0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Carrier 4 kW kräver väl 150 markslinga eller "kompaktkollektor" också (=IVT 495 Twin). Den producerar väl inte 4kW bara från..ur... .frånluft?Knepigt att inte de "stora" märkena levererar samma typ av teknik som CZ5/6,5 & Meccmaster.Varför skulle de avstå från att erbjuda ett effektivare alternativ? Det får åtm mig att undra...?
Ventilationsflödet är ju inget man dribblar med för att få mer uteffekt från en FLVP, det flödet justeras ju så vitt jag vet in för att ge huset ifråga rätt ventilation, normalt 1 luftomsättning varannan timme.När det gäller patentet så är jag osäker, men har förstått att det är patentsökt vissa delar, och att det bestrids av andra aktörer (nu är jag ute på djupt vatten, jag är inte alls säker på att det är så här) och att själva patentet inte är klart p.g.a. det, om det är som jag säger så finns antagligen anledningen till att andra ännu inte byggt värmepumpar som utnyttjar "samma" teknik som CZ där.Kan du förklara din uträkning lite bättre, vad är det som du räknar fram med dina "15" i uppställningen.Tror du inte att det finns annat än luftens torra energinnehåll som spelar in, eller missuppfattar jag din uträkning.Håller med om att ett oberoende test vore välgörande.