Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tvÃ¥ olika taklutningar  (läst 12116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petteri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Rookie
två olika taklutningar
« skrivet: 12 maj 2007, 21:07:42 »
Har ett tak med två olika taklutningar ett på 27 grader respektive 63 grader. Funderar nu på att sätta en panel på det som lutar 27 grader (övre delen på taket) och en rakt under på det som lutar 63 grader pga utrymmesskäl. Det är vakuumrör.
Finns det några nackdelar med att göra så?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: två olika taklutningar
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2007, 22:05:07 »
hej ..
nää inte direkt ..bäst vore förmodligen ändå att sätta bägge på 63 graders taket ...
det skulle jag i alla fall strävat efter

om jag nån gång får bygga min sommarstuga så kommer jag att bygga ett likadant tak på den med solfågare på
den branta biten i mitt fall sÃ¥ blir lutningen nÃ¥nstans pÃ¥ 60-70 grader ..dvs solfÃ¥ngarna bestämmer takvinkeln  Thumbsup

« Senast ändrad: 13 maj 2007, 00:04:41 av Dr Chun-Lan »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: två olika taklutningar
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2007, 22:51:02 »
Ja försök fÃ¥ plats med sÃ¥ mÃ¥nga som möjligt pÃ¥ taket med 63 graders lutning. För det med mindre lutning lär ge massvis med varmvatten sommartid, men väldigt lite resten av Ã¥ret... Har Du tid Ã¥ vänta pÃ¥ solfÃ¥ngarna, sÃ¥ kan iaf Sfinxen ordna fram mÃ¥ttbeställda solfÃ¥ngare Ã¥t dig. Du är alltsÃ¥ inte hänvisad till 20 eller 30-rörs, utan kan välja valfritt sÃ¥ det passar just dig. NÃ¥t som kanske är en bättre lösning..., fast jag vet ju inte hur Du ordnat det, Du kanske redan gjort sÃ¥  :)

mvh humlan

Utloggad petteri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Rookie
SV: två olika taklutningar
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2007, 09:20:20 »
Kanske hade lite bråttom med att beställa. Har 4m på bredden som går att utnyttja på det 63 gradiga taket. Det som stör mig lite är att en bit då hamnar innanför balkongräcket. De blå punkterna på bifogad bild markerar vart jag hade tänkt mig placeringen av solfångarna. skulle jag sätta panelerna på var sida av balkongen så har jag en dunge som skuggar halva huset.Men det går väl kanske att be kommunen att såga några träd. ;)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: två olika taklutningar
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2007, 10:41:09 »
Har Du funderat på att sätta alla solfångare på den övre, mindre lutande delen av taket, å vinkla upp solfångarna till 70-80 grader? Med den plats som finns där, skulle Du få plats med en rejäl anläggning, å med en så hög uppvinkling få ett jämnare uttag under hela året, å därmed bättre täckningsgrad. Rör/solfångare är ju så billiga i dag, att man gott kan kosta på sig missa lite effekt sommartid p.g.a uppvinklingen, till förmån för en bättre täckningsgrad över hela året...

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: två olika taklutningar
« Svar #5 skrivet: 13 maj 2007, 12:14:28 »
Du har väl kontrollerat med arkitektkontoret hos din kommun om det krävs bygglov om du ska vinkla upp dom på taket?
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad petteri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Rookie
SV: två olika taklutningar
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2007, 19:46:48 »
Jo det är ju där skon klämmer. Jag behöver inte bygglov om jag följer taklutningen men om jag börjar att vinkla sol panelerna så måste jag söka bygglov. Pratade med byggnadsnämnden i torsdags, vill ju helst slippa.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: två olika taklutningar
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2007, 20:15:51 »
Har ett tak med två olika taklutningar ett på 27 grader respektive 63 grader. Funderar nu på att sätta en panel på det som lutar 27 grader (övre delen på taket) och en rakt under på det som lutar 63 grader pga utrymmesskäl. Det är vakuumrör.
Finns det några nackdelar med att göra så?
Egentligen tycker jag att om du ska ha ha många rör så sätt dem på det branta taket, är det färre så använd det flackare.
Men en på varje tak funkar säkert också. Förmodligen kommer du inte få något av den ena panelen vintertid.
Hur många rör har du beställt?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad petteri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Rookie
SV: två olika taklutningar
« Svar #8 skrivet: 14 maj 2007, 20:00:52 »
Beställt 60 rör delat på 2 paneler (sfinx) så jag hoppas det ska räcka ganska långt. Så nu går man och väntar och planerar bygget.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: två olika taklutningar
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2007, 20:02:59 »
Har du bestämt hur du skall placera dem?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad petteri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Rookie
SV: två olika taklutningar
« Svar #10 skrivet: 14 maj 2007, 20:08:33 »
Det bästa vore kanke att placera dem om varsin sida balkongen men det blir ju lite extra rördragning då. Så jag har inte bestämt mig ännu.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: två olika taklutningar
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2007, 20:13:30 »
Det bästa vore kanke att placera dem om varsin sida balkongen men det blir ju lite extra rördragning då. Så jag har inte bestämt mig ännu.

Tror åxå jag skulle göra så..., å det finns ju inget som hindrar att utöka senare, om Du skulle få för lite vv sommartid.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: två olika taklutningar
« Svar #12 skrivet: 14 maj 2007, 22:07:58 »
Beställt 60 rör delat på 2 paneler (sfinx) så jag hoppas det ska räcka ganska långt. Så nu går man och väntar och planerar bygget.
Samma som jag då. Jag hade också höga förväntningar men har fått sänka dem lite. Varmvatten har vi haft tillräckligt senaste månaden med undantag för nu i helgen. Men det kommer inte bli mycket över till uppvärmning, mest för att när huset behöver värme så behöver det mycket. Det går ca 2 säckar pellets (150kwh) per dygn vid 0-5 ºC utetemp, 5-10 kwh räcker inte långt då.
Hittils har jag bara nått tank-max en gång. Funderar på om jag inte kanske skulle kunna få plats med 40 rör till?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: två olika taklutningar
« Svar #13 skrivet: 14 maj 2007, 22:35:06 »
12 dagar har vi varit utan sol nu så snacket att vi är skonade från växthuseffekten är nog fel
här pÃ¥ 410 m.ö.h nivÃ¥n. Kan liknas med tropikernas regnperioder, skillnaden är vÃ¥r ute temp hÃ¥ller sig strax över nollan  *roflmao*
Vacumrören verkar följa solinstrålningen bra, när det är sol är det 6L/min som gäller och avtar med hur kraftigt det mulnar på.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: två olika taklutningar
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2007, 06:05:37 »
hej ..
jompaa

samma här pissväder har snart glömt hur solen ser ut,grått kallt å hurrigt e mitt väder

håller med professorn,visst funkar det med fångarna,men tyvär så är värmekällan lite osäker,jag tror mer man ska se solvärmen som ett vettigt tillskott än en ren källa till varmvatten å värme

visst har du strälande sol,,,varje dag sÃ¥ funkar det 
annars sÃ¥ e det mer ett bra tillskott eller en vettig ersättning dÃ¥ det gÃ¥r 
att fläska på med rejält med effekt tvivlar jag på

det finns för dåliga värmelagrings källor i dag...har det funnits en grej som fixade att lagra 80-120kwt i en eller 2 veckor så har saken vare lätt

börja med 60 rör å kolla hur det funkar i ett senare stadium så går det bra att utöka med 30 eller 60 till
om du behöver det


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!