0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
..........För 100 år sedan var det en genetisk fördel att kunna lagra den energi man fick i sig, ju fetare desto mer framgångsrik var man, idag är det tvärt om, vem vet hur det är på ytterligare 100 år.
I Finland, som blev värst drabbat, beräknas befolkningen har sjunkit från 470.000 invånare år 1695 till 370.000 år 1700."
hej .. det e svammel att det är ärftligt ...i alla fall i vårat land såg på tv om ett indian folk i usa som left i xxx 1000 år på samma strand plätt dom hadde extremt hög förmåga att uppta födoämnen .......men deras sätt att leva har knapast pågått i några hundra fjuttiga år det hinner inte generna ändras på det som ärvs är en dålig vana att äta eller ett dåligt sätt att leva = lite motion jag e inte smal tvärt om...men på nått underligt sätt tappar jag 5-10 kg fläsk varje sommar inte speciellt skoj eller lite arbetssamt men det funkar ...jag tappar i vikt det e lätt ekvation ät lite å rör dig mycke så tappar ni i vikt,felet är att en våld fet persson orkar inte röra på sig så pass att det ger nån större skillnad ...å det räcker inte med en promenad i veckan det måste va varje dag i några timmarjobbade med en kille som droppade 15 kg på en sommar trots att han åt skrov nästan varje kväll då förstår ni hur pass mycke man bränner det e lätt lite jobb = lite mat annars blir man fetfast det tycke jag ni ska kunna räkna ut då ni fixar betydligt mer invecklade räkne grejer
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 31 maj 2007, 17:50:36hej .. det e svammel att det är ärftligt ...i alla fall i vårat land såg på tv om ett indian folk i usa som left i xxx 1000 år på samma strand plätt dom hadde extremt hög förmåga att uppta födoämnen .......men deras sätt att leva har knapast pågått i några hundra fjuttiga år det hinner inte generna ändras på det som ärvs är en dålig vana att äta eller ett dåligt sätt att leva = lite motion jag e inte smal tvärt om...men på nått underligt sätt tappar jag 5-10 kg fläsk varje sommar inte speciellt skoj eller lite arbetssamt men det funkar ...jag tappar i vikt det e lätt ekvation ät lite å rör dig mycke så tappar ni i vikt,felet är att en våld fet persson orkar inte röra på sig så pass att det ger nån större skillnad ...å det räcker inte med en promenad i veckan det måste va varje dag i några timmarjobbade med en kille som droppade 15 kg på en sommar trots att han åt skrov nästan varje kväll då förstår ni hur pass mycke man bränner det e lätt lite jobb = lite mat annars blir man fetfast det tycke jag ni ska kunna räkna ut då ni fixar betydligt mer invecklade räkne grejerDet är inte svammel att det är delvis ärftligt, för det finns en gen som styr hur varje människa tar upp fettet. Det går alltså att ta 100 helt olika personer, med helt skillda arvsanlag, å alla kommer att få olika vikt vid samma matintag, samma mängd arbete m.m. Det som fått allt att synas så väl i viktskillnader, är vår förändrade, mindre energikrävande livsstil, som gått fortare än våra geners anpassning till energi-intaget. Evolutionen har helt enkelt hamnat på efterkälken...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 31 maj 2007, 19:05:23Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 31 maj 2007, 17:50:36hej .. det e svammel att det är ärftligt ...i alla fall i vårat land såg på tv om ett indian folk i usa som left i xxx 1000 år på samma strand plätt dom hadde extremt hög förmåga att uppta födoämnen .......men deras sätt att leva har knapast pågått i några hundra fjuttiga år det hinner inte generna ändras på det som ärvs är en dålig vana att äta eller ett dåligt sätt att leva = lite motion jag e inte smal tvärt om...men på nått underligt sätt tappar jag 5-10 kg fläsk varje sommar inte speciellt skoj eller lite arbetssamt men det funkar ...jag tappar i vikt det e lätt ekvation ät lite å rör dig mycke så tappar ni i vikt,felet är att en våld fet persson orkar inte röra på sig så pass att det ger nån större skillnad ...