0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har i dagarna fått en Optima 600 med 290 A/W som använder Rego800 för att styra värmen. Har två frågor som jag inte har funnit något svar på.1. Finns det ingenstans där man kan läsa av driftstatus på Optiman, typ antal starter per dygn m.m? Samma sak för tillskott?2. Vi har en innegivare monterad. Huset är väl isolerat vilket betyder att det magasinerar mycket värme vilket tanken är att innegivaren skall kompensera för (börvärde satt till 21,5 grader). Nu på sommaren slår funktionen sommargräns till (har satt 16grader som gräns) och stänger av cirkpumpen för värmevattnet. Dock tidigt på förmiddagen, när utetempen har varit ett antal timmar under 16 grader kommer det varmvatten på elementen, trots att innegivaren visar 24 grader. Innegivarens påverkansfaktor är satt till 6,0 och jag undrar om jag på något enkelt sätt kan slippa att elementen bli varma? Skall jag öka påverkansfaktorn ännu mer? Men hur går det då när det blir kallare ute?mvh/Erik
2. Vi har en innegivare monterad. Huset är väl isolerat vilket betyder att det magasinerar mycket värme vilket tanken är att innegivaren skall kompensera för (börvärde satt till 21,5 grader). Nu på sommaren slår funktionen sommargräns till (har satt 16grader som gräns) och stänger av cirkpumpen för värmevattnet. Dock tidigt på förmiddagen, när utetempen har varit ett antal timmar under 16 grader kommer det varmvatten på elementen, trots att innegivaren visar 24 grader. Innegivarens påverkansfaktor är satt till 6,0 och jag undrar om jag på något enkelt sätt kan slippa att elementen bli varma? Skall jag öka påverkansfaktorn ännu mer? Men hur går det då när det blir kallare ute?mvh/Erik
Avancerad meny:>Värme >Tidsbegränsade inställningar >Semester
Du kan öka fördröjningen, d.v.s när pumpen skall startas efter det att utetemperaturen sjunkit till värmesäsongsgränsen. Fabriksinställningen är 4 tim. Jag har satt min på 24 timmar.Sture
Fråga 2.Jag har en likadan situation och har satt ned innegivaren någon grad för att utegivaren inte skall lura systemet att det behövs värme till ett redan tillräckligt varmt hus.
Någon som har koll på driftstatistik då?
Citat från: Erik-NA skrivet 23 juni 2007, 14:22:23Någon som har koll på driftstatistik då?Går inte att avläsa vare sig i kundmenyerna, servicemenyerna eller i fabriksmenyn. Tyvärr...Sture
2. Vi har en innegivare monterad. Huset är väl isolerat vilket betyder att det magasinerar mycket värme vilket tanken är att innegivaren skall kompensera för (börvärde satt till 21,5 grader). Nu på sommaren slår funktionen sommargräns till (har satt 16grader som gräns) och stänger av cirkpumpen för värmevattnet. Dock tidigt på förmiddagen, när utetempen har varit ett antal timmar under 16 grader kommer det varmvatten på elementen, trots att innegivaren visar 24 grader. Innegivarens påverkansfaktor är satt till 6,0 och jag undrar om jag på något enkelt sätt kan slippa att elementen bli varma? Skall jag öka påverkansfaktorn ännu mer? Men hur går det då när det blir kallare ute?