Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.  (läst 14774 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« skrivet: 17 maj 2007, 19:21:24 »
Halloj!

Jag funderar på att låta min VP SANYO 123 suga sin luft från övervåningen.
Det skulle bäst ske om jag gjorde hål i taket/golvet och sedan drog ett rör genom som sedan sätts på pumpen.
Pumpen kommer då endast suga "övervåningsluft" är det tänkt.

Så till min fråga: Hur stor rördimension krävs för att innerdelen ska få sin luft den behöver?

Det kanske är alldeles för stor dimension för att bli praktiskt möjligt, men man kan kanske dela upp det i 2 eller 3 rör ner till pumpen. Frågan blir iaf, dimension?

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2007, 11:59:18 »
Detta kanske inte går att svara på? Jag har googlat på detta men finner inga konkreta svar.

Jag tar ett par rör o kollar hur det blir :)
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2007, 19:52:27 »
Om du stör trycket i huset kan du få övertryck i vissa rum och undertryck i andra, undertrycket är inga problem men övertryck...

Om du har övertryck i vissa rum kommer du att trycka ut varm och fuktig luft i otätheter i husets stomme, denna varma fuktiga luft kommer att kondensera i väggar/golv/tak och kan komma att orsaka fuktskador och/eller risk för mögel eller svamp.

Jag skulle inte dribbla med den typen av övningar du funderar på om jag inte vore säker på att luften har fri passage ALLTID mellan det rum där du hämtar luften och det rum där du blåser ut den.

Rördiametern blir aldrig tillräcklig, fläktarna är dimensionerade för att vara "friblåsande" (i alla fall mer eller mindre) men det kommer säkert att fungera någorlunda, räkna dock med sämre verkningsgrad än annars p.g.a. lägre luftflöden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2007, 20:52:49 »
Jag tror att det vore en bättre idé att ha en separat fläkt på luften från övervåningen och låta mynningen på ledningen sluta vid innerdelen. Sätt dit en 100-125 mm ledning + dito fläkt så blir säkert luftomsättningen tillräcklig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2007, 23:15:19 »
Om du stör trycket i huset kan du få övertryck i vissa rum och undertryck i andra, undertrycket är inga problem men övertryck...

Om du har övertryck i vissa rum kommer du att trycka ut varm och fuktig luft i otätheter i husets stomme, denna varma fuktiga luft kommer att kondensera i väggar/golv/tak och kan komma att orsaka fuktskador och/eller risk för mögel eller svamp.

Jag skulle inte dribbla med den typen av övningar du funderar på om jag inte vore säker på att luften har fri passage ALLTID mellan det rum där du hämtar luften och det rum där du blåser ut den.

Rördiametern blir aldrig tillräcklig, fläktarna är dimensionerade för att vara "friblåsande" (i alla fall mer eller mindre) men det kommer säkert att fungera någorlunda, räkna dock med sämre verkningsgrad än annars p.g.a. lägre luftflöden.

Halloj!

Det finns ingen risk att jag trycker ut nån fukt i husets stomme, det är så stort utrymme som luften sprids i och det är dessutom en fri passage (alltid) upp i trappen till övervåning.

Däremot så vill jag ju inte tappa effekt pga rören, så att lösa det med en fläkt som trycker ner luft kanske vore en vettigare ide´. Det har jag läst andra som gjort.

Tänkte ju bara slippa en fläkt eftersom VP redan har fläkt :) men blir det inget bra så kör jag med en extra.

Tack för svaren!
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2007, 10:26:13 »
Hej Benring! Får man fråga vad anledningen är till att du tänker låta din VP SANYO 123 suga sin luft från övervåningen??
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2007, 11:07:19 »
Halloj.

Ja på nederplan är det i dagsläget runt 18 ºC o lite småkyligt, på övervåningen är det över 25 ºC och olidligt.
Jag måste alltså ha på VP pga nedervåningens "svalka" men jag måste vädra uppe för att värmen ska försvinna.

Om jag tryckte ner värmen så skulle jag vinna på både och.

Det är största anledningen:)

EDIT: JAg hade då tänkt att låta VP gå på fläkt endast, så den bara suger ner luften, inte gå på kompressorn.
« Senast ändrad: 20 maj 2007, 11:09:21 av benring »
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2007, 13:48:13 »
Ok då förstår jag Benring! Du har med all sannolikhet värmepumpen på undervåningen, precis som jag har min i gillestugan i källaren och upplever också att luftväxlingen blir för dålig mellan våningsplanen. Jag får inte upp värmen så som jag önskar på vintern (även om jag har +26-27 ºC i källaren så får jag inte upp mer än +21-22 ºC), samtidigt som det precis som du säger att på sommaren är det nästan för varmt i bostadsplanet, men lite för svalt i källarplanet. Jag har provat det mesta (sido-underfläktar, takfläktar mm), men nu är det slut på detta "lilla bekymmer" för just nu så håller jag på att montera upp en rejäl ventilation internt mellan våningsplanen inne i huset, där jag kommer att kunna flytta runt luft om jag så önskar med en kapacitet av upp till 900-1000 kbm luft/tim via ett 160 mm spirorör till källaren, och som delar sig till 2 st 120 mm spirorör från bostadsvåningen, samt en Östberg 160C kanalfläkt med varvtalsstyrning via tyristor.
Målsättningen med detta är att jag skall få en betydligt jämnare temperatur mellan våningsplanen både på vinter och sommar, eftersom jag avser att låta fläkten gå även på sommaren för att då kunna köra ned den varma luften från bostadsplanet ned till källarplanet för att kunna få en behaglig temperatur där utan att behöva använda värmepumpen.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #8 skrivet: 20 maj 2007, 19:16:15 »
Du lider som sagt av samma bekymmer, jag ska ta del av ditt projekt och troligen göra liknande modell Thumbsup
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #9 skrivet: 20 maj 2007, 22:07:54 »
Hej Benring! Ja det var ungefär vad jag tänkte när jag såg din fråga och jag har irriterat mig lite på detta nu under 2 vintersäsonger, men nu beslutat mig för att åtgärda detta en gång för alla. men jag lovar att hålla dig informerad och återkomma med feed back så snart jag fått igång min ventilation om någon eller några veckor.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2007, 07:28:19 »
Tjohej Raffen!