å det räcker inte med en promenad i veckan det måste va varje dag i några timmarjobbade med en kille som droppade 15 kg på en sommar trots att han åt skrov nästan varje kväll då förstår ni hur pass mycke man bränner det e lätt lite jobb = lite mat annars blir man fetfast det tycke jag ni ska kunna räkna ut då ni fixar betydligt mer invecklade räkne grejerDet är inte svammel att det är delvis ärftligt, för det finns en gen som styr hur varje människa tar upp fettet. Det går alltså att ta 100 helt olika personer, med helt skillda arvsanlag, å alla kommer att få olika vikt vid samma matintag, samma mängd arbete m.m. Det som fått allt att synas så väl i viktskillnader, är vår förändrade, mindre energikrävande livsstil, som gått fortare än våra geners anpassning till energi-intaget. Evolutionen har helt enkelt hamnat på efterkälken...mvh humlan.Gen?? Jag trodde det var ämnesomsättningen som gjorde hur man förbränner mat och fett..... men jag kan ju ha fått det om bakfoten.... //Krister
hej till vissdel kan kan det ju va så att vissa har lättare att lägga på sig ...men jag tror lika fullt det har mer med livsstil å göra ...sitter man still å slappar hela livet utan att röra sig å äter 3kg mat per dag blir man fet springer man maraton 4x i veckan å äter 6 kg mat per dag bör man inte bli fet pga att man förbränner maten är det så att det är ärftligt så ska dom ju va glada....det e ju bara att anpassa mat intaget efter det man fixar att äta utan att bli fet typ 2 köttbullar i veckan å en makaron...jävligt billigt å bra bättre än en solfångare det handlar ju bara om att klara av att balansera intag å uttag till rätt nivå,svårare än så är det inte...måste få fortsätta lite sen e det ju en annan femma om man inte vill offra hela livet på ett elljus spår å äta havre jämt det gäller att hitta en "normal" balans som man lever gott med ...sen att operera är då fan det sämsta sättet ....hela jävla livet kan va paj känner flera som har jätte problem sen dom opererat sig ,,,inte riktigt normalt att spy upp all man ca 2 min efter man ätigt eller måsta äta smör å dricka ren grädde för att få i sig nog med fett eller näring
Citat från: Northkingen skrivet 31 maj 2007, 21:01:01Citat från: humlan57 skrivet 31 maj 2007, 19:05:23Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 31 maj 2007, 17:50:36hej .. det e svammel att det är ärftligt ...i alla fall i vårat land såg på tv om ett indian folk i usa som left i xxx 1000 år på samma strand plätt dom hadde extremt hög förmåga att uppta födoämnen .......men deras sätt att leva har knapast pågått i några hundra fjuttiga år det hinner inte generna ändras på det som ärvs är en dålig vana att äta eller ett dåligt sätt att leva = lite motion jag e inte smal tvärt om...men på nått underligt sätt tappar jag 5-10 kg fläsk varje sommar inte speciellt skoj eller lite arbetssamt men det funkar ...jag tappar i vikt det e lätt ekvation ät lite å rör dig mycke så tappar ni i vikt,felet är att en våld fet persson orkar inte röra på sig så pass att det ger nån större skillnad ...