Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gör man för att övertyga "regering" samt broder att...  (läst 8038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Subcool

  • Kyltekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej alla !!
Har lite problem i stugan. ???
"Gjorde bort mej" lite när jag skaffade mina heatpipes, glömde att säga att solfångeriet inte var komplett i och med det inköpet.
Har idag en B/V-pump (IVT Greenline 5 -97:a) som kör emot en dubbelmantlad tank 90/180(VVB) via en trevägare, när VVB är uppe i temp skiftar ventilen och kör emot rad.systemet och styr det på returtempen.
Idag ser min inkoppling ut så här:

Körde in en plattis i serie efter VP:n som jag kör solen emot och via lite PLC-styrning blockas det hit och dit så att jag endast kör solen emot VVB:n.
Det är detta som är problemet: Jag får inte upp temp nåt nämnvärt på tanken (52 C idag) pga VP:ns vämebärarpumpflöde är alldeles för stort(vilket jag visste sedan tidigare) och därmed är skiktning är obefintlig. Tror inte den VVBtanken och solfångare är någon bra kombination. Solfångarflöde 5lit/min på 50 pipor. Vätska i rör: Therminol 12

Hur beskriver man att man ej kan ackumulera värme bra i den typ av tank jag har idag för en "regering" samt en negativ broder, och varför det blir bättre med en annan typ av tank?
Skall ju köpa en ny acktank snart (MÃ…STE  studs) men som sagt behöver hjälp med lite övertygande prylar dÃ¥ jag är relativt färsk pÃ¥ detta.

(Tack för tipset "Peter Kovacs-Ackumulatorsystem" Kalkyl, en kanonskrift. Thumbsup

MVH Subcool
Kunskap är allt man har kvar när man har glömt vad man har lärt sig !!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag tror inte att flödet har någon större betydelse, förmodligen är din solfångare för klen, tappvarmvattenförbrukningen för hög eller vädret för dåligt för att du skall få högre temp i tanken.
Ett annat fel du kan ha är att trevägaren läcker lite värme till radiatorsystemet, en inte allt för ovanlig sak.
Med den relativt låga uteffekt som en solfångare har så blir nog temphöjningen på radiatorsystemet nästan obefintlig trots att du tillför en stor del av effekten till radiatorerna.

Testa att stänga av allt flöde till radiatorkretsen för att utesluta en läckande trevägare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
En sån liten tank, med så mycket rör (ca 4-5kW), blir fulladdad om Solen skiner på en halv dag. Så endera tar energin vägen ut i radiatorsystemet, eller så förbrukas det mycket vv. Men med den mängden rör, så bör Du ha en tank med på ca 750L å en rejäl solslinga. Så stäng av VP:n å se ifall det drar iväg nån värme ut i systemet...

mvh humlan.

PS. Jag har mindre med rör, 44st å får lätt fulladdat i min 500l tank, om jag inte har ställt att värmen tar effekt.

Utloggad Subcool

  • Kyltekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
OK,
Det låter ju som ett av felen med "läckande" trevägare.
Får prova i helgen om vädret tillåter.
/S
Kunskap är allt man har kvar när man har glömt vad man har lärt sig !!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej...

tror du skulle ha hafft en vanlig acctank med rejäl solslinga i botten..+tappvatten slingor uppe å nere i tanken...om du har en sån tank så sätt bara stig å retur från pumpen som vanligt i tanken,dvs stig högt upp å retur lågt...

jag skulle köra så att bergpumpen alltid fick hålla tanken på 40-50grader i grund temp
spetsa upp resten med solvärme från 40-100 grader..
för att va säker på att slippa skit i vattnet så kör du en vanlig liten elberedare på tex 60 liter i serie med acctanken där du färdig värmer vattnet till tex 65 grader ...

orkar solen hålla mer än 65 i tanken kommer inte den lilla elberedaren att gå just nått på sommaren

mitt i vintern så förvärmer bergvärme pumpen allt ditt varmvatten billigt till 45-50 grader så elbereedaren behöver knappt gå + att du kommer att ha mer kräm i din bergpump iomed du avlastar den rejält med elberedaren


jag vägrar tro att du har för lite effektkt i rören 50 rör ska ge bra knuff om dom sitter bra till
mina 60 rör har idag laddat in från 35 botten 45 topp på morgonen till 70 botten å 70 topp
å det med halvdåligt väder halva dan,min tank rymmer 500 lit...

jag vet att jag säkert kommer att få mot hugg för att jag ska splitta i sär ditt fina system
till separata delar,men det e förmodligen det enda sättet en vanlig mäniska förstår vad som händer i systemet,att gräva i hop allt i en liten fin burk krånglar till allt utav h-vette..









Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Pumpen ska inte behöva ligga så högt i temp som 50 grader, det måste räcka med 40 grader. Resten ska solfångarna klara med lätthet. Sen behövs såklart en styrning som gör att Vp:n å spets tar över, när det inte finns nån sol...

mvh humlan.

Utloggad Subcool

  • Kyltekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Jag har funderingar på detta:
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-2.4.pdf
Föutom vvc och solslinga, skall använda min plattis istället....
Ser ut som en sjysst lösning tycker jag...

/S
Kunskap är allt man har kvar när man har glömt vad man har lärt sig !!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Pumpen ska inte behöva ligga så högt i temp som 50 grader, det måste räcka med 40 grader. Resten ska solfångarna klara med lätthet. Sen behövs såklart en styrning som gör att Vp:n å spets tar över, när det inte finns nån sol...

mvh humlan.

hej
det behöver ni ingen styrning för.....
kör tanken på konstant