0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför strypa flödet? Bättre med fullt flöde och att köra konvektorn mindre ofta.
Jag har läst någonstans att en vinkällare ska variera lite i temp efter årstiderna för att vinet ska åldras på bästa sätt...Min varierar mellan ca 10 ºC på vintern till ca 15 ºC på sommaren...Å andra sidan är jag inte någon expert på att lagra viner men det smakade djävligt bra till middagen idag...
Vad är fördelen/orsaken till att ha en separat cirkulationspump för köldslingan?
Sammanfattningsvis så är min slutsats följande just nu.Genom att använda skissen som Nibe rekommenderar och att ha en extra avstängningsventil mellan de båda avsticken (i serie med backventilen) så har jag alla möjligheter kvar för inkoppling.Inkoppling vid litet kylbehov (liten vinkällare)Om jag bara ska kyla vinkällaren så stryper öppnar jag kretsen in till kylslingan och ev stryper flödet något till VP om det behövs. Då blir det den billigaste och enklaste inkopplingen.Då fungerar kylan bara då VP går; kan kompletteras med en styrning av cirkpump i VP som gör att det kan produceras mera kyla vid behov. Tack för tipset att ställa konvektorn i matkällaren istället; blir snyggare vinkällaren utan en konvektor (ska se om det fungerar praktiskt. ) Inkoppling vid stort kylbehov (huset)Öppna alla ventiler i inkopplingen och ha en separat cirkulationspump för kylslingan. Inkopplingen kan då ge kyla oberoende av VPs drift.
En enklare lösning tycker jag är att dricka öl istället den kan man ha i kylen .