Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.  (läst 14498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #15 skrivet: 22 maj 2007, 13:34:39 »
Hej benring! Jag tycker om jag får råda dig att du kollar in på http://www.soliduct.com/ De har bra priser och mkt kampanjerbjudanden på vetilationsstosar, rör, flexrör mm som man behöver, du kan också i lugn och ro lägga in beställningar vid olika tillfällen i din personliga varukorg, beställningen ligger kvar tills nästa gång du loggar in, så du kan ta god tid på dig och fundera över vad du behöver utan att stressa och lägga in din order i varukorgen vid olika tillfällen innan du lägger din slutgiltiga beställning. De har visserligen fraktfritt från 1500:- kr, men det plockar det ju snart till så det är inget problem.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 06 juli 2007, 10:24:25 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #16 skrivet: 22 maj 2007, 13:48:14 »
Jo jag la in ett par grejer hos dom, för o se priset och kom väl upp i ca 3000:-.
DÃ¥ är det deras paket plus mer rör sÃ¥ jag kommer täcka upp 3 rum  Thumbsup

Det spar jag in bra på när jag slipper ha element där inne allt som oftast.

Fraktfritt över 1500:- är inga problem märker jag :)
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #17 skrivet: 22 maj 2007, 14:25:29 »
Nej det ser du Benring det plockar snart till när man skall handla lite, Jag tor att du kommer att bli riktigt nöjd med Soliduct för det blev jag, riktigt imponerad faktiskt. När det gäller ventilationsshoppen så såg jag att de faktiskt hade hyfsade priser på ljuddämparslang om man skulle behöva + att de har fraktfritt oavsett inköpssumma så det kan man ev fixa därifrån, men f.ö var de klart dyrare med övriga prylar, så då är Soliduct faktiskt att föredra.
Jag kör också med 160-rör från källaren genom en skorstensschakt och upp på kallvinden som jag sedan förgrenar till 2 st 120-rör och ned genom taket till bostadsvåningen, fläkt och förgreningsrör kommer att ligga separat isolerade ovanför den isolerade kallvinden.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #18 skrivet: 22 maj 2007, 16:40:29 »
Jag har gjort en skiss på en fundering, kan du säga om det är bra eller dåligt, om det finns nackdelar etc:

http://hem.passagen.se/ftpserver/vent.gif

Fläkten suger in kaminvärme när jag eldar på vintern, och blåser det in i dom tre rummen.
På sommarn så vänder jag håll på fläkten så den trycker ner den varma luften ner på undervåningen, röret som suger kaminvärme är då stängt.

Föresten, GÅR det att vända håll på dessa fläktar??
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Vändbara fläktar finns i princip inte!

Varför vill du tillföra varm luft från övervåningen på sommaren? jag gissar att antingen vill du jämna ut temperaturen eller så blir det väldigt kallt i nedervåningen.
Om det känns kyligt där på sommaren så borde detta vara possitivt men om det är "kallt" så är det då olämpligt att använda den uppvärmda luften på övervåningen eftersom den då tillför ytterligare fukt till den kanske redan lite fuktiga miljön i undervåningen.

Jag tänker så här! Om övervåningen är mycket varmare så upphämtar luften där fukt från undervåningen dvs transport sker rakt genom bjälklaget,
om denna luft sen pressas tillbaka så kyls den av och daggpunktstemperaturen kan då faktiskt ligga på en 22 grader på sommaren. Är då undervåningen dåligt isolerad med kanske redan lite fuktig grund så kommer du för det första inte att höja temperaturen särskilt mycket men däremot höja luftfuktigheten. och installationen ger mer skada än nytta.

Trots att jag jobbar med sådana problem så gjorde jag missen i min egen källare för några år sedan!
Den varmaste sommaren på mannaminne så kopplade jag en fläkt som sög luft från vinden och skickade den in i källaren.
källaren var då helt oisolerad och tjärad med jordmassorna emot och ca 15 grader varm året runt.

Två dagar senare halkade jag i vattnet på golvet och väggarna fullkomligt svettades vatten.
Temperaturen var ungefär som tidigare!

Jag tycker det känns lite vådligt att sommartid flytta luft från övervåningen ned till undervåningen.
Om det är konstgjord kyla i undervåningen från en luftvärmepump så känns det mer ok, eller att du tillför ytterligare värme där, men att använda undervåningen som kylaggregat tror jag alla avråder i från.
 


