0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
om man vill ha ett system som bygger på att man ska kunna höja tempraturen i ett rum om man vill, så måsta man ju konstant köra mad en förhög värme kurva för att det ska finnas utrymme för en sådan höjning.
Citat från: CarMan skrivet 03 december 2004, 17:28:22om man vill ha ett system som bygger på att man ska kunna höja tempraturen i ett rum om man vill, så måsta man ju konstant köra mad en förhög värme kurva för att det ska finnas utrymme för en sådan höjning.Varför då? Det är ju bara att skruva upp rumsgivaren och skruva upp termostaten i det rummet. Jag har väl aldrig sagt att man inte skall ha ett väljusterat system med trimmad kurvlutning och kurvoffset och rumsgivare? Jag bara hävdar att radiatortermostaterna fortfarande har en funktion och kan samverka mycket väl med ett VP system.
Jag anser att termostatventiler funkar bra,men inte optimalt med en VP.
Citat från: Plumber skrivet 03 december 2004, 18:13:40Jag anser att termostatventiler funkar bra,men inte optimalt med en VP. Då ger termostaterna inga negativa effekter, men ger en liten besparing och bättre komfort vid övertemperaturer (speciellt om man inte har öppen planlösning) samt ger dig möjligheten att tillfälligt öka/sänka temperaturen i ett rum.
Jo,men om varför skulle du ha "övertemperturer" på ett injusterat system?
Citat från: Plumber skrivet 03 december 2004, 18:30:49Jo,men om varför skulle du ha "övertemperturer" på ett injusterat system?Det finns ju många anledningar, speciellt i planlösningar som inte är så öppna att innegivaren tar det mesta. Eldning med braskamin, solinstrålning, det ligger 3 personer i sovrummet istället för normala 1, man ligger och tar ett skönt bad i badrummet, det är jul och man har en massa levande ljus i rummet, man har mycket gäster hemma osv.