0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
utopiazz: alla dreambox har ett rom med en bootloader, som man i princip aldrig modifierar, denna loader läser in firmwaren (vilket råkar bestå av linux) från ett flashminne, det är även på detta flashminne som konfigurationsfiler och andra inställningar lagras.Dom boxar som har hårddisk kan ha flera firmwares lagrade på hårddisken, vid boot väljer man vilken som ska laddas in. Men i normalfallet har man bara en i flash.
I Have A Dream! Dreambox For Ever!Ja ha! Nu börjar det släckas ner det analoga här uppe i norr.Det har väl inte undgått någon. Fria svenska kanaler på parabolen, jasså?Så nu har jag tagit fram och dammat av min gamla Dreambox 7000.Enligt någon statlig hemsida skulle man ta kontakt med någon leverantör (läs Viasat/Canal Digital).Kanalerna är ju fortfarande kodade med Conax. Canal Digital var väldigt vänliga och sa att det gickbra om jag uppgav vilken box jag hade och serienummer. Sedan skulle jag inte behöva något kort,utan jag skulle bara meckla(?) lite med parabolen. Sedan blev det stopp, jag hade ju en Dreambox (jajabaja!).Kommer jag runt detta? Eller gäller en box till?
Men inte tar ju viasat eller canaldigital betalt för att man ser på en FTA-kanal !!!!jag menar alltså : om du har en egen parabol+en FTA-box så då är det bara att titta på CNN al-JAZEERA och mycket annat , och de e ju ingen nyhet !
Men nu gällde det att se på frikanaler utan kort, canal digital skickar en upplåsning för boxen, medan viasat skickar nåt simpelt kort har jag för mig.