Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: laddning av tank  (läst 24401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1390
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: laddning av tank
« Svar #45 skrivet: 19 juni 2007, 22:53:23 »
Har ni några bra förslag på skiktningsrör så vore jag tacksam fördessa.

Vill du ha en "patentarlösning"? I min tank tänkte jag göra nåt liknande. Jag har en 15mm klk anslutning som ska in i ett 3/4" hål, eller var det 1/2"  Sc:,h) .... Övergången mellan klämring och rörgänga är av mässing. På tanksidan av kopplingen tänkte jag sätta ett perforerat kopparrör. Det passar med ca 1mm spel så det är bara att löda eller på annat sätt nita fast det innan man skruvar in den i tanken. Kanske inte helt självklart hur jag menar. Kan ta en bild om det funkar och om jag kommer ihåg det.

mvh 
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #46 skrivet: 20 juni 2007, 08:39:43 »
Har ni några bra förslag på skiktningsrör så vore jag tacksam fördessa.

Är nog "rädd" för att de skiktningsrör/stratifieringsrör som förekommer i tyskland är patenterade. Så därför förekommer det få "kopior" ute på marknaden dvs finns nog endast på de tyska tankarna......
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #47 skrivet: 20 juni 2007, 08:47:25 »
till det med din ritning ...här på forumet måste allt va perfekt ...det är närmast kriminellt att tvär rita en lösning där det fattas en del ...... det verkar inte som folk klarar av att räkna ut hur du tänker annars

Läser en hel del på olika forum och kunskapsnivån hos de som skickar in skisser på olika saker varierar väldigt åt båda "håll".

Därför svara jag alltid som jag gör när det inte framgår helt 100%-igt av en skiss vad som menas. Om sedan någon tycker det är fel så får det stå för den personen. Jag fattade också vad som avsågs, men det behöver ju inte betyda att "alla" gör det. Därav mina kommentarer/funderingar/tips och kanske även vissa andras.

Det är svårt att via en skiss och lite text läsa ut vilken kunskapsnivå som författaren sitter inne med. Dessutom läses ju inläggen av många fler som inte vill/kan /har lust att "lägga" sig i diskussionen och det gäller ju att de också förstår/hänger med.
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad Tigershark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #48 skrivet: 20 juni 2007, 23:43:44 »
Ok, ska försöka bli lite bättre med skisserna jag skickar upp  >:(
Har inte köpt någon tank ännu....så jag känner att jag har full frihet att spekulera och försöka suga ut idéer, tankar och fakta.

Beslut:
Det blir 750 liter, 90mm PU skum, tappvatten via 2 ytförstorade kopparslingor.

Sen går det lite fel i huvudet! Tryggt med 2 kopparslingor för sol, men kanske inte lika kul som med fördelningsrör/diffusionsrör.

önskemål:
Skulle vilja få tips från de som sett riktiga stratifieringsrör eller rent av har dem installerade.

fråga:
1. Om jag väljer egna fördelningsrör, har ju fått en del tips t ex om grövre rör på slutet.  Vad tror ni om antalet instick, räcker 3?
2. Hur fungerar dessa termiska ventiler i praktiken, d v s driftmässigt och stabilt?
3. Har ni några kommentarer till att lägga ett invändigt plast svep (i tank toppen och ca 1 m ned) för att minska värmeledningen via tanken ned till kallare skiktning. Tror ni det blir ökad korrosion bakom plasten?
4. Finns det några regler/formler för beräkning av placering för elpatroner,inlopp för luft vatten, inlopp bergvärme, inlopp fastbränsle?

mvh






Konverterat från oisolerad golvvärme till isolerad golvvärme + 2-rörs radiatorsystem.
Luftvärmepump Panasonic HE9DKE
Elpanna Egor 1983
100mm stenull på vinden
110m2 boyta 30 biyta 30000kvh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #49 skrivet: 21 juni 2007, 17:07:04 »
Grövre rör funkar super, inte för korta bara.
Sista stycket punkt 3. Om du har fått "död" på vattnet så ska det inte vara någon fara med vatten bakom plasten, när vattnet kommer i kontakt med metallen bakom plasten så bildas magnetit som blir ett skyddsskikt, naturens egna fiffiga sätt för att våra värmesystem inte skall rosta sönder inifrån. Om du tror att du kan få in vatten bakom plasten, det innebär att plasten har släppt, vad händer om det släpper mycket? Blockerar utlopp från tanken?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Tigershark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #50 skrivet: 25 juni 2007, 19:46:49 »
Hade tänkt mig ett "löst" plastsvep i tanken. Utgår från en skiva och rullar ihop den till ett svep. Spänns sedan ut av tryckringar som är svetsade i tanken (svetsmutter/skruvförb. ed).
Isoleringen finns alltså inte på tankens övre kupade gavel utan bara på mantelytan och ca 1 meter ned.

