0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker Ni snackar om höga temperaturer,
PS. Du Professor Kapsyl, Du får nog skaffa lite värre isolering, om Du ska testa hur hett det går att få med dom här rören DS
Får faktiskt hålla me professorn, humlan du har ju pratat mycket om att ladda 90 grader för att få upp tempen fortare i tanken. Med slinga? Med slinga måste det allra bästa vara att ladda direkt vid tempdiff från solfångaren och hålla tempen i solfångaren så låg man kan.
om mina fångare ger in ca 100 kwt under en dag...så kan man väl väja att tillverka 100 liter 50 gradigt vatten eller 100 liter 25 gradigt ...typ....
Tanken med hög temp, är att kunna ladda snabbare, för att kunna utnyttja mer av solfångarna till värme, men som sagt, det kräver överdimensionerat.
Det räcker för att värma 500L is från -130 grader till +50 grader.
Citat från: humlan57 skrivet 15 maj 2007, 14:52:46Tanken med hög temp, är att kunna ladda snabbare, för att kunna utnyttja mer av solfångarna till värme, men som sagt, det kräver överdimensionerat. Har inte riktigt fattat finessen med det? Klarar man vv och värme på 50 grader så räcker det väl att ladda med 50 grader tills hela tanken är 50 grader. Sedan kan man höja tempen ytterligare för att lagra överkottet till "en regnig dag". Tänk på att det inte bara är solfångarna som förlorar verkningsgrad, tank och rör strålar ut mycket mer vid högre temp.Sedan har jag för mig att du skrivit att du inte tror på att skikta tanken. Hur ska du då lagra ditt 90-gradiga vatten? Citat från: citactiva skrivet 15 maj 2007, 19:38:25Det räcker för att värma 500L is från -130 grader till +50 grader.Har du räknat med att is bara har halva värmekapacitiviteten mot vatten? mvh