Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥lig mottagning med boxer  (läst 29439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
DÃ¥lig mottagning med boxer
« skrivet: 14 maj 2007, 23:11:38 »
Har köpt en boxer men där jag bor verkar det fungera dåligt..... har köpt en ny stor dyr riktantenn samt en mastförstärkare men det är ändå halvtaskig mottagning...... någon som har tips om vad jag ska göra?? Db ligger på ca 24, Ber pendlar mellan 1-8, signalstyrka ca 70-85%, signalkvalitet 50-80%


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2007, 23:19:08 »
Har du testat att skippa mastförstärkaren?

Det finns risk att endera förstärkaren eller mottagaren överstyr om du har för stark signal.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2007, 23:45:59 »
Har du plåttak rekommenderas du har antennen under taket så inte du får störningar från plåten. Alternativt 5-8 m över taket.
Sen finns en annan typ av antenn som rekommenderas, minns ej namnet men den har bara pinnarna vertikalt, klusterantenn ???
/Bosse

RED:::::
Antennerna finns i ett flertal utformningar där yagi-antennen är bra vid fri sikt och direkt riktning mot sändaren och glitterantennen passar bra i trädrika omgivningar förhållandevis nära sändaren. Aktiva takantenner vinner på att de tack vare sin inbyggda förstärkning blir mindre och mer lättplacerade än sina passiva kamrater, men en aktiv antenn kräver som sagt ström och den tas i detta fall från digital-boxens 5-voltsutmatning. De flesta moderna boxar har detta. Även aktiva takantenner har störningsskydd mot mobiler och trådlösa telefoner.
« Senast ändrad: 14 maj 2007, 23:54:57 av jompaa »
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2007, 14:37:54 »
Tack för svaren.

Bara det slutar regna ska jag först testa utan mastförstärkare och sedan att flytta antennen till den andra gaveln så inte plåttaket kan ev störa har även lånat mig en annan antenn som jag oxå ska testa...... återkommer med upplösningen så fort jag kunnat testa mig fram..... (halkigt som fan på taket nu när det regnar)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2007, 15:10:07 »
Hur långt ifrån sändaren bor du, hur långt är det till närmsta träd i sändarens riktning och hur höga/täta är dom?

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2007, 21:45:34 »
Har varit ute ikväll och djävlats med antennsatan.......  prövade att byta antenn men det blev bara sämre......  har 4 olika sändare att välja bland men SkellefteÃ¥ och Storuman är bara att utesluta de ligger längst bort ca 10 mil till dem...... Arvidsjaur är ett alternativ men funkar dÃ¥ligt (ca 8mil) och när man kollar pÃ¥ Boxers hemsida rekomenderar dom för min del att jag skall rikta antennen mot Lycksele (knaften ca 7mil) och det verkar bli minst dÃ¥ligt dit oxÃ¥..... men det skumma är om jag riktar antennen mot A-jaur sÃ¥ blir det inget bra och den hittar som det ska vara bara kanaler som sänds frÃ¥n den masten....men dÃ¥ om jag riktar mot Lycksele och gör en ny kanalsökning sÃ¥ hittar den kanaler frÃ¥n bÃ¥de Lycksele och A-jaur och kanalerna frÃ¥n A-jaur blir dÃ¥ bättre än när jag riktar antennen mot A-jaur  Sc:,h  Skumt att det ska bli bättre när signalen kommer bakvägen..... men även skumt att den bara kommer bakvägen när antennen är riktad mot Lycksele men inte när den är riktad mot A-jaur  Sc:,h  Om det inte vore för att jag redan hade betalat för 2Ã¥r framÃ¥t skulle jag rycka ner skiten och sätta upp parabolen igen  >:(

Ska vara och lÃ¥na en inomhusförstärkare imorrn och pröva köra med den tillsammans med mastförstärkaren...... fÃ¥ se om det kan hjälpa...... föresten ja jag har träd framför antennen ca 40meter ifrÃ¥n och det är flera träd och rätt sÃ¥ täta men enligt den lokala tv handlaren ska det inte pÃ¥verka en tv antenn.......  men funkar det inte med en extra förstärkare sÃ¥ blir det nog till att pröva att flytta antennen till den andra gaveln pÃ¥ huset för dÃ¥ blir det fritt frÃ¥n ev störningar av plÃ¥ttaket som Jompa skrev.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2007, 21:56:32 »
Vad har du för antenn?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2007, 21:58:34 »
jag börjar från slutet:

Det största problemet är träden, jag var ute hos en kund i måndags och höjde antennen 6 meter, det fungerade utmärkt på vintern men inte på våren när löven kom på björkarna. Här är 6 mil till sändaren ungefär. Din tv-handlare snackar dynga, såvida han inte varit och tittat på dina träd och avståndet till ditt hus är det mer troligt att dom är orsaken till problemet än något annat

För att få bra bild på 8 mil behöver du en bra antenn och i stort sett fri sikt, se till att rikta in den nogsamt både i höjd och sidled.

Om du får in såpass mycket signal bakvägen att din box hittar kanalerna har du en antenn med dåligt fram/back-förhållande, byt antenn.

