läge? Mikael
Så är det på min anl. också, och detta irriterar mig.Värmen letar sig till det första elementet på övervåningen, som är ett sovrum, och elementet blr hett!Som om inte ö -våningen är tillräckligt varm sommartid!
Citat från: nic2 skrivet 29 juni 2007, 12:17:48Så är det på min anl. också, och detta irriterar mig.Värmen letar sig till det första elementet på övervåningen, som är ett sovrum, och elementet blr hett!Som om inte ö -våningen är tillräckligt varm sommartid! Jo, håller med. Mitt första element är en väldigt litet sådant som sitter på toaletten på första våningen. Det elementet blir varmt och elementet efteråt, som sitter i vardagsrummet blir ljummet i ovankant, resten av elementen förblir kalla. Det irriterar, för vem vill ha värme på elementen när det är varmt utomhus?
Enligt manualen skall cirkpumpen först gå igång om temperaturen understiger 16 grader längre än 8 timmar. Men det verkar också vara tvärt om? Dvs cirkpumpen slår inte ifrån förrän temperaturen är högre än 16 grader i mer än 8 timmar?Har nu ändrat till 4 timmar. Har dessutom innegivare och tempen är ofta >24 grader på sommaren och trots detta går cirkpumpen igång tidiga på morgonen (pga sommargränsen,) och går sedan ett antal timmar på morgonen innan sommargränsen stänger av den. Tycker inte cirkpumpen skulle behöva gå för den behövs ju inte förrän innetempen börjar närma sig börvärdet (21,5 grader) givetvis i kombination med hur låg utetemperaturen är.
Japp jag menar pumpen som cirkulerar vatten till radiatorkretsen. Japp, den är aktiverad, annars skulle jag ha betydligt mer värme på elementen än nu. Fenomenet har inte inträffar vad jag vet sedan midsommarafton. Har dessutom dragit ned till läge 1 på båda cirkpumparna. Får de vad som händer i höst när värme behövs.