0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svaren.Bara det slutar regna ska jag först testa utan mastförstärkare och sedan att flytta antennen till den andra gaveln så inte plåttaket kan ev störa har även lånat mig en annan antenn som jag oxå ska testa...... återkommer med upplösningen så fort jag kunnat testa mig fram..... (halkigt som fan på taket nu när det regnar)//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 15 maj 2007, 14:37:54Tack för svaren.Bara det slutar regna ska jag först testa utan mastförstärkare och sedan att flytta antennen till den andra gaveln så inte plåttaket kan ev störa har även lånat mig en annan antenn som jag oxå ska testa...... återkommer med upplösningen så fort jag kunnat testa mig fram..... (halkigt som fan på taket nu när det regnar)//KristerSom du misstänker själv så kan ett plåttak ställa till mycket. Det bör inte vara plåt ens snett nedanför och i riktningen mot sändaren om inte antennen sitter många meter över taket. Det blir reflexer som gör att antennen bara "tittar" snett uppåt och inte mot horisonten.
Det första du bör göra är att fixa en rejäl antennmast, köp ett ett 3m och ett 2m rör, så kommer du dels högre upp ifrån träden, och alla eventuella problem med plåttak och skorstenar försvinner. räcker inte detta så kan du skarva på ytterligare ett 2m rör.Eftersom du ändå har något sånär signalstyrka, så kan det göra stor skillnad när lycksele börjar sända på full effekt - om du har lika bra signal därifrån som från arvidsjaur så tyder det på att det är mindre träd ivägen åt lyckselehållet eller du ligger bättre till geografiskt.Båda antennerna du provat bör vara lämpliga för jobbet.Din mastförstärkare är väl en lågbrusförstärkare? Det är mycket viktigt när du har låg signal och inte nån förförstärkare. Vad fick montören för värden när han mätte direkt på antennen?