0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla, vill bara lägga in lite i "VVB-Timer debatten".Om vi jämför lite, Genki gissar sig göra av med ca 6500 kWh/år på VVB:en i sitt hushåll.OM vi tidigare (innan vi installerade ett tidur) skulle ha samma förbrukning som Genki så skulle vi spara ca 6500-3285=3215 kWh vilket är ca 3000 kr/år.Med samma börbrukning så skulle vi även spara 835 kr/år på natt-taxa jämfört med dag-taxa (dessa sparar vi ju inte in eftersom vi redan använder natt-taxa) men detta möjliggörs med Timern.Så denna timer är en väl värd investering för oss.Vi är fem i hushållet varannan vecka (varav två tonårstjejer), annars två vuxna.PS Redan innan vi köpte huset dec-05 bestämde vi oss för att inte tjata på tjejerna angående duschande, kan väl säga att man får bita sig blodig i läppen, typ jämnt DS
Raffen: Håller beredaren värmen hela tiden, så att du inte får legionella pneumophila i tanken?Jag har en bekant som dog av det i samband med en Italienresa, så jag är oerhört försiktig............Gör den det så blir det en timer på Nordenberedaren också ThumbsupDå blir det ännu fler sparade kwh Jag återkommer med info när jag fått den installerad.
Jag har nu startat en Officiell tråd för Nordenberedaren. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18142.0