Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.  (läst 15468 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #30 skrivet: 24 maj 2007, 21:05:41 »
Bosse har inte kommenterat det senaste, det du skrev i går vid 23-tiden alltså.

Jag tror nog jag kommer göra som planerat, dvs blåsa ner 1000m3 varm luft per timme, det lär bli varmt.

Jag har även ett projekt på övervåningen, som rör vintertid, där två alternativ på hur man löser frågan presenteras, vilket är mest korrekt?

http://hem.passagen.se/ftpserver/vent2.gif

För det projekt som gäller utjämningen mellan planen är tänkt att bakas ihop med detta på övervåningen, vill helst inte ha fler fläktar än nödvändigt.

Detta arrangemang påverkas av hurvida jag gör med ovan.
Det bygger på att jag blåser IN varm luft i rummen vintertid... dvs alternativ ett ovan.

http://hem.passagen.se/ftpserver/vent.gif


Hoppas ni är med på hur jag menar :)

230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #31 skrivet: 24 maj 2007, 21:21:30 »
Hej Benring! Spelar kanske inte så stor roll vilket alternativ du tar, men jag skulle nog föredra alternativ 2, dvs att suga luften från taken på rummen och blåsa ned den i kaminens närhet, eftersom jag tror att det blir mest naturligt att suger du ut luft ur rummen så kommer det snabbare in ny av kaminen uppvärmd luft i rummen. Jag tror väl också att det skulle vara lättare att kombinera med det andra flödet som vi diskuterat. När det gäller husets ordinarie ventilationssystem så påverkas ju inte det någonting av detta arrangemang.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #32 skrivet: 24 maj 2007, 21:58:37 »
Hej igen Benring! Efter lite ytterligare funderingar och studier av dina lay-outer så kom jag på att du behöver ju inte ha något luftutsläpp överhuvudtaget tillbaka till kaminen på ovanvåningen, utan kör bara utsug från rummen på övervåningen och skicka ned luften direkt till undervåningen. Kaminen värmer ju upp övervåning när du eldar och via utsuget får du snabbare in värmen i rummen för vidare transport ned i undervåning där det då kommer att underlätta betydligt för värmepumpen (vintertid alltså) när den skall tillsätta värme vid behov.
På sommaren kör du samma princip, bara det att du inte behöver vare sig elda i kaminen eller köra med pumpen eftersom du då kör ned överskottsvärmen (sommar och sol) i undervåningen och får på så sätt en jämnare temperatur i båda våningsplanen = varmare i undervåning och svalare i övervåning = den mest optimala och perfekta lösningen + att du kommer att spara en massa energi.
Det är ju bara att gratulera dig till en alldeles utmärkt lösning Benring.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #33 skrivet: 24 maj 2007, 22:02:16 »
Tjenare Raffen!

Jag var så insnöad på alternativ 1 att jag inte såg hur optimal nr 2 var!

Och du slog ju huvudet på spiken när du skriver att jag bara behöver dra ner luften, åt samma håll oavsett årstid, kan inte bli bättre på så vis!

Va kul, här ska byggas luftcirkulation!  Thumbsup
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #34 skrivet: 24 maj 2007, 22:16:09 »
En sak till Raffen, om jag leder luften från dom tre sovrumen på överplanet, ner till undre plantes två sovrum, kommer det då bli dålig luft där?

Eller är omsättningen av luft så stor att den inte blir dålig?


/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #35 skrivet: 24 maj 2007, 22:28:35 »
Hej Benring! Nej jag kan inte se någon fara med att luften skulle bli dålig av detta, men jag utgår då ifrån att du har hyfsat öppna utrymmen, eller i vart fall dörrarna på glänt i rummen på nedervåningen så att den uppvärmda luften fritt kan cirkulera ut från rummen och tillbaka upp i genom trappschaktet till övervåningen igen för nya rundor, för annars bygger du ju upp det här omtalade sk övertrycket i dessa rum vilket inte är så bra vare sig ur fuktsynpunkt eller att cirkulationen skulle avstanna viket heller inte är bra. Så kan luften bara cirkulera fritt så är det helt ok.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #36 skrivet: 24 maj 2007, 22:44:31 »
Ok, då ska det inte bli några problem, för det kommer aldrig bli så stängt i dom rummen :)

Då tror jag att jag vet hur jag ska drar rören oxå!