« Senast ändrad: 22 maj 2007, 18:14:13 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #20 skrivet: 22 maj 2007, 20:28:18 »
Hej Benring! Har kollat på din hemsida och jag tycker att det verkar helt ok. När det gäller vändbara fläktar så finns det ju mkt riktigt inte vad jag vet och som Bosse också mkt riktigt påtalar, utan man får alltså när det gäller alla fläktar inkl kanalfläktar masa sig upp på vinden, lossa på isoleringen och vända på hela fläkten, isolera på den igen och köra, för då blåser den i andra riktningen, alt när det gäller väggfläktar organisera samma sak att man kan vända på hela fläkten vid behov, så detta kräver en viss handpåläggning men å andra sidan så är det väl inte mer än 1 gång i halvåret som det kan bli aktuellt så det kan väl vara ok.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #21 skrivet: 22 maj 2007, 21:12:26 »
Bosse, du gissar rätt, och som jag redan skrivit, det är för varmt på övervåning och för "kyligt" på nedervåning på våren och hösten, på sommarn så är det bara behagligt.

Raffen, har du några kommentarer till Bosses påstående ang fukt?

Jag har ju inte en svinkall källare utan sutteräng där ena gaveln är under mark, resten är fritt.

Nog för att jag vet hur fukt/värme/kyla funkar, men är det sån risk tro?
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #22 skrivet: 23 maj 2007, 01:28:04 »
Trots att jag jobbar med sådana problem så gjorde jag missen i min egen källare för några år sedan!
Den varmaste sommaren på mannaminne så kopplade jag en fläkt som sög luft från vinden och skickade den in i källaren.
källaren var då helt oisolerad och tjärad med jordmassorna emot och ca 15 grader varm året runt.
Två dagar senare halkade jag i vattnet på golvet och väggarna fullkomligt svettades vatten.
Temperaturen var ungefär som tidigare!

Hej Bosse! Jag tror att det skulle vara bra om du förklarade lite närmare hur du menar i ditt inlägg, tog du den varma luften frÃ¥n utevinden och pumpade ner den i den kalla källaren inne i huset eller??  Om sÃ¥ är fallet sÃ¥ skapar du ju förmodligen ett övertryck i huset, vilket ju absolut inte är bra eftersom man dÃ¥ riskerar att trycka ut fukt i väggar, bjälklag mm.
Vad jag och Benring diskuterar är att öka den interna luftomsättningen inne i huset för att få en jämnare temperatur mellan våningsplanen i mitt 1-plans med isolerad källare och hans sutterängshus, och detta luftflöde påverkar inte på något sätt husets ordinarie ventilationssystem, och påverkar heller inte negativt det undertryck som husets ordinarie ventilation skapar via som i mitt fall en mekanisk frånluftsfläkt.
Sen att nämnda ventilationsrör som är isolerade går från t.ex taket i källaren via ett skorstensschakt eller garderobsutrymme upp på och via den isolerade kallvinden och tillbaka ned genom taket i övervåningen/bostadsvåningen gör ju ändå inte något annat än att transportera den interna inneluften mellan våningplanen, så just detta förfarande skapar ju varken övertryck eller undertryck i huset och därmed ser jag ingen risk för ev fuktskador. Tilläggas bör ju att det också finns ett ordinarie öppet trappschakt mellan övervåningen och undervåningen i dessa våra hus som det sker ett ständigt normalt luftflöde genom.
Jag vet inte om det kan ha skett något missförstånd härvidlag.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #23 skrivet: 23 maj 2007, 07:21:44 »
Jag förstår Bosses synpunkt och det är bra att han delar med sig av detta.

Dock låter Raffens tolkning av situationen mer riktig i MITT fall.

Bosse, min källare/undervåning ligger på ca 18-20 ºC om jag inte tillför värme.
Detta är normalt OK men är det 25 ºC på övervåning så gör diffen att det känns kallt.

Om jag kan få nedervåning att hålla säg 22-23 ºC och övervåning kanske 24 ºC, ja då är jag i mål tror jag.

Samtidigt, om jag väljer att tillföra (med VP'n) värmen där nere så blir det ändå varmare uppe, inget bra alls.
Man kan inte få en jämn temp i detta hus, oavsett årstid.
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Jag förstår Bosses synpunkt och det är bra att han delar med sig av detta.

