0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
[snip]På dej låter det mera som att du försöker att försvara en ( vi kan kalla det ) lösning som inte riktigt klarar av att svara på Kilos frågor som jag anser är helt aktuella.Jag är intresserad av att hitta något åt detta håll med vindkraft men aldrig att jag skulle gå med i O2 efter detta. MVHTony
Citat från: Tony B skrivet 08 oktober 2008, 20:05:44[snip]På dej låter det mera som att du försöker att försvara en ( vi kan kalla det ) lösning som inte riktigt klarar av att svara på Kilos frågor som jag anser är helt aktuella.Jag är intresserad av att hitta något åt detta håll med vindkraft men aldrig att jag skulle gå med i O2 efter detta. MVHTonyHej Tony,Först, jag är inte på något sätt involverad i O2, vare sig direkt eller indirekt. Så, om du avstår den här möjligheten (?) att spara/tjäna pengar, så hoppas jag att mina inlägg inte är orsaken. Sen till det andra, självklart har alla sin fulla rätt att ställa vilka frågot man vill, till vem man vill. Men, ingen är tvingad att svara. Och att O2 valde att göra det var i grunden positivt.De flesta leverantörer som får en del av skopan på forumet svarar aldrig, och överlever det. Jag menar att vi skall vara glada att O2 ser och läser det som skrivs här. Det är inte samma sak som att vi måste tycka om deras produkter eller affärsmodell.Men, om vi vill ha en fortsatt dialog med dem, så har jag fortfarande bilden att tonen var lite för aggressiv for att befrämja det.Och med den bilden så ser jag självs tusentals erbjudanden som jag väljer att avstå varje vecka, utan att hänga dem högt för det. - Det är oftast ett fullt ok val att bara gå vidare om det inte passar en.Men, som sagt, jag skrev inte det här för att jag vill stötta O2 eller har något att vinna på deras affär, och jag hoppas att ingen tolkat det så. - Fast snart skall jag nog leta upp dem för första gången på nätet och läsa om dem, för det har jag inte gjort än. MVH Erland
Jaha, det här var ett tag sedan. Såvitt jag förstått det så uttagsbeskattas numera andelsägd vindkraft eftersom man får köpa el från "sitt eget företag" under marknadspris. Man får alltså betala inkomstskatt och egenavgifter på mellanskillnaden mellan marknadspriset och de 13 öre/kWh man betalar för sin vind-el. En grov uppskattning är att om elpriset på Nordpol är 50öre/kWh så blir uttaget 50-13=37öre/kWh. Med 30% i skatt och 30% i egenavgifter borde det bli en skatt på i runda slängar 37öre*60%=22 öre. Dvs ett elpris på 13+22=35öre istället för 50 öre på Nordpol. Har jag räknat rätt eller är det inte Nordpolspriset utan priset inkl elcertifikat och elskatt som man ska räkna på?Hur mycket extra har ni som äger vindkraftsandelar fått betala i skatt per kWh? Håller era kalkyler när ni räknar med denna uttagsbeskattning?Jag har förstått det så att uttagsbeskattningen gjort det så olönsamt att intresset för vindkooperativen blivit fullständigt iskallt.