Därav min fråga om vatten som kommer mellan plasten och tanken. Vattnet "dödas" vid ca 72 ºC om jag fattat rätt. Men frågan är vad som händer med vattnet som finns innanför svepet, detta vatten blir mer än 72 ºC, men finns det något hinder att det inte blir "dödat".
 
Konverterat från oisolerad golvvärme till isolerad golvvärme + 2-rörs radiatorsystem.
Luftvärmepump Panasonic HE9DKE
Elpanna Egor 1983
100mm stenull på vinden
110m2 boyta 30 biyta 30000kvh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #51 skrivet: 28 juni 2007, 01:01:27 »
Vattnet dödas även vid en lägre temp. än 72, men det tar längre tid. Titta på värmepumpar, de har mycket lägre temp men vattnet dör ändå, tids nog och magnetitskikt bildas även där. Tidsskillnaden vet jag ej, men den är avsevärt längre. Vattnet har även en korrosionspuckel när det gäller temp. Den är runt 60gr, det skall man tänka på när man fyller på nytt vatten tycker jag. Vattnet som finns innanför svepet kommer att dö, desto högre temp desto fortare. Det är en av anledningarna till att jag endast gör modifieringar i mitt värmesystem, ack,panna, radkrets, endast när det finns värmebehov, eldningssäsong för värme, då blir allt nytt vatten i systemet som snabbast utsatt för hetta och dör ut snabbast, men det är nog bara jag som gör så.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #52 skrivet: 28 juni 2007, 08:48:19 »
Hade tänkt mig ett "löst" plastsvep i tanken. Utgår från en skiva och rullar ihop den till ett svep. Spänns sedan ut av tryckringar som är svetsade i tanken (svetsmutter/skruvförb. ed).
Isoleringen finns alltså inte på tankens övre kupade gavel utan bara på mantelytan och ca 1 meter ned.

Hur mycket räknar du med att "spara" på denna "inre isolering" ????

Tycker det verkar vara mycket fixande innan den är på plats samt att eventuella infästningsbekymmer kan ge stora störningar i framtiden om "plasten" släpper/rör sig.....

Varför inte satsa på mer isolering på utsidan istället, lättare att montera. Eller saknas utrymmet för att öka den utvända isoleringen ??
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad Tigershark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #53 skrivet: 28 juni 2007, 21:58:32 »
Isoleringen på insidan... vi kanske skal kalla det för brytning av viss värmeledning till tankens mantelyta.
Som jag hoppas ska plasten förhindra värmeledningen så att skiktningen behålls.
Konverterat från oisolerad golvvärme till isolerad golvvärme + 2-rörs radiatorsystem.
Luftvärmepump Panasonic HE9DKE
Elpanna Egor 1983
100mm stenull på vinden
110m2 boyta 30 biyta 30000kvh

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: laddning av tank
« Svar #54 skrivet: 28 juni 2007, 22:13:24 »
hej
finns det nån beräkning på vad du spar eller vad du tjänar på att plasta tanken ?

tycker det låter som överkill jobb,skiktningen i en vanlig tank funkar ju oftast väldigt bra utan plast
håller med om att det då e vettigare att köpa tjockare isolering utan på tanken ....90-120mm pur e inte helt fel...
+ att isolera alla rör i systemet det tjänar du förmodligen bäst på....

Utloggad Tigershark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #55 skrivet: 06 juli 2007, 20:38:14 »
Hade tänkt mig en Dalatank, 90 mm PUR. Isolering av rör är självklart! Vill dra funktionen lite till sin spets, d v s hålla omblandningen i tanken minimal. Tror och tycker att omblandningen bör minska om inte värmen leds ned i mantelytan. Söker någon som kan beräkna "värmeförlusten" då vattnet i tanktoppen kyls ned p g a värmeledningen till det kallare vattnet.
Att isolera utvändigt hjälper ju inte i detta fall!!!

