0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bara en dator drar väl 7 kW/dag, 2500 kW/år så inte är det svårt att komma upp i 9000 kW.
Ok,, får väl kolla vad dom drar tänkte att när nätaggregaten är på 400W så drar dom ett par hundra W med skärmen.
VI har ca 4000 kwh i hushålls el.Så här har vi gjort .Ingen standby på Dator eller Tv.Diskmaskinen på varmvatten.Tid-ur på motorvärmaren.Låg energi lampor. Där det " funkar ".Ny kyl & frys. i övrigt är vi nog som en "normal" familj. lyse på nästan jämt, och i varje rum. tv på när vi är hemma. 2 vuxna 1 barn. En kille på snart 3 år .tvättmaskinen går jäääääääämt.
Här springer jag runt och släcker lampor och inga stand by här inte .Har just monterat elmätare på VPn så om ett år får vi se hur mycket hushålls el man gjort av med.Det som grämer mig är alla dessa små transformatorer laddare mm.Sedan har man ju datorn på så fort man är hemma, Aja baja säger el polisen.
Citat från: Gano skrivet 26 juni 2007, 00:43:27HejKan inte låta bli att reflektera över att alla ligger så lågt. För något år sedan trodde jag att 10000-vallen var omöjlig, men nu verkar det finnas mängder av människor som ligger under 9000 kWh i total elförbrukning. -Tävlingsinstinkt ? Är det bara vi soldyrkare som ligger så lågt ?Finns det någon här på forumet som ligger ännu lägre ? Vore intressant att få reda på vad som behövs...förutom snålhet förstås.. MVH/GanoReflekterar över en sak jag med!I din titel står det att ni är 4pers i familjen, då antar jag att ni är 2vuxna och 2barn samt att ni förbrukar under 9000kwH/år.Följdfrågor:Har ni inga elektriska leksaker såsom TV-PC-Spelkonsoller mm?Hur lagar ni mat, över gasolspis?Tvättar ni kläder med bräde i källaren, eller på arbetsplatsen?För mig är det i princip störtomöjligt att förstå hur man kan ha så låg förbrukning av HH-el med normala levnadsvanoroch det antalet personer i hushållet. Andelen HH-el borde uppgå rimligen till åtminstone 5000kwh/år, att det skulle räckamed 3500kwh/år till värme sedan? Superduperisolerat hus?
HejKan inte låta bli att reflektera över att alla ligger så lågt. För något år sedan trodde jag att 10000-vallen var omöjlig, men nu verkar det finnas mängder av människor som ligger under 9000 kWh i total elförbrukning. -Tävlingsinstinkt ? Är det bara vi soldyrkare som ligger så lågt ?Finns det någon här på forumet som ligger ännu lägre ? Vore intressant att få reda på vad som behövs...förutom snålhet förstås.. MVH/Gano
Jodå, en dator som står på nästan hela tiden (men det är en laptop med Centrino processor). Äldsta grabben har en PS2 som går lite då och då.Diskmaskinen går ganska ofta, typ 2 ggr per dag när vi är lediga, men det spelar inte så stor roll, den är kopplad till varmvatten och vi har solfångare. Typ 0,3 kWh per disk ? Jo, vi kör på 55-graders programmet förstås.Tvättmaskinen går också ganska ofta, typ 1 eller 2 ggr per dag. Det är vår största förbrukare.Torkskåpet pajade så det slängde jag ut. Fick mer plats i tvättstugan för verktyg och hobbygrejor...Vi kör aldrig torktumlare. Sambon är syfröken så hon hatar dessa maskiner, förstör kläderna säger hon. Enda de duger till är handdukar. Jag slängde ut den också eftersom den krånglade. All tvätt lufttorkar, ibland framför en LLVP... Har väl knappt några vanliga glödlampor kvar. Dels för elförbrukningen, dels för att jag hatar att byta lampor hela tiden. Motorvärmare med tidur.Jo, vi har ganska välisolerat hus. 70 cm på vindsbjälklaget, 60 cm i sidovindar (1,5 planshus). Har just isolerat ena gaveln på huset, lade på 50 mm fasadskiva.Annars lagar vi mat som vanligt, typ 1-2 ggr per dag. De flesta vitvarorna är A-klassade.Men förbrukningen kommer att öka när barnen blir större....för att sedan sjunka när de flyttar hemifrån.MVH/Gano