Stort tack för bollande av ideer studs
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #37 skrivet: 24 maj 2007, 23:44:20 »
Det var så lite så Benring, nöjet har varit helt på min sida. Apropå det du sa om insnöad, så jag kan säga dig att det är du inte ensam om, jag har själv känt mig så många ggr eftersom när man sitter och funderar och planerar så har man ofta en förmåga att kunna krångla till det lite extra mkt, för att i efterhand komma på att det är faktiskt de enklaste lösningarna som är de allra bästa. Tack skall du ha själv Benring för en intressant diskussion, och vi har säkert själ till att komma tillbaka och ge varandra feed-back på hur våra gemensamma lösningar fungerar.

Mvh Raffen.  Thumbsup  *vinkar*
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #38 skrivet: 25 maj 2007, 08:19:46 »
Jag kommer troligen göra som jag brukar, nämligen dokumentera/fotografera typ allt :)

Det kommer nog i denna tråd så är allt samlat!

Krångla till det ja, det är så sant! Det är många vuxna bra på.

Ett exempel:

Citera
En lastbil med släp transporterade en stor traktorgrävare, enorma däck. Släpet hade säg 28 däck totalt, för att orka med.
Vid ett tillfälle kom dom till en tunnel som var för låg, det var inte så mycket men den gick inte under.
Alla stod och funderade på hur dom skulle göra, och kom på att man släpper ju ut luften ur släpets däck så skulle det gå bra.

Samtidigt så står det en pojke och tittar med intresse och han säger då till en av gubbarna:
"Varför släpper ni inte ut luften ur traktorns däck? Den har ju bara 4 st"

Varför krångla till det? :)

 *vinkar*
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #39 skrivet: 26 maj 2007, 18:57:51 »
Allt är lungt och kan givetvis backas tillbaka om mätningen visar högre luftfuktighet vilket den troligtvis gör!

Uppvärmning av befintlig luftmängd är ok! med tex en värmepump eller vad som helst som ger värme!

"Extern" luft i från utsidan eller övervåning eller vad det nu är som råkar ha en högre temperatur och förmodligen ett annat tillstånd när det gäller fukt bör användas med en smula koll!

Jag gör ingen "våg" för 1000kubik heller eftersom luftblandningen kommer att skikta luften i undervåningen,
Det finns något som kallas omrörande ventilation och detta kräver spridning i hela undervåningen och dessa 1000kubik kommer då att splitas ned i betydligt lägre delflöden.

Det kan bli bra kortsiktigt och bli dåligt mer på sikt!

PS! har en 160 fläkt verkligen 1000kubik ? LHG 160XL har 770 kubik/timme och Friblåsande (det vill inte jag lyssna på i alla fall 53db) , sen faller luftmängden fort vid anslutning av ljudfällor mm.

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #40 skrivet: 27 maj 2007, 11:34:46 »
PS! har en 160 fläkt verkligen 1000kubik ? LHG 160XL har 770 kubik/timme och Friblåsande (det vill inte jag lyssna på i alla fall 53db) , sen faller luftmängden fort vid anslutning av ljudfällor mm.

Hej Bosse! Ja ivf bra nära 1000 kubik/tim friblåsande. Om du kollar länk och klickar på datablad, så framgår det ett värde på ca 0,27 m3/sek, vilket skulle motsvara ca 972 m3/tim.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #41 skrivet: 30 maj 2007, 18:17:44 »
Förtydliga mig lite!

Om nedervåningen har 18-20 grader på sommaren med 24grader uppe skulle den enligt min "tro" även ha 18-20grader om det är 28grader uppe,
detta är ju inget jag vet men "tror".

Om du vid 28grader uppe skulle ha 24grader där nere (alltså temperaturen följer med) så upplevs detta bara väldigt possitivt, och är det också därför så tror jag att så inte är fallet utan att temperaturen står kvar på 18-20grader och stampar och då är det högst olämpligt att köra in luft oavsett luftmängd (ju mer ju sämre)