Konverterat från oisolerad golvvärme till isolerad golvvärme + 2-rörs radiatorsystem.
Luftvärmepump Panasonic HE9DKE
Elpanna Egor 1983
100mm stenull på vinden
110m2 boyta 30 biyta 30000kvh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #56 skrivet: 10 juli 2007, 00:34:37 »
hej
jag vill inte ha 2 tankar parralel kopplade...tycker det verkar rent dumt att värma 2 tankar i lika stor grad ....

det bör ju va vettigare att först ladda upp tanken där det sitter slingor ..å sen med ladda på tank nr 2
med ett ev överskott

Jaa de klart, om du nöjer dig med vad som finns på marknaden...och skall envisas med slingor...har faktiskt trott att ni norrut klarar er själv bra mycket....men jag börjar undra nu när ni verkar måst köpa allt.... ::) Jag kör allt parallell, in och ut och allt i toppen, funkar perfekt. I förrgår topptemp 43gr. i dag 40gr. Både grabben och frugan har duschat. Frugan duschar i max 38gr. grabben o ja nöjer oss med lägre temp. Inget tillskott, 800kWh i Juni, det mesta till poolen. I morgon tittar solen fram och då kan det regna några dagar igen....Låg temp, stor volym= många kWh in. Thumbsup
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: laddning av tank
« Svar #57 skrivet: 10 juli 2007, 00:45:13 »
hej
jag har som vanligt en egen teori om det med tanken,det måste bli mindre värmeförlust blandning i en tank som bara har en kontakt yta mellan varmt å kallt vatten  i ställer för 2 som man får om man parralellar tankarna

säg att jag laddat hela tanken till 60 grader så bör värmespridningen va betydligt mindre [50%]mellan det 60 gradiga vattnet å förhoppningsvis det 15-20 gradiga som min tilltänkta varmvatten automat ger ut i retur ut in i tanken
tror det är ett större problem än värme som vandrar neråt i tankens väggar,bäst vore väl om tanken va 12m hög å ca 250mm i diam men det e som svårt att få in den i kåken

det är lite därför jag funderar på serie koppling av tankarna släpps det kalla vattnet in i tank nr 2 bör det ta väldigt lång tid innan det stör tank nr ett som jag hoppas e rejält varm länge

men men kan som vanligt ha fel...
« Senast ändrad: 10 juli 2007, 00:47:19 av Dr Chun-Lan »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: laddning av tank
« Svar #58 skrivet: 10 juli 2007, 01:29:24 »
Jaadu, inte helt lätt det här. Är ju bara en bruksarbetare....Värmespridningen mellan det varma o kalla vattnet. Du nämnde 60gr. vatten. Det värmesprider ju en del till luften iallafall om det inte är jäkligt bra isolerat. Mitt med 30cm. mineralull läcker kanske 4-5 gr/dygn när det är 80gr. i tank. När temp är 45-50gr. i tank läcker det ungefär 2gr./ dygn. Iofs. många kWh/dygn eftersom jag har stor mantelyta. Du skriver att du har egna teorier...jag vet, och det är inte alltid jag hänger med... även om jag läser flera ggr. Men jag är fortfarande övertygad att de tjänar mest/kr/år om de värmer i botten på tanken med sol och spetsvärmer med pannan. Sedan beror det ju mycket på vad de har i de 3 husen oxå. Har de tappvattenslingor så duger det nog inte med 40gr. i soltanken som det gör hos mig.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: laddning av tank
« Svar #59 skrivet: 11 juli 2007, 18:41:56 »
hej
joo det är inte allti lätt att beskriva en tanke eller ide i skriven form,felet e nog att man får för brottom

jag vet ju ungeför vad jag tankt å därför blir nog det man skriver lite si å så.....

men hur som hällst så skulle det ändå va skoj å veta hur mycket skarp skicktning mellan tex 65 å 30 grader kyler
ger mig den på att det har ganska stor kyleffekt ändå


joo skulle ochså se att dom körde en mindre tank på tex 750 liter å kylde ner tanken med kulverten om det börjar gå varmt ...felet e ju att alla grejer bygger uteslutande på flis pannans temp dvs 80 grader

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!