Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tvÃ¥ olika taklutningar  (läst 12181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: två olika taklutningar
« Svar #30 skrivet: 15 maj 2007, 23:34:27 »
om mina fångare ger in ca 100 kwt under en dag...så kan man väl väja att tillverka 100 liter 50 gradigt vatten eller 100 liter 25 gradigt ...typ....

tror du har lite övertro pÃ¥ dina fÃ¥ngare  ;) 100 kWh pÃ¥ en dag?

Det räcker för att värma 500L is från -130 grader till +50 grader.

hej
hoppas du fattar att det bara va ett räkne exempel... sen om det är en kwt eller 3000 kwt kvittar
det e resultatet i tanken som räknas 
200 lit 40 gradigt eller 100 liter 80 gradigt vatten ,,,energi mängden bör va ungefär den samma  i bägge fallen

sen att det varma blir 40 grader efter ett tag lever jag med,,, för jag har lika stor använning av 100 liter 40 som 200 lit 40 gradigt vatten
tanken e ju på 500 liter så jag har lika gärna 60 i topp å 30 i botten som 45grader i hela tanken ...

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: två olika taklutningar
« Svar #31 skrivet: 16 maj 2007, 06:31:30 »
hej
hoppas du fattar att det bara va ett räkne exempel... sen om det är en kwt eller 3000 kwt kvittar
det e resultatet i tanken som räknas 

Skall man använda tal i ett exempel vill man gärna att de skall stämma nÃ¥gorlunda, annars är det ju bättre att lÃ¥ta bli att blanda in dem.  ::)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: två olika taklutningar
« Svar #32 skrivet: 16 maj 2007, 08:26:28 »
Nu har Du bara läst, men inte förstÃ¥tt  ;)
Njae, det är väl snarare att jag läser vad jag tror det stÃ¥r istället för vad det egentligen stÃ¥r  ;D

Bara för att jag inte tror på din idé betyder inte att du har fel! Jag tror att när du väl testar så kommer du fram till vad som är bra för dig.

Lycka till!
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: två olika taklutningar
« Svar #33 skrivet: 16 maj 2007, 08:31:57 »
200 lit 40 gradigt eller 100 liter 80 gradigt vatten ,,,energi mängden bör va ungefär den samma  i bägge fallen
Ja, om du kan utnyttja det ner till 0 ºC men det vet jag inte hur du ska åstadkomma. Så kallt är väl inte inkommande kallvatten ens mitt i vintern?

,,, för jag har lika stor använning av 100 liter 40 som 200 lit 40 gradigt vatten
Är det verkligen sant? 200l inehåller mer energi änn 100l. Om du använder det till att förvärma vv så räcker det betydligt längre.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: två olika taklutningar
« Svar #34 skrivet: 16 maj 2007, 09:20:37 »
Nu har Du bara läst, men inte förstÃ¥tt  ;)
Njae, det är väl snarare att jag läser vad jag tror det stÃ¥r istället för vad det egentligen stÃ¥r  ;D

Bara för att jag inte tror på din idé betyder inte att du har fel! Jag tror att när du väl testar så kommer du fram till vad som är bra för dig.

Lycka till!

Om det nu blir nÃ¥n test... Först ska nya solfÃ¥ngarna upp, sen Ã¥terstÃ¥r att hitta en enkel Ã¥ praktiskt genomförbar inkoppling + ett sätt att styra det. Det lär bli mÃ¥nga tanke-experiment innan jag kommer till skott  :)

mvh humlan

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: två olika taklutningar
« Svar #35 skrivet: 16 maj 2007, 17:34:22 »
hej
i dagsläget e det mer så här,jag toppladdar tanken ..å tar ut vattnet i mitten på tanken för att det snabbare ska bli varmt..har i dag bara växlat utags ställe en gång ´pga hög temp då hadde jag 60-65 i mitten på tanken
så problemet med att det blir för hög temp är inte direkt aktuellt..nu laddar jag ner allt som kommer in utan att bry mig ..difftermostaten sköter all inladdning '

resonerar sóm så här det blir vad det blir i nu läget verkar det inte bli just nått å blir det bättre väder så tanken står på 95 grader så e det ju skoj
ids inte jiddra på å optimera eller bygga om nått som väldiigt ofta lyser med sin frånvaro

det e som att bygga om skorstenen  för att tomten ska komma ner i den en gÃ¥ng per Ã¥r
kommer tomten varje dag så vore det väl värt att ändra murpipan

har man hafft grådask i 4 veckor är inte hög temp nått jag är bekymrad över ..är glad om jag kan ladda ner några liter 40 gradigt vatten i bästa fall
håller på att tro att vi lever i fel land för solvärme,i afrika skulle det funka bra men inte här där det rengnar flera veckor i sträck i bland å man knappt ser solen

tyvär å e naturen sån att vi inte kan påverka väder eller vind vill inte solen lysa så ?
att fÃ¥ nÃ¥tt som med en väldigt begränsad effekt under väldigt varierande tid ...i bland  bara nÃ¥n timme per dag
å i bland alldrig på 6 dagar

att värma allt vatten i huset lÃ¥ter för mig  väldigt otroligt,det funkar inte
hadde man hafft möjlighet att lagra energin i tex en månad vore det en helt annan femma..då kunde man feta på rejält med fångare så även om det nu råkar bli 5 dåliga dagar så finns det energi i förrådet
som går att nyttja


