0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Han tror sig även spara energi genom att elda i braskaminen men jag tror bara att han får varmare inomhus då termostaterna står på max och vp jobbar på som vanligt.
(man bör dock ha gjort en grundinställning med öppna termostater för att hitta rätt inställningar i styren - det gör att värmepumpen inte behöver arbeta med onödigt höga temperaturer i acken.)
Men jag hoppas att du justerat kurvan med alla öppna först.
Jag finner termostatventiler har ett berättigande i värmesystem som använder Olje eller Elpanna då dom jobbar på ett helt annat sätt än en VP (flytande kondensering).Men va fan vet jag...
CarMan: Det är absolut ingen konst för mig att få (minst) lika effektivt system som Bertil. Det är ju bara att göra precis som Bertil säger och sedan rattar jag in termostaterna så att de ligger precis i början av P-bandet. Har du några protester mot detta?Vad jag har för VB-in och VB-ut i MITT system är tämligen irrelevant, vilket du hade förstått om du läst min sig. Den är vad den är liksom, inte mycket att göra något åt.Tillägg: Ursäkta, såg inte att du skrev temp DIFF. Diffen är ca 5 grader (ettrörssystem, blandat radiatorer och golvvärme).
Citat från: Plumber skrivet 03 december 2004, 18:13:40 Jag finner termostatventiler har ett berättigande i värmesystem som använder Olje eller Elpanna då dom jobbar på ett helt annat sätt än en VP (flytande kondensering).Men va fan vet jag... Citera CiteraOch det har inte funnits el-pannor som jobbat med "flytande kondensering" ?I vårt tidigare hus (bostadsrätt) satt en elpanna som arbetade med flytande kondensering, miljöskadad som man är av jobbet försökte jag trimma in den för att sedan strypa in termostaterna för att maxbegränsa rumstempen.Förstod varken då eller nu vad vitsen med det skulle vara!!!Några få kWh i ökad värmeförlust från pannan och radiatorledningarna har väl ingen större betydelse...Huset skulle ju ändå värmas!
CiteraOch det har inte funnits el-pannor som jobbat med "flytande kondensering" ?I vårt tidigare hus (bostadsrätt) satt en elpanna som arbetade med flytande kondensering, miljöskadad som man är av jobbet försökte jag trimma in den för att sedan strypa in termostaterna för att maxbegränsa rumstempen.Förstod varken då eller nu vad vitsen med det skulle vara!!!Några få kWh i ökad värmeförlust från pannan och radiatorledningarna har väl ingen större betydelse...Huset skulle ju ändå värmas!
Och det har inte funnits el-pannor som jobbat med "flytande kondensering" ?
Några få kWh i ökad värmeförlust från pannan och radiatorledningarna har väl ingen större betydelse...Huset skulle ju ändå värmas!