å det räcker inte med en promenad i veckan det måste va varje dag i några timmarjobbade med en kille som droppade 15 kg på en sommar trots att han åt skrov nästan varje kväll då förstår ni hur pass mycke man bränner det e lätt lite jobb = lite mat annars blir man fetfast det tycke jag ni ska kunna räkna ut då ni fixar betydligt mer invecklade räkne grejerDet är inte svammel att det är delvis ärftligt, för det finns en gen som styr hur varje människa tar upp fettet. Det går alltså att ta 100 helt olika personer, med helt skillda arvsanlag, å alla kommer att få olika vikt vid samma matintag, samma mängd arbete m.m. Det som fått allt att synas så väl i viktskillnader, är vår förändrade, mindre energikrävande livsstil, som gått fortare än våra geners anpassning till energi-intaget. Evolutionen har helt enkelt hamnat på efterkälken...mvh humlan.Gen?? Jag trodde det var ämnesomsättningen som gjorde hur man förbränner mat och fett..... men jag kan ju ha fått det om bakfoten.... //KristerNåt har Du iaf fått helt om bakfoten... Fråga: Varför tror Du ämnesomsättningen i din kropp är som den är? Svar: För att det finns förutbestämt i dina gener, ditt DNA, ditt arv från föräldrarna.Troligen kommer den dag, när allt om oss går att spåra till en viss gen eller i dna, eller helt enkelt genom att kolla i våra föräldrars gener, DNA, det Vi får ärva från dom... Mer exakt skulle väl vara att säga i DNA, gen blir väl för generellt antar jag...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 31 maj 2007, 21:41:31Citat från: Northkingen skrivet 31 maj 2007, 21:01:01Citat från: humlan57 skrivet 31 maj 2007, 19:05:23Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 31 maj 2007, 17:50:36hej .. det e svammel att det är ärftligt ...i alla fall i vårat land såg på tv om ett indian folk i usa som left i xxx 1000 år på samma strand plätt dom hadde extremt hög förmåga att uppta födoämnen .......men deras sätt att leva har knapast pågått i några hundra fjuttiga år det hinner inte generna ändras på det som ärvs är en dålig vana att äta eller ett dåligt sätt att leva = lite motion jag e inte smal tvärt om...men på nått underligt sätt tappar jag 5-10 kg fläsk varje sommar inte speciellt skoj eller lite arbetssamt men det funkar ...jag tappar i vikt det e lätt ekvation ät lite å rör dig mycke så tappar ni i vikt,felet är att en våld fet persson orkar inte röra på sig så pass att det ger nån större skillnad ...å det räcker inte med en promenad i veckan det måste va varje dag i några timmarjobbade med en kille som droppade 15 kg på en sommar trots att han åt skrov nästan varje kväll då förstår ni hur pass mycke man bränner det e lätt lite jobb = lite mat annars blir man fetfast det tycke jag ni ska kunna räkna ut då ni fixar betydligt mer invecklade räkne grejerDet är inte svammel att det är delvis ärftligt, för det finns en gen som styr hur varje människa tar upp fettet. Det går alltså att ta 100 helt olika personer, med helt skillda arvsanlag, å alla kommer att få olika vikt vid samma matintag, samma mängd arbete m.m. Det som fått allt att synas så väl i viktskillnader, är vår förändrade, mindre energikrävande livsstil, som gått fortare än våra geners anpassning till energi-intaget. Evolutionen har helt enkelt hamnat på efterkälken...mvh humlan.Gen?? Jag trodde det var ämnesomsättningen som gjorde hur man förbränner mat och fett..... men jag kan ju ha fått det om bakfoten.... //KristerNåt har Du iaf fått helt om bakfoten... Fråga: Varför tror Du ämnesomsättningen i din kropp är som den är? Svar: För att det finns förutbestämt i dina gener, ditt DNA, ditt arv från föräldrarna.Troligen kommer den dag, när allt om oss går att spåra till en viss gen eller i dna, eller helt enkelt genom att kolla i våra föräldrars gener, DNA, det Vi får ärva från dom... Mer exakt skulle väl vara att säga i DNA, gen blir väl för generellt antar jag...mvh humlan.Nja hade oxå fått för mig att man kan själv påverka sin ämnesomsättning...... genom tex motion....... men jag kan ju även ha fått det om bakfoten men du humlan kanske kan vara bussig och Googla fram om det oxå är fel enligt dig och dina forskare.......//Krister