0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Säg att du (optimistiskt räknat) har tillräckligt solljus 1 tredjedel av årets alla timmar. Hur ska du lagra elen till dom resterande 2 tredjedelarna?
full täckning
Aah, så resten av tiden kör du på kärnkraft/vattenkraft/kolkraft beroende på hur smarta eller inte smarta politiker vi har i framtiden.Tyvärr får man ju knappt hälften betalt för den el man levererar ut mot den man köper in.
Citat från: humlan57 skrivet 08 april 2007, 11:25:18full täckningVad menar du med "full täckning"? För att använda direktelvärme i ett hus i Norrbotten en mulen midvinterdag eller?Jag förstår inte valet mellan bergvärmepump och solcellsanläggning, det ena producerar el det andra värme. Är det inte bättre att satsa på solfångare och få värme direkt utan att behöva gå omvägen genom el?
OK, vi producerar el under den ljusa, varma delen av året när elen är billig och köper tillbaka den när den är som dyrast. Lysande... Jag tror inte vi bara kan "byta" 1 kWh sommarel mot 1 kWh vinterel.Då är det väl viktigt att få 3-4 kW värme från 1 kW in? Menar du på allvar ett solceller är så bra så vi kan satsa på direktel, eller vad är alternativet?
OK, vi producerar el under den ljusa, varma delen av året när elen är billig och köper tillbaka den när den är som dyrast. Lysande... Jag tror inte vi bara kan "byta" 1 kWh sommarel mot 1 kWh vinterel.
Citat från: Olle61 skrivet 08 april 2007, 13:14:12OK, vi producerar el under den ljusa, varma delen av året när elen är billig och köper tillbaka den när den är som dyrast. Lysande... Jag tror inte vi bara kan "byta" 1 kWh sommarel mot 1 kWh vinterel.Jag brukar uttrycka det så här: Man lånar en flaska fint årgångsvin och lämnar tillbaka motsvarande kvantitet lådvin. Hur många gånger kan man göra det?Det säger sig självt att man måste betala för elgenereringskapaciteten nattetid och vintertid och för elnätet. Skillnaden mellan vinter- och sommarpris och dag- och nattpris kommer att bli större om solceller får stor spridning. Att tro på subventioner och bidrag när den offentliga sektorns ekonomi kommer att bli ansträngd pga av alla pensionsavgångar som inte är finansierade tycker jag är optimisktiskt i överkant. Samma sak gäller etanol. Blir volymerna stora försvinner subventionerna.
Nä varför ska Vi satsa på direkt el, förstår inte ens varför Du nämner det. Ju mindre kWh Du förbrukar under ett år, ju mindre anläggning behöver Du, så vem skulle ens komma på tanken med direktel.
Jag förstår inte varför Du blandar in uppvärmningen med elförsörjningen, dom har ju inte med varandra att göra på nåt praktiskt sätt.
Citat från: humlan57 skrivet 08 april 2007, 21:04:40Jag förstår inte varför Du blandar in uppvärmningen med elförsörjningen, dom har ju inte med varandra att göra på nåt praktiskt sätt. Det är i högsta grad du som blandar ihop dem. Du sågar VP och vill köpa solcellsanläggning i stället Jag frågar en sista gång: Hur skall du värma ditt hus? El, ja VP nej? Hur då?