Vart har du handlat dina rör och fläkt -grejer nånstans?

Jag tänkte bygga lite mer kanalsystem i samma veva, behöver sprida värmen lite effektivare på nedre plan.
Men då får jag en känsla av att det blir dubbla system:

-Ett som drar luft ner från övervåning till undervåning eller tvärs om på vintern.
-Ett som flyttar luften från det rum som VP sitter i, men endast på bottenplan.

Om man inte kan komma på en lösning som använder samma fläkt...

Det får man fundera på, dumt o köra fler fläktar än nödvändigt :)
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #11 skrivet: 21 maj 2007, 10:43:28 »
Tjenare Benring! Efter en hel del goglande så fastnade jag för Soliduct Ventilation i Båstad, de hade en hel del kampanjerbjudanden på prylar som jag behövde så det blev det klart bästa och mest prisvärda alternativet för mig + att det var lätt att anmäla sig som kund, och de levererar mot faktura, så inget krånglande med pengar när åkarfirmorna kom med grejorna, så därifrån var det ordning på rutinerna måste jag säga, så jag är helnöjd.                              http://www.soliduct.com/.
Tag gärna en fläkt som har lite ordentlig kapacitet så att du har lite resurser om du nu vill samordna lite olika kanaler istället för flera olika fläktar om det nu är möjligt, och kosta på dig en varvtalsstyrning med tyristor, för det gjorde jag, och när man ändå investerar och installerar så vill man ju inte reta sig på i efterhand att man inte fick tillräcklig kapacitet iaf, för då är det bättre att köra fläkten på 1/2-fart eller 3/4-fart via tyristorn, dessutom tror jag att livslängden påverkas positivt med en kraftigare fläkt som går på begränsat varvtal.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2007, 11:46:24 »
Tja!

Nu har jag klurat lite, jag har redan tidigare planerat in en kanaldragning på nederplan för att flytta värmen från VP-rummet till övriga rum.

Det jag behöver göra med den lösningen är endast att haka på ett rör från övervåningen, innan fläkten, med ett spjäll på.

Då kommer fläkten suga från VP om spjället är stängt, eller från övervåningen om spjället öppnas.

Detta ska jag försöka ordna termostatstyrning på.

Jag kommer inte trycka UPP luft nångång, jag planerar att ha en VP till på övervåningen som sköter den biten på vintern.

Så detta extra jag lägger till gäller mest för sommartid för att jämna ut, men  kanske även hjälpa till på vintern på samma sätt när jag tex eldar i kaminen på övervåningen.


EDIT: Förresten, du kör inte med ljuddämpare?

/B
« Senast ändrad: 21 maj 2007, 12:01:00 av benring »
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #13 skrivet: 21 maj 2007, 13:48:29 »
Hej Benring! Nej jag har inte med ljuddämpare nu för jag tänkte prova hur det låter utan, men är väl medveten om att jag kanske måste komplettera med detta. Jag har idag en kanalfläkt till ordinarie ventilationsutsug och den behöver jag ingen ljuddämpare till. Den sitter också precis som min nya fläkt kommer att göra uppe ovanför den isolerade kallvinden, så jag får se hur det låter. Eftersom jag överdimensionerade fläkten så tror jag inte heller att jag behöver köra järnet med den, men kommer att pröva detta mkt noga. Om jag behöver komplettera så köper jag dem hos  http://www.ventilation.nu/xcart/:  eftersom de hade hyfsat pris på 1-meters ljudämparslang, och dessutom fraktfritt på allt oavsett inköpssumma.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 06 juli 2007, 10:22:38 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Dimensionera rörstorlek, lite hjälp önskas.
« Svar #14 skrivet: 22 maj 2007, 13:06:22 »
Jag tänkte köra 160-rör i mitt arrangemang samt ha fläktar på vinden, så det kanske inte blir nödvändigt med ljuddämpare för mig heller.

Jag tänkte visserligen ha dubbelt system hemma, ett på övervåningen för att flytta bort luft till ett par rum + kök och då blir det paketfläkten med dämpare o allt för runt 2200:- plus lite mer rör.

Sen systemet för att jämna ut värmen mellan planen.

Vet inte hur jag ska lösa detta med endast en större fläkt, om det ens går, så det blir två fläktar om inget annat dyker upp.

Jag va in på  http://www.ventilation.nu/xcart men förstår inte om priserna är ink eller ex moms, sen när man kollar på kanalsystem, för att se vad rören/böjar kostar så står det inte vad jag kan se vilken dimension dom har, endast ett artikelnummer.

Högst irriterande, hur ska man veta vad man ska kolla på då?


230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!