0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: humlan57 skrivet 04 juni 2007, 22:09:16Ja projekt finns det alltid massor av, å alla blir aldrig mer än bara nästan klara, den där sista spiken, vill liksom aldrig komma på plats Tippar på att den där sista lilla isoleringen aldrig kommer på plats för dig mvh humlan.Då tror jag att du tippar fel! Jag brukar inte ge mig förrän allt är som jag tänkt mig att det skulle bli. MVH SIBY
Ja projekt finns det alltid massor av, å alla blir aldrig mer än bara nästan klara, den där sista spiken, vill liksom aldrig komma på plats Tippar på att den där sista lilla isoleringen aldrig kommer på plats för dig mvh humlan.
Har nu kört solfångaren en månad. Värmepumpen har haft semester hela juni. Solfångaren blev bättre än jag väntat mig.Trots att jag endast har en panel med 30 rör, så har denna fixat det tappvatten vi behövt under månaden. ThumbsupMVH SIBY
Hej Siby.-Nu är vi uppe i den högre energissparskolan. Det enda som gnager i mitt bakhuvud är att shunta ut ljummet vatten till tvättmaskinen, typiskt 25 grader. Det är förmodligen bäst ekonomi att göra detta under sommaren då man har god tillgång till billigt solvärmt varmvatten eftersom även sköljningen blir med ljummet vatten. - Men man bör nog ställa tillbaka till kallvattensköljning under resten av året ? - Sedan kan man ju fundera över tvättresultat på blod och protein ?Annars går ju väldigt mycket energi just till att värma upp vatten. Inte bara i varmvattenberedaren utan också i tvätt- och diskmaskinen.MVH/Gano
Diskmaskinen är redan fixad, Thumbsup men tvättmaskinen är ännu inte möjlig att köra på vv. Detta skall tas under övervägande eftersom jag funderat på omdragning av vattenledningar i tvättstugan.Fler bra ideér mottages tacksamt.MVH SIBY
Jag behöver tips på ytterbeklädnad av rörisoleringen till solfångaren. Isoleringen är i dag HT INSUL TUBE 19mm från SFINX. Denna isolering är bra,men troligen känslig. Är lite orolig för att få skador på denna p.g.a.fåglar m.m.Förslag mottages tacksamt.MVH SIBY
Citat från: siby skrivet 11 juli 2007, 09:16:54Jag behöver tips på ytterbeklädnad av rörisoleringen till solfångaren. Isoleringen är i dag HT INSUL TUBE 19mm från SFINX. Denna isolering är bra,men troligen känslig. Är lite orolig för att få skador på denna p.g.a.fåglar m.m.Förslag mottages tacksamt.MVH SIBYJag föreslår bockad bläckplåt i samma färg som bakomvarande fasad utomhus 60*60 mm med 20 mm fals för fastspikning det blir som ett stelt U typ.Det ska jag själv ha när allt är klart.Plåtslageren bockar dom färdigt så det är bara montera upp sen.Finns en bökigare variant med träkanaler men då måste dom målas och behandlas.Skruvas eller spikas fast./Bosse