Dock låter Raffens tolkning av situationen mer riktig i MITT fall.

Bosse, min källare/undervåning ligger på ca 18-20 ºC om jag inte tillför värme.
Detta är normalt OK men är det 25 ºC på övervåning så gör diffen att det känns kallt.

Om jag kan få nedervåning att hålla säg 22-23 ºC och övervåning kanske 24 ºC, ja då är jag i mål tror jag.

Samtidigt, om jag väljer att tillföra (med VP'n) värmen där nere så blir det ändå varmare uppe, inget bra alls.
Man kan inte få en jämn temp i detta hus, oavsett årstid.

Det är så om man kollar i ett mollierediagram att det kan räcka att sänka lufttemperaturen bara 1 grad så ökar luftfuktigheten 10%
detta är inget linjärt sätt att tala om vilken luftfuktighet du får men:
jag tror att om du sätter in en liten kanalfläkt som blåser in ca 300kubik/timme så tillför du inte i första hand värme utan fukt!

Titta i ett molliärdigram och mät helst med en slungpsykrometer om du ändå gör detta.

Raffen
Det jag talar om har absolut inget med övertryck att göra, om du har en källare så gjuten i ren stenhård betong så ökar luftfuktigheten vid sommarregn ute bara genom att fukten vill utjämna sig och transporteras lätt in igenom det mesta.

Det finns alltsÃ¥ tvÃ¥ sätt för fukten att transporteras, det du talar om är mer fukt i väggar dvs man trycker ut varm luft som kyls av och möter i värsta fall daggpunkten mitt inne i väggen.   I detta fall dÃ¥ i absolut värsta fall (mitt fall) att daggpunkten flyttats ända in pÃ¥ innerväggen som dÃ¥ höll 15grader, daggpunkten är 100% men det är illa nog med 70%

I ett hus sÃ¥ finns det dÃ¥ tvÃ¥ luftlager som har olika temperatur och olika förmÃ¥ga att hÃ¥lla fukt/uppta fukt, övervÃ¥ningens varma luft bär mer fukt per kubik och drar Ã¥t sig fukt frÃ¥n undervÃ¥ningens kallare luftlager (dvs hjälper undervÃ¥ningen att bli av med fukten) mäter man luftfuktigheten uppe sÃ¥ är den förmodligen torrare än nere men kan ändÃ¥ innehÃ¥lla mer fukt, blÃ¥ser man sen ner den i undervÃ¥ningen sÃ¥ stiger luftfuktigheten igen i värsta fall med 10%/grad som den dÃ¥ kyls. 

Raffen
Skillnaden på vad jag säger är att själva klimatet i undervåningen blir fuktigare och kan ställa till med minst lika stora bekymmer som det förstnämnda.
tex sommarstugelukt (mögel) i både väggar och lakan.

Men som sagt linjen är hårfin och det kan fungera utmärkt! men nyttan av detta är mindre än man tror. värmeeffekt i undervåningen blir väl ca 500watt eller ungefär vad en stationär dator producerar i värme. kyleffekten till övervåningen märker du alltså inte.

Det blir alltså oftast inte bättre heller av att låta uteluften genom skorstensverkan fara igenom undervåningen och upp genom trappan och ut genom ett fönster, eftersom just temperaturen kommer ifrån ett varmare och annorlunda lufttillstånd/ uppbär mer fukt.







 
« Senast ändrad: 23 maj 2007, 19:53:00 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #25 skrivet: 23 maj 2007, 20:30:53 »
Då är det i så fall (nästan) omöjligt att lösa uppgiften på ett energisnålt sätt?!