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: två olika taklutningar
« Svar #36 skrivet: 16 maj 2007, 20:26:35 »
Men nu har Du Dr Chun-Lan väl ändÃ¥ vaknat pÃ¥ fel sida  Sc:,h  :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: två olika taklutningar
« Svar #37 skrivet: 16 maj 2007, 20:51:01 »
hej ..
njaa e väl mer realist ... ;)

fast visst e jag less på pissvädret..men det e ju som jag skrev jädrigt svårt att göra nått saken.
å det e ju bara att konstatera att det inte funkar att göra varmvatten enbart med solvärme man måste ha ett backup system annars funkar det inte...

det är som jag sa till en annan kille på forumet som funderade om solfångare,,han funderade på värmepump ochså

lätt val ta en värmepump funkar jämt Ã¥ gör jobbet,visst e det trevligt med solenergi men knappast 100% driftsäkert  kör man en värme pump pÃ¥ allt sÃ¥ tror dÃ¥ jag att det inte e lönt att jiddra med solenergi
pumpen går så billigt så det e inte lönsamt nångång ..

bättre att bränna 30 000 på en hyfsad plastbåt och ett metspö ;D




Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: två olika taklutningar
« Svar #38 skrivet: 16 maj 2007, 21:14:07 »
Visst, solfÃ¥ngare är ännu bara ett komplement till annat. Men jag ser precis samma utveckling med solfÃ¥ngare/solceller som med bilarna Ã¥ deras hybrid-drift, Ã¥ att den utvecklingen kommer att gÃ¥ "hand i hand". I dag är solfÃ¥ngare Ã¥ värmepump det absolut bästa alternativet, för stora delar av Sverige. Ã… ännu bättre Ã¥ mer prisvärt, kommer det att bli under Ã¥ret..., bara vänta Ã¥ se  :) Nästa steg, blir solceller för egen el, Ã¥ nÃ¥nstans pÃ¥ vägen fram mot Ã¥r 2050 sÃ¥ kommer det att finnas kompletta paket, som gör oss självförsörjande pÃ¥ el, vv Ã¥ värme. AlltsÃ¥ den utvecklingen man tänker sig för bilindustrin. Gör nu ingen affär av Ã¥rtalet, det "lÃ¥nade" jag bara för att jmf bilarna skulle hänga ihop :)

mvh humlan 

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: två olika taklutningar
« Svar #39 skrivet: 16 maj 2007, 22:21:26 »
hej
där e vi faktiskt helt överens ..ett kombisysten med solvärme som komplement ...det e det som gäller

sen om ryktena stämmer att det under närmsta Ã¥ren kommer att släppas ut ett flertal intresanta luft vatten maskiner  i en vettig prisklass dvs runt 20 000 kr sÃ¥ gör det inte saken sämmre

en luft vatten maskin å 60 rör skulle förmodligen funka helt super i hop ...då luftvatten maskinen får svälja form svackorna solvärmen kan ha ...
i mitt system har en sån lösning varit helt optimal,grund värme på 45-50 med pumpen å 50-100 får solfångaren ta

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: två olika taklutningar
« Svar #40 skrivet: 17 maj 2007, 11:32:13 »
Mitt nuvarande mÃ¥l är 1000 kWh/mÃ¥n, eller rättare sagt, 12000 kWh/Ã¥r inkl allt (hh-el, vv Ã¥ värme). Eftersom jag verkar hamna rätt "mitt i prick" pÃ¥ beräknade 13000 kWh för i Ã¥r, sÃ¥ tror jag att jag lyckas ta ner det till 12000 kWh under nästa Ã¥r. Dom 1000 kWh i minskad förbrukning, kommer utbyggnaden av solfÃ¥ngarna + en del mindre justeringar som gör att L/V-pumpen kan jobba effektivare, vara tillräckligt för att klara av. Sen fÃ¥r jag se,vad nästa steg blir, men att spara energi, pÃ¥ bekostnad av bekvämligheten, det finns inte i min värld. AlltsÃ¥ gäller det att hitta nÃ¥t som sparar kWh pÃ¥ annat sätt, vad vet jag inte riktigt än  :)

mvh humlan

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: två olika taklutningar
« Svar #41 skrivet: 17 maj 2007, 12:49:14 »
Måste revidera lite, jag hamnar troligen i närheten av 14000 kWh/år istället för 13000 kWh/år... Fick ett snitt på 27 kWh/dygn 15/4-16/5 inkl allt..

mvh humlan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!