0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
På sommarn sommardriftsläge.
Citat från: Ridax skrivet 03 december 2004, 18:14:52CarMan: Det är absolut ingen konst för mig att få (minst) lika effektivt system som Bertil. Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna så att de ligger precis i början av P-bandet. Har du några protester mot detta?Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstått om du läst min sig. Den är vad den är liksom, inte mycket att göra något åt.Tillägg: Ursäkta, såg inte att du skrev temp DIFF. Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).En av förutsättningarna som Ridax har vilka de flesta av er andra saknar är ettrörssystem. Skall man säga något positivt om det så är det att cirkulationen inte stryps när termostaterna stänger.
CarMan: Det är absolut ingen konst för mig att få (minst) lika effektivt system som Bertil. Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna så att de ligger precis i början av P-bandet. Har du några protester mot detta?Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstått om du läst min sig. Den är vad den är liksom, inte mycket att göra något åt.Tillägg: Ursäkta, såg inte att du skrev temp DIFF. Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).
Nja, jag körde med termostater fram tills i förra veckan (numera fullt öppna) i mitt enrörssystem. Förut hade jag en diff vb ut - retur radiator på ca 15 grader! Numera mer normala 9 grader. 6 grader varmare vatten ut kostar väl en del energi PLUS det faktum att den stöttade med elpatron förut... Lustigt (?) nog var det min installatör som rekommenderade att fortsätta använda termostater vid konvertering från olja till VP.
Aaaaj ajj aaaajjjjjjj en gammal het tråd CiteraNja, jag körde med termostater fram tills i förra veckan (numera fullt öppna) i mitt enrörssystem. Förut hade jag en diff vb ut - retur radiator på ca 15 grader! Numera mer normala 9 grader. 6 grader varmare vatten ut kostar väl en del energi PLUS det faktum att den stöttade med elpatron förut... Lustigt (?) nog var det min installatör som rekommenderade att fortsätta använda termostater vid konvertering från olja till VP. Mycket stor vinst för dig bra jobbat!!!! Nu får du kanske för varmt inne oxå då kan du sänka värmekurvan liite.. då tjänar du ändå mera... studs Grattis studs