Jag måste torka och värma luften, så då får det väl bli en luftsolfångare :)
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #26 skrivet: 23 maj 2007, 21:27:12 »
Hej Bosse! När vi pratar källare eller undervåning som vi avser att värma på sommaren och få upp värmen effektivare på vintern eftersom vi har luftvärmepumpen där nere, så pratar vi om den del av utrymmet i undervåningen som är isolerat och ombonat på samma sätt som övriga bostadsutrymmen är utrustade. När vi pratar kanalfläkt så pratar vi inte en liten som blåser 300 m3 luft i tim, utan jag pratar om en Östberg kanalfläkt 160C, vilken har en kapacitet på upp till 1000 m3/tim beroende på motstånd, och eftersom det inte lär finnas något spec motstånd när man blåser luften internt i huset så borde toppkapaciteten kunna uppnås. Jag kommer naturligtvis att köra fläkten endast så mkt som behövs eftersom jag kan reglera varvtalet med en tyristor, och räknar väl med att det skall räcka ev med halvfart 400-600 m3/tim.
Men om vi för skojs skull räknar pÃ¥ 1000 m3/ i luftomsättning, sÃ¥ innebär det konkret om jag förstÃ¥r det hela rätt att jag pÃ¥ mina 95 m2 i bostadsvÃ¥ningen = 228 m3 total luftmängd, sÃ¥ byts denna totala luftmängd ut drygt 4 ggr/tim och slussas ned i källaren där jag pratar om ett uppvärmt utrymme pÃ¥ ca 60 m2 = 132 m3 total luftmängd, sÃ¥ skulle källarens totala luftmängd bytas ut ca 7,5 ggr/tim. Det skulle väl ändÃ¥ vara högst märkligt Bosse om det bara skulle vara fukt som transporterades ned i källaren, och att ingen värme överhuvudtaget skulle kunna uppnÃ¥s enligt de premisser som jag nu har nämnt. 

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #27 skrivet: 23 maj 2007, 23:03:41 »
Då är det i så fall (nästan) omöjligt att lösa uppgiften på ett energisnålt sätt?!
Jag måste torka och värma luften, så då får det väl bli en luftsolfångare :)

Ta det lugnt nu Benring!  LÃ¥t dig inte nedslÃ¥s av vissa pessimistiska uttalanden som det iof kan finnas fog för i vissa enskilda fall och under vissa spec omständigheter, men jag tror att det här kommer att bli riktigt bra skall jag säga dig för vÃ¥r del och med vÃ¥ra förutsättningar.
Förresten när det gäller luftsolfångare så är det väl ett bra förslag, men även där finns säkert utrymme för viss utveckling. De vanliga luftsolfångarna idag blåser ju in den uppvärmda luften i huset och medverkar därför till att skapa ett övertryck, eller i vart fall minska undertrycket i huset, vilket kan göra att fukt tränger in och på sikt skadar bjälklag, väggar, tak, mm.
Det vore helt klart mkt bättre om man sög luften inifrån huset och värmde upp den med solfångaren och pumpade tillbaka den igen så att den cirkulerade internt precis som vi avser att göra.

Mvh Raffen. 
« Senast ändrad: 23 maj 2007, 23:05:57 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #28 skrivet: 24 maj 2007, 08:38:35 »
Problemet är att ni båda argumenterar vettigt i samma fråga :)

Det du Raffen skrev sist, att omsättningen av luft kommer bli så hög att det måste öka värmen på nederplan, låter vettigt. Jag menar, om värmen ökar så blir ju väggar och golv varma och risk med fukt minskar.

Detta är ju redan idag ett uppvärmt och normalisolerat utrymme, så om jag flyttar ner och omsätter sån luftmängd som du, Raffen, skriver så kommer det ju knappast bli svalare.

Jag tror inte det kommer bli problem med fukt men blir osäker på detta när Bosse sätter igång och argumenterar :D

Ang luftsolfångare så har du rätt, bäst att cirkulera internt även där.
Jag har varit på väg att bygga en sådan tidigare, det kanske blir av nu oavsett.

Det vore ju inte fel att låta en sådan sitta i samma kanalsystem som det vi nu planerar, men att få luften uppvärmd i en sådan när man skyfflar 1000m3 blir nog svårt, måste nog bli en enorm solfångare i så fall, som hinner värma luften innan den kommer tillbaka in i huset igen.
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #29 skrivet: 24 maj 2007, 10:15:18 »
Hej Benring! Nej att låta 1000 m3 luft per timma cirkulera genom en luftsolfångare tror jag inte funkar heller, utan man får nog antingen ha en mindre separat fläkt till denna ev styrd av uppvärmningstemperaturen, alt ta en mindre sidokanal från denna vår kommande bamseanläggning gärna utrustad med reglagespjäll också, och som då passerar via solfångaren, det tror jag skulle funka perfekt.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!