Jag kunde inte hålla mig!
Har tidigare påstått att strömvandring inte sker i dessa lager så jag var tvungen att se efter!
När strömvandring sker så bildas spår i ytterring och innerring som kan liknas vid att ett bandfordon kört i banorna dessa spår finns på både översida och undersida på innering och ytterring.
Så till panasoniclagret! Det finns faktiskt ett enda sådant spår i ytterring och innerring!
Någon "vanlig" strömvandring är det inte utan måste vara någon form av urladdning som sker igenom lagret förmodligen ganska sällan.
När man hör lite större motorer så låter det som när man slår en hammare mot motorn när strömspikarna kommer.
Jag gissar att ljudet man hör på denna motor då bör vara tickande!
Jag har tänkt lite till! jäkligt konstig att det bara sker på ett enda ställe, motorn har flera hastigheter så spiken slår exakt på samma varv dvs när motorn ökar så ökar spikarna helt linjärt med varvtalet.
När jag brukar se andra motorer så är dessa frekvensstyrda och spikarna kommer därför vid flera frekvenser, så därför fler spår.
Kanske sker i stället uppladdningen i fläkhjulet i plast och när strömmen är tillräckligt hög så tar strömspiken vägen via skruven i axeln och slår åt motsatt håll genom lagret mot statorn i motorn. inte en aning gissar bara på statisk elektricitet!
Så högre hastighet snabbare uppladdning, därför ett spår.
Det kan ju vara så enkelt att polaritetsskillnaden i statorn uppvägs av axeln som hela tiden jämnar ut genom lagret då laddningen är tillräckligt hög.