Sammanfattning av nedanstående 
40st vakuumheatpip's (
www.sfinx.se) införskaffade för att (för)värma 300l tappvatten i beredare med solslinga. Beredare ligger kopplad i serie med befintlig beredare i min frånluftsvärmepump som får värma till 50 ºC vid behov.
Detta är ett teknik och miljöprojekt, att jag igentligen har billigt varmvatten redan idag

behöver ni inte kommentera

Jag kommer att optimera för kWh inte 50 ºC vatten. (bättre 15kWh 30 ºC än 10kWh 50 ºC)
Styrningen kommer heter TDC4 från SOREL (TDC4 är inte klar ännu så jag har bara en TDC3 som saknar energimätning än så länge)
www.glöd.nu-----Varning långa versionen:,v(
Nu är jag på gång att installera solvärme i kombination med min frånluftsvärmepump. Detta är inget ekonomiskt projekt utan ett teknik och miljöprojekt. Om ekonomin skulle få styra så skulle jag aldrig kunna genomföra detta då värmepumpen gör varmvattnet alldeles för billigt.
Tanken på solvärme väcktes på allvar en solig vinterdag för några år sedan, solen sken och det var -10C, jag har ett perfekt södertak i 45gr vinkel och huset ligger högt så solen sken på taket hela dagen lång. ”Vilket slöseri med energi” tänkte jag.
Förra vårvintern inträffade samma sak…”nä, det här måste jag göra något åt” och kunskapsjakten på internet tog fart… jag hittade sol forumet på pellets.info.
Efter mycket läsande så slog jag solfångartankarna ur hågen (får inte plats med en riktig ackumulator tank och det verkade dra iväg med pengar) och tänkte att jag får väl jobba med det jag har…värmepumpen…sökte och hittade hit!!!
”Tyvärr” så öppnade ju Rickard ett solforum och då var det ju kört igen

Så nu sitter man här med 40 vakuumrör och en ny varmvattenberedare med solslinga.

Solvärmen kommer att vara en förvärmning av inkommande vatten till den befintliga varmvattenberedaren i frånluftsvärmepumpen. Den befintliga beredaren är på 180l och solvärmeberedaren (som levererades idag) är på 300l.
Solvärmeberedaren är en Solarex RTV-VE från OSO Hotwater, denna har en solslinga och en hetvattenslinga. Det finns en modell utan hetvattenslinga men jag tyckte det var dumt att välja bort denna, man vet ju aldrig vad man får för sig. Antingen kopplar man in den till befintlig värmekrets (finns flera olika inkopplingar man kan göra) eller så kan man använda den till att koppla på en ackumulator eller en fläktkonvektor för vedtorkning eller varför inte skaffa en pool.

Solberedaren skall alltså sitta i serie med VPberedaren och i största möjligaste mån förvärma inkommande vatten till denna. Värmepumpen kommer att eftervärma vattnet till 50 ºC. Jag kommer alltså att jaga kWh med solfångarna och låta värmepumpen göra så att det går att duscha i dessa kWh.
Jag kommer att sätta en blandningsventil på utgående vatten från solberedaren och ställa denna på 60C. Det finns idag ingen blandningsventil efter beredaren i värmepumpen, pumpen gör varmvatten till 50C och en gång per vecka värme den upp till 60C med elpatron och värmesköldar.
Jag vill inte ha mer än 60C i VPberedaren, det skulle bli onödigt varmt i tvättstugan, VPberedaren är sparsamt isolerad, och jag ser inte heller hur jag skulle få plats med en blandningsventil efter VPberedaren. Man vill ju inte gärna ha över 60C ut till kranarna.
Beredaren kommer faktiskt med en toppmonterad blandningsventil där kallvattnet går i ett rör ner till beredarens botten inuti tanken, detta gillar inte jag. Det kommer att påverka den skiktning som kommer att uppstå då jag spolar varmvatten, det kalla vattnet skall ju passera i ett tunt rör genom hela beredaren från topp till botten och det är ju inte optimalt.
Jag tror att det kommer gå att köra in kallvattnet i en anslutning längst ner där det sitter monterat en säkerhetsventil vid leveransen och plocka varmvattnet från toppanslutningen. Säkerhetsventil för VV finns redan vid värmepumpen. Det blir en extra kostnad men detta är ju inget ekonomiskt projekt.

Solfångarna har jag redan hämtat hos Sfinx Solar, det blev 2st 58-20X, bidrag är beviljat med 7229:-.
Jag har monterat ihop ramarna och har ganska klart för mig hur jag skall montera dom uppe på mitt tegeltak, förhoppningsvis hinner jag detta i helgen. Jag är grymt imponerad av dessa vakuumrör, grannarna har redan bränt sig

jag med

.
Styrningen blir lite extra påkostad, jag jobbar med automation/styr- regler på ett fjärrvärmeverk och tycker det är roligt med lite extra lull lull. Den styrning som Sfinx hade kunna leverera hade gjort jobbet, men som sagt är det ju inget ekonomiskt projekt(har jag nämnt det

)
Jag hade kanske kunnat skramla ihop ett siemens S7-200 (eller 300) PLC-system och installerat en operatörskontroll till denna (simens WinCC) men som småbarnsförälder så finns inte tiden. Och om man någon gång säljer huset så kan det ju vara kul för köparen att greppa systemet…typ manual etc. :,v(
Nåväl, valet föll på Sorel TDC 4 (
www.sorel.de) levererad av glöd energiteknik (
www.glöd.nu), nu verkar det som att denna variant inte är helt färdig så jag får nöja mig med en TDC 3 så länge. Denna saknar ingång för flödesmätaren så energiloggningen uteblir tillsvidare.
Fler bilder kommer...