Elbehovet är inte likvärdigt i Europa, så att lagra den behövs inte. Här uppe är förbrukningen hög vintertid, men från mellan-europa å söderut, är det högsta uttaget sommartid. Så Vi kommer alltså att kunna utnyttja varandras el-överskott. Å en ökning av elförbrukningen/elproduktionen är inte detsamma som att öka beroendet, utan tvärtom, när Vi producerar elen själva. Jag ser då inga problem, utan bara fördelar... Men självklart ska Vi effektivisera användningen, det har jag flera ggr sagt, när frågan om att spara på elen kommit upp. Sen att det kommer att ta tid, det är jag helt på det klara med, men att allt fler ser solceller å solfångare som den framtida lösningen, det syns klart på hur mycket det forskas inom området. Hade bara behovet funnits för nåt årtionde sen, då hade mycket sett anorlunda ut nu. Problemet för stunden, är att efterfrågen blivit så stor att tillverkningen inte hinner med på solcellssidan, å de flesta tillverkare har redan sålt sin kapasitet för flera år framåt. Men räknar t.ex att det tar 2-3år innan tillräckligt med kisel kan produceras, så nån större ökning på tilverknings-sidan för solceller går inte att göra just nu.
mvh humlan.