0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lösningen på djupa borrhål är 4-slangs kollektor. I stället för en slang Dn40 kör man med 2 DN32 slangar, är inga problem att få ned i ett 4 tums hål och löser tryckfallet.
Jeg har også undret meg på hvilken effekt det har om man går utenfor de anbefalte maks lengde.Jeg tenker slik,VP er oppgitt å behøve en mengde KB vann per sek. og med for lang slange klarer man ikke dette. I mitt fall beregnet til ca 5% for lavt, (420m + 28m (40mm) + litt 28mm og 1" armaturer til en 10KW NIBE). MEN det som spiller rolle er vel avgitt energi...... dvs: fløde (l/s) * delta T, så om den ene reduseres vil den andre øke tilsvarende (VP tar like mye energi fra KB siden temp. ikke endres mye). Jeg antar derfor at deltaT øker med ca 5-10% dvs maks en halv grad... Har ikke installert ferdig (går tregt her) så vet ikke om dette stemmer.PS... er det OK å skrive på Norsk her? min Svensk er så dårlig at det føles bedre å ikke prøve.
För att förtydliga frågeställningen så handlar det i första hand om Thermia Diplomat 12.Frågeställningen är också relevant för en Nibe 1135-12.Citat från: Fixaren skrivet 10 maj 2007, 08:08:14Lösningen på djupa borrhål är 4-slangs kollektor. I stället för en slang Dn40 kör man med 2 DN32 slangar, är inga problem att få ned i ett 4 tums hål och löser tryckfallet. Själv funderade jag på om en lösning var en slang DN50, men du föreslår 2st DN32. DN50 kanske kräver ett hål med större diameter, men det fixar de gärna också... Är det enklare med 2st DN32, tror du?
För att förtydliga frågeställningen så handlar det i första hand om Thermia Diplomat 12.Frågeställningen är också relevant för en Nibe 1135-12.
Efter 250 meter kommer dessutom en effekt att slangen vill kollapsa eftersom spritblandningen inte håller lika hög densitet som vattnet utanför.
2*200m är det som pumptillverkarna max rekomenderar.
2*200m är det som pumptillverkarna max rekomenderar. Att öka till 4-lindad 32 slang hjälper inte enligt slangtillverkarna.Antingen dela upp borrningen på 2 hål eller gå upp till 50 slang är der enda som hjälper.Efter 250 meter kommer dessutom en effekt att slangen vill kollapsa eftersom spritblandningen inte håller lika hög densitet som vattnet utanför.
Klarar en 50 slang av större tryck jämfört med en 40 slang eller är det likvärdigt?
Att gå från två 40mm slangar till fyra 32mm slangar minskar tryckfallet rätt mycket.Detta beror till stor del på den lägre flödeshastigheten, ungefär 30%lägre i 2*32mm än i 1*40mm. Tryckfallet/motståndet i en ledning ökar med kvadraten på flödet.