Att behöva spola drygt 5 liter avkylt varmvatten för att kunna få 1 dl ljummet för blöjbyte tycker jag är ett slöseri. I dagsläget så går varmvattenrören ifrån pannan i källartaket ner i bottenplattan (för säker avkylning

) innan de vänder upp till andra våningen, vilket innebär att det är drygt 5 liter vatten som behöver spolas innan det kommer ljummet.
När värmepump ska installeras så flyttas värmecentralen ändå längre bort varför det blir 7 liter vatten som kyls av om jag fortsätter med 22mm rör som det är nu.
De olika alternativen som jag funderar kring är:
1.) Fortsätt med 22 mm rör till nya pannrummet och behöver spola ca 7 liter (inte önskvärt)

2. Dra om med 15 mm rör och låt det följa taket istället för att kylas i bottenplattan. Ger istället ca 3 liter vatten i slöseri för 1 dl ljummet vatten
3.) Sätt in en vvc. Kan enkelt komma åt så att det blir 4 meter ifrån tappstället (vid framtida renoveringar kan det bli ändå kortare

, ger ett slöseri på ca 1 liter för 1 dl ljummet vatten. Tyvärr så är ju vvc en energitjuv i sig, men det ökar komforten. Är det att rekommendera i villa?
4. Andra lösningar? Kom gärna med tips, finns det någon liten spetsberedare eller liknande som alternativ?
Hur lösa detta på ett bra och kostnadseffektivt sätt?