0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
men kanalplats 30 och 34 är sämre signalstyrka ca 72% och signalkvalitet ca 60%?? Vad beror detta på?
Radiohandlaren sa att lite lätt vinkling uppåt skulle vara bra.
Oki men tror du att det skulle kunna hjälpa om jag satte på 1.5 meter rör till?
Det du provade med var DAT-45, den är lika bra som den antenn du har, men möjligen lite högre riktverkan, alltså svårare att ställa in.Jag pratade om DAT-75, den har 2dB högre förstärkning.Och ja, eftersom det uppenbarligen är träden som bråkar, och det hjälpte med att höja 4.5m så blir det säkert bättre ju mer du höjer.Jag skulle rekommendera 7m 50mm rör, det blir dunderstabilt utan att du behöver staga. Men prova med det du har hemma så länge vetja.Hur antennen ska vinklas beror på hur högt du bor i förhållande till masten och hur hög denna är. Du ska ju träffa toppen på masten.
Boxer har två fördelar:Det blir betydligt billigare och enklare när man har mer än en tvMan kan få både TV3, TV5, och TV6, väljer man viasat får man inte femman, och väljer man canal digital får man inte dom andra två.Annars är det såklart både enklare och billigare installation med en parabol i detta läge (dom installerar den ju tom)
Grattis får man väl säga då, det behövdes alltså lite höjd så fick du knas på skellefteå.Den kanalplatsen som du får sämre på bör vara mux 3 med TV3, Canal+ Film, Disney Channel, TV8, Canal 7, Canal+, Canal+ Sport, KANAL 5mux 3 ligger på kanal 59, alla dom andra ligger på kanaler från 43 och neråt.Enkelt uttryckt kan man säga att ju högre kanal, desto större dämpning över sträcka, sämre förstärkning i antennen, större dämpning i kabeln osv.När dom släcker det analoga 3 september kommer mux 3 att flytta till kanal 49, och då blir det ungefär lika bra styrka som du nu har på mux 4 med eurosport osv.Hur var det med förstärkaren?