0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur stabil/seriös föreningen är?
Hej!Jag heter Cecilia Reuter och är försäljningsansvarig på o2 Vindel.Inläggen och funderingarna på detta forum speglar ungefär de förfrågningar vi på försäljningen och kundservice får varje dag. Därför svarar jag gärna på dessa frågor här. I dagsläget, med nuvarande prissättning på marknadens rörliga priser, gör våra medlemmar en besparing på ca 70 öre/kWh. Hur denna siffra ser ut i framtiden får var och en av er bedöma med den tro ni har om elmarknadens priser. o2 är ett av Sveriges största vindkraftbolag och vi har projektering, drift, underhåll, elåterförsäljare, krafthandel och andelsförsäljning inom vår koncern.För detta krävs det olika bolag. o2 El Ekonomisk förening är en egen juridisk person och lyder under lagen om ekonomiska föreningar.o2 Vindel och o2 el Ekonomisk förening har ett samarbetsavtal och kostnaden för att o2 Vindel administrerar föreningen finns i de 13 öre våra medlemmar betalar.
Skulle medlemmarna i föreningen av någon anledning vilja sköta uppförandet av vindkraftverk, administration, elhandel osv själva eller med annan samarbetspartner så står det dem fritt att välja detta i framtiden.
Det är inte ett nytt vindandelsmonopol i likhet med elmarknadens aktörer vi vill skapa. Tvärtom. Det är bland annat med anledning av ett fåtal tunga aktörer och att folket inte haft några andra alternativ att välja på än dyra elavtal oavsett elleverantör som vi vill erbjuda andelsägandet. Åtminstone finns då ett alternativ till bundna och fasta avtal och som faktiskt ger kunden samma förutsättningar som elproducenterna haft i många år.
Många undrar om affären är riskfri och vilka garantier vi ställer och jag anser att likt andra investeringar i ekonomiska föreningar eller aktiebolag kan vi inte garantera att det är en 100 % säker investering. Det finns alltid risker. Dock måste sägas att o2 ekonomisk förening har en mycket stabil ekonomi och är väldigt professionellt skött. Som enskild investerare kan du maximalt förlora din egen insats om föreningen skulle gå i konkurs. Enligt föreningens stadgar har du rätt att få dina andelar återköpta efter två år om du så önskar.
En andel har ingen bestämd livslängd. När ett verk är uttjänt uppför föreningen själv ett nytt. Medlemmarna gör investeringen en gång, inte mer. Värdet på dina andelar kan både stiga och sjunka. Ambitionen är dock att ha tillräckligt med kapital i föreningen för att återbetala andelarna till det då gällande andelspriset. I slutändan blir värdet på din andel föreningens substantiella värde delat på antalet andelar i föreningen. I dagens situation finns det ingen anledning till att andelarna skulle sjunka i värde, snarare tvärtom. Och, självklart är medlemmarnas vindkraftverk deras egna och på intet sätt ägt av o2´s andra bolag i vilka vi förvisso äger och driver andra icke-andelsägda vindkraftverk. Men som sagt, inte de som tillhör föreningen och är finansierade av dess medlemmar.
Var gång ett vindkraftverk har uppförts och driftsatts erbjuder vi alla medlemmar att åka på en gemensam invigningsresa. Vi äter middag, klappar på vindkraftverk och minglar. Jag själv och mina kolleger tycker att det är höjdpunkten på året. Allt fler privatpersoner och företag väljer att säkra sin energiförsörjning genom att äga sin egen el genom vindandelar. o2 har över 2000 medlemmar vilka investerat drygt 120 miljoner kronor i egen vindkraft och föreningen växer för var dag som går. De bästa förespråkarna vi har är våra egna medlemmar och det är jag mycket glad för. Mvh Cecilia Reutercecilia@o2.se