0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej .. har funderingar på en ny tank.....750liter med varmvatten slingor dvs 2 st en lågt för förvärmning å en högt för slutberedning ....men frågan är ....jag vill ha dubbla solfångar slingor en i topp å en i botten på tankenmålet e att använda den övre slingar för rivstarter å den undre för att få hela tanken varm ...vid långvarig sol styrningen vill jag ska ske med en termostat så vid låg temp som tex 40 grader botten laddas tanken...går tempen upp så till 50 grader vill jag växla å toppladda tanken...hoppas ni fattar vad jag menar å vad jag vill uppnå ps varför jag undrar lite e för att jag va å kolladde på ett system med 2x750 tank med seriekopplade tankar å den snubben va lyrisk tank nr 1 topp laddades å då den va full 70 ºCså började tank nr 2 att fyllas med 70 gradigt vatten i från toppen
Du kan köpa en sån tank från flera tilverkare, tex Lesol:http://www.solgruppen.se/bilder/4ssoltank.jpgFelet med dem är att de ofta kostar minst 20tkrmvh
japp helt rätt humlan...jag missade lite rör =)
tror ni det funkar att slav tanken återladdar tanken där alla slingor sitter i princip av sig skälv ?