Min favorit för svåra fall är DAT-75 kompletterad med en dipolförstärkare
sen en vanlig mastförstärkare direkt under antennen, dom går båda på samma matning.
Då har du 17 dB passiv förstärkning, 32 dB fram/back plus 13 dB aktiv förstärkning direkt i dipolen i princip brusfritt.

Om detta inte fungerar är det bara höja masten så långt du pallar med (7 meter går bra med 50mm rör innan man behöver börja staga)

Till slut, om du är i ett sånt läge att du omöjligt får signal (pga berg eller träd som är så höga att du inte kan komma över dom) så är det bara att din återförsäljare ringer till boxer och talar om att du inte kan få in signal så river dom kontraktet.

Tillägg: det kan på en och samma ort vara två hushåll med 500m emellan där den ena får bild med en enkel gitterantenn direkt på skorstenen medan den andra måste ha en sån monsterantenn med mast som jag beskriver ovan.
« Senast ändrad: 15 maj 2007, 22:01:20 av mrfrenzy »

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2007, 22:32:55 »
Tack för svaren.

Bara det slutar regna ska jag först testa utan mastförstärkare och sedan att flytta antennen till den andra gaveln så inte plåttaket kan ev störa har även lånat mig en annan antenn som jag oxå ska testa...... återkommer med upplösningen så fort jag kunnat testa mig fram..... (halkigt som fan på taket nu när det regnar)


//Krister

Som du misstänker själv så kan ett plåttak ställa till mycket. Det bör inte vara plåt ens snett nedanför och i riktningen mot sändaren om inte antennen sitter många meter över taket. Det blir reflexer som gör att antennen bara "tittar" snett uppåt och inte mot horisonten.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2007, 22:46:55 »
vet inte vad antennen heter men den ser ut ungefär som den här i länken http://www.shoppingguiden.com/produkt/UHF-antenn.html
kostade ca 1200kr om jag inte minns fel och den är ca 2.5 meter lÃ¥ng. Den som jag testade med tidigare idag var en exakt likadan som mrfrenzy länkade till och den var sämre än min lÃ¥nga antenn  Sc:,h.

Japp montören frÃ¥n tv handlaren har varit till mig och försökt fÃ¥ till antennen men han sa dÃ¥ inget mer om träden än att de inte skulle vara nÃ¥gra problem...... han tyckte att jag skulle pröva byta antenn för att utesluta ev fel pÃ¥ min nya lÃ¥nga antenn och nu är det gjort...... sÃ¥ jag tror nästan att den antenn jag redan har är nog en ganska bra antenn......  han sa att jag även skulle testa att flytta antennen till den andra gaveln pÃ¥ huset sÃ¥ det blir nog att göra det när det blir fint väder ute. Ringde även till teracom idag och dÃ¥ bekräftade de att dom fortfarande kör den nya masten i Lycksele pÃ¥ reducerad effekt fram till 2007-06-08 sen skulle den gÃ¥ pÃ¥ full effekt (den gamla masten brann ner för typ 2 Ã¥r sen)

Mastförstärkaren jag har skall förstärka 36 db den är monterad pÃ¥ maströret och inne i huset vid tv:n sitter själva nätdelen (tror jag det heter iaf) som driver förstärkaren. SÃ¥g pÃ¥ boxers hemsida att där jag bor bör antennen vara monterad ca 10meter ovan mark men har nog bara ca 7-8meter ovan mark  Sc:,h
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2007, 22:52:49 »
Tack för svaren.

Bara det slutar regna ska jag först testa utan mastförstärkare och sedan att flytta antennen till den andra gaveln så inte plåttaket kan ev störa har även lånat mig en annan antenn som jag oxå ska testa...... återkommer med upplösningen så fort jag kunnat testa mig fram..... (halkigt som fan på taket nu när det regnar)


//Krister

Som du misstänker själv så kan ett plåttak ställa till mycket. Det bör inte vara plåt ens snett nedanför och i riktningen mot sändaren om inte antennen sitter många meter över taket. Det blir reflexer som gör att antennen bara "tittar" snett uppåt och inte mot horisonten.


Oki då kan det kanske vara det som är det stora problemet....... när jag riktar antennen mot Lycksele så sitter ju antennen på ena gaveln så hela husets plåttak blir ju rakt under antennen och den sitter bara ca 2meter ovanför taket samt att jag även har en skorsten klädd i plåt mitt på taket så den kan ju oxå störa lite...... men som sagt om jag flyttar antennen till den andra gaveln på huset så är ju varken plåttaket eller skortstenen ivägen.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #11 skrivet: 15 maj 2007, 22:57:48 »
Det första du bör göra är att fixa en rejäl antennmast, köp ett ett 3m och ett 2m rör, så kommer du dels högre upp ifrån träden, och alla eventuella problem med plåttak och skorstenar försvinner. räcker inte detta så kan du skarva på ytterligare ett 2m rör.