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #42 skrivet: 30 maj 2007, 20:19:06 »
Hej Bosse!  Kul att höra ifrån Dig och mkt positivt med ditt förtydligande, det var faktiskt riktigt efterlängtat.
Ja du har ju helt rätt i Bosse att vi alla lever lyckliga i vår resp tro och det gäller ju i högsta grad även mig, eftersom jag naturligtvis inte vet säkert heller hur detta kommer att fungera, men med den luftmängd som det handlar om i detta fallet så har jag mkt svårt att tro att jag inte skulle kunna få till en markant utjämnad temperatur mellan bostadsvåning och källarvåning, men det återstår att se, för om ca 3-5 dagar så kommer jag att veta ganska väl hur det kommer att fungera eftersom jag nu är i slutskedet av montering av rör och fläkt och isoleringen av desamma är det som återstår, så jag kommer att återkomma med rapport om hur det hela fungerar så fort som möjligt.
Men detta är nu det s.k sommarläget på ventilationen Bosse vilket jag mest betraktar som en extra bonus med anläggningen, och jag vill nu fråga dig om det s.k vinterläget för samma ventilation.
Varför jag egentligen monterar upp denna anläggning är just för att det på vintertid, och vid strängare kyla, från ca -5 till -10 grader och nedåt så är det så att även om jag har upp till 25-28 grader varmt i gillestugan i källaren, (där jag f.ö både har pumpinnerdelen och braskaminen) så får jag inte upp mer än ca 21-22 +grader till bostadsvåningen, så jag vill därför fråga Dig:
Kommer detta att fungera enligt dina tankegångar Bosse med att kunna få upp mera värme vintertid och en jämnare temperatur mellan våningsplanen på samma premisser vilket är min målsättning, eller är det enl din uppfattning lika illa, eller att det kommer att fungera lika dåligt med temperaturutjämning vid den tiden på året??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #43 skrivet: 30 maj 2007, 22:45:35 »
Förtydliga mig lite!

Om nedervåningen har 18-20 grader på sommaren med 24grader uppe skulle den enligt min "tro" även ha 18-20grader om det är 28grader uppe,
detta är ju inget jag vet men "tror".

Om du vid 28grader uppe skulle ha 24grader där nere (alltså temperaturen följer med) så upplevs detta bara väldigt possitivt, och är det också därför så tror jag att så inte är fallet utan att temperaturen står kvar på 18-20grader och stampar och då är det högst olämpligt att köra in luft oavsett luftmängd (ju mer ju sämre)



Halloj Bosse, och Raffen!

Min temp på nedervåningen ligger på samma oavsett 24 ºC eller mer på övervåningen. Däremot under så sjunker det.

Bosse: Jag måste fråga dig, om jag har en värmepump som blåser ut 35 ºC luft på bottenplanet just nu och jag har ca 23 ºC i rummet pumpen sitter i, ca 20 i rummen utanför. Jag tappar pga dörrposter, vad krävs det för värme för att hålla dom 20 ºC i rummen bredvid pumpen om man delar upp och sprider värmen bättre (den som skulle komma från övervåningen och pumpen är avstängd)?

Hänger du med vad jag frågar om?

Skulle du mena att 25 ºC utblåsluft är otillräcklig i ett rum på ca 15m2 för att hålla runt 20 ºC?

Min andra fråga är: Spelar det nån roll HUR man värmer upp? Jag menar, med värmepump eller med annan varm luft?

Förövrigt ser jag fram emot svaret på Raffens fråga ang vintertid.

MVH / B






230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #44 skrivet: 01 juni 2007, 00:31:05 »
Hej Benring! På din fråga ang vilken temperatur som behövs på varmluften för att hålla en viss temperatur i ett rum är ju inte lätt att svara på, eftersom det beror på vilka förluster du har i form av ev isolering, ventilation, öppna dörrar mm. Det beror också naturligtvis på kapacitet på pump och / eller luftmängd som blåses. Men man kan säga konkret att om din pump ger 35 ºC i utblåstemperatur och den går kontinuerligt utan att stanna, dina förluster inte är alltför stora t.ex att du har öppen dörr mm, så riskerar du ju att få just 35 ºC i detta rum.
Det är ju därför som man har termostater så att utrustningen stängs av vid behov.
Samma sak om du har 25 ºC varmluft som blåser kontinuerligt, så beroende på förluster och kapacitet på utblåsluften så kan man anta att du bör få just ca 25 ºC i detta rum.
Hur man värmer upp luften kan ju inte ha någon betydelse som jag ser det, utan det är naturligtvis temperaturen på luften, mängden luft som tillförs och ev förluster som är avgörande.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 01 juni 2007, 10:21:40 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!