Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FLVP kontra FTX  (läst 2184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
FLVP kontra FTX
« skrivet: 04 maj 2007, 20:09:03 »
Tänkt byta ut oljeuppvärmningen i en nyköpt villa, lättbetong från -54. 1½ plan med källare, 94kvm + 61kvm biyta. Vattenburenvärme.
Eftersom det är ett blåbetong hus så finns det radon (rapport och besiktning finns, ingen markradon), pga detta ska ventilationen utökas.
Har ingen aning om tidigare ägares energiåtgång. En luft/luft pump finns installerad och braskaminer. Samt så kommer nog kombipannan få vara kvar för möjligheten att vedelda ett få tal gånger om året.

De förslag jag har är :
1. En uteluftsvärmepumpssystem tillsammans med ett FTX system.
   +Mindre risk för kallras, bättre inomhus klimat.
   -Mer ventilationsinstallation, vilket inte är helt okomplicerat.
   -En lite dyrare lösning. (Har möjlighet till bra priser pÃ¥ flvp och ulvp.)

2. Frånluftsvärmepump som stöttas av en uteluftsvärmepump.
   +Billigare lösning.
   +Tämligen enkel rör dragning för frÃ¥nluften.
   -Kallras vid fönster de kallaste dagarna..?

Har jag tänkt rätt?
Någon som har kommentarer, andra förslag och tankegångar?

/ Thomas
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FLVP kontra FTX
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2007, 20:18:03 »
Jag har hört att det går att få bidrag för radonsanering med en Comfortzone FLVP.

Det går kanske även att få om du skaffar FTX? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: FLVP kontra FTX
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2007, 20:58:52 »
Om du har eller tänker installera tillluftskanaler så ta med Nibe410P i utvärderingen. Den har både frånluft och förvärmd tillluft (du slipper kall ras vid fönster) dock ger den som mest 2 kw från pumpen (klarar vent och vv) men om du tänker knuffa på med en luft/vatten pump ute eller din befintliga L/L så har du även värmen med minimerad elpatron.

/
Tomas
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: FLVP kontra FTX
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2007, 21:34:19 »
Bidrag för radonsaneing får jag (vad jag läst mig till) vilken lösning jag än väljer.

Angående tilluftskanalerna så är det ju dom jag gärna slipper installera om det är möjligt/vettigt. Det komplicerar rör dragningen en aning. Dock ingen omöjlighet.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: FLVP kontra FTX
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2007, 12:48:53 »
Om man istället för tilluftsspalter i fönster sätter ventiler i takhöjd, får detta några negativa/positiva konsikvenser.

Tanken är väl att man inte ska ha kallraset precis i nacken om man har en soffa framför fönster.

Luften kommer ju inte in i radiatorns strålning, men blandas med den varmare luften i takhöjd...?
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: FLVP kontra FTX
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2007, 15:40:47 »
Har du radiatorer under fönsterna tror jag inte det blir problem med kallras. Tror du kan få problem med kondens på fönstren om du inte har ventilen i dessa, då kommer ju den varma luften, som håller mer fukt, att stryka förbi fönstret med risk att fukten kondenserar mot den kalla rutan. Har du däremot ventilen i fönstret får du en annan cirkulation närmast fönstret. Men det är bara vad jag tror.
Jag hade valt alt. 2, flvp är klara för dockning till yttre värmekälla så då räcker det att köpa enbart L-V utedelen. Fördel, du behöver bara köra L-V pumpen när den behövs. Eller ett tredje alt. stor flvp. Men har du bra priser på ett fabrikat är dessa kanske ointressanta för dig. Tänk också på att skorstenen inte skall fungera som tilluftskanal.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: FLVP kontra FTX
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2007, 17:10:52 »
Tack för svar.

Tror det lutar åt alternativ två.
Men tar nog ut en firma för att kolla över huset och mina alternativ innan jag bestämmer mig helt, sÃ¥ man inte gÃ¥r pÃ¥ en mina efterÃ¥t.  huvuddunk
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!