0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Trevlig cykeltur!Förlåt,kunde inte låta bli.Läs under tråden Inverter här på forumet.Kontinuerlig drift med frekvensstyrning är vad som gäller.Tryck på (gnata,gnata,gnata)tillverkarna,så att markvärmepumparna kommer upp i samma nivå som luft/luft.Där har de bästa COP över 5 vid +7C,och COP 3 vid -20C.
Även jag funderade över startfrekvensen och fick beskedet från CTC att start/stopp inte var något större problem avseende slitage utan att det mer var belastningen på kompressorn under drift som stod för det största slitaget. Lugnande att läsa ditt inlägg PerF.
Noteras bör också att jag har ett högtemp.system (tyvärr). Detta resulterar förstås i högre temp. i tanken jämfört ett bra lågtemp.system men vad göra.
Gissar att jag måste dra på patronen framåt då utetemperaturen stiger.
Lite äpplen och päron. Kondensationstemperaturen för luft/luft-pumpar ligger i runt 25 grader. Bergvärmepumpar i kombination med radiatorer avger större delen av värmet runt 40 grader.
Gammelt tema frem igjen:PerF eller andre, hvor på Copelands hjemmesider står det max 10 starter pr. time Jeg har søkt og søkt og søkt.........