Eftersom du ändå har något sånär signalstyrka, så kan det göra stor skillnad när lycksele börjar sända på full effekt - om du har lika bra signal därifrån som från arvidsjaur så tyder det på att det är mindre träd ivägen åt lyckselehållet eller du ligger bättre till geografiskt.

Båda antennerna du provat bör vara lämpliga för jobbet.

Din mastförstärkare är väl en lågbrusförstärkare? Det är mycket viktigt när du har låg signal och inte nån förförstärkare. Vad fick montören för värden när han mätte direkt på antennen?

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #12 skrivet: 15 maj 2007, 23:13:30 »
Det första du bör göra är att fixa en rejäl antennmast, köp ett ett 3m och ett 2m rör, så kommer du dels högre upp ifrån träden, och alla eventuella problem med plåttak och skorstenar försvinner. räcker inte detta så kan du skarva på ytterligare ett 2m rör.

Eftersom du ändå har något sånär signalstyrka, så kan det göra stor skillnad när lycksele börjar sända på full effekt - om du har lika bra signal därifrån som från arvidsjaur så tyder det på att det är mindre träd ivägen åt lyckselehållet eller du ligger bättre till geografiskt.

Båda antennerna du provat bör vara lämpliga för jobbet.

Din mastförstärkare är väl en lågbrusförstärkare? Det är mycket viktigt när du har låg signal och inte nån förförstärkare. Vad fick montören för värden när han mätte direkt på antennen?


Ok vart kan man köpa såna maströr som går att skarva på?
Hmm jo på en del kanaler har jag 24db och på en del andra 21db men BER den vandrar otroligt mkt från 1-10 och signalstyrkan är hyffsad typ 80% men signalkvaliteten är mkt ojämn mellan 40-80% den hoppar upp å ner.....
Det som är skumt är att jag fÃ¥r bättre mottagning frÃ¥n Arvidsjaur bakvägen med antennen riktad mot Lycksele än när jag riktar antennen direkt mot A-jaur  Sc:,h
Öhh lågbrusförstärkare?? Köpte förstärkaren hos tv handlaren tror den hette triax om jag inte minns fel...... vad är en förförstärkare?
Vet  inte riktigt vad hans värden var men han sa att de egentligen skulle funka hyffsat med den mottagning jag hade men problemet verkar vara att mottagningen vandrar fram och tillbaka hela tiden..... föresten höll pÃ¥ att bli galen i vintras när jag sÃ¥g hockey och nÃ¥gon skoter passerade dÃ¥ började bilden hacka som satan men det kan den även ibland göra om t.ex en lastbil kör förbi pÃ¥ gatan......


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2007, 00:14:39 »
Alla antenninstallatörer eller lite större tv-handlare(ej elgiganten & co då) ska ha maströr, en stor kedja som har är kjell.com, vet inte om dom finns däruppe där du bor?

Mottagningen brukar vandra just när man har träd i vägen, beroende på hur löven/grenarna blåser och hur fuktigt det är.

Om passerande fordon påverkar bilden beror det oftast på dålig skärmning någonstans på vägen i kombination med dålig signal

Oskärmad kontakt: http://www.kjell.com/content/media/images/items/39402.jpg
Skärmad kontakt: http://www.kjell.com/content/media/images/items/30462.jpg

Det finns i princip två typer av mastförstärkare, lågbrusförstärkare och högeffektförstärkare.

En lågbrusförstärkare har ett brustal på 1,5-3dB och en förstärkning på 10-30dB
En högeffektförstärkare har ett brustal på 3-7dB och en förstärkning på 25-40dB

En högeffektförstärkare kräver att den inkommande antennsignalen är relativt kraftig, annars blir det mest brus som förstärks. I ditt fall behövs alltså en lågbrusförstärkare. Om förstärkningen från denna inte är tillräcklig tex pga att du har många tv-apparater, kompletterar man med en högeffektförstärkare efter lågbrusförstärkaren.

Om lågbrusförstärkaren har en förstärkning på mindre än 15dB brukar man kalla det för en förförstärkare, och då har man nästan alltid en högeffektförstärkare efter.

Triax tillverkar alla tre varianterna, om du anger modellnumret kan vi se vad det är för nåt du har köpt

Fram/back-förhållandet handlar om hur bra antennen förhindrar att signal kommer in bakvägen, antingen har din antenn ett dåligt fram/back, eller så spelar reflektioner tex från ditt plåttak in på något vis.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig mottagning med boxer
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2007, 08:05:18 »
Du kanske har samma problem som jag har, boxern söker in två olika sändare, i mitt fall Skellefteå och Älvsbyn, boxern uppfattar tydligen Skellefteå som starkare och sparar därför kanalerna från den sändaren när jag kör auto på installationen.
I praktiken har jag dock för dålig signalkvalitet från skellefteå så mina kanaler flipprar ut och in och boxern hänger sig ständigt.

Jag löser problemet genom att på teracoms hemsida titta på vilka "kanaler" älvsbysändaren ligger och gör följande:

1. Radera allt i boxer (fabriksinställningar)
2. Manuell sökning på enbart de frekvensband som älvsbysändaren använder
3. Spara kanalerna och sortera dem som du vill ha dem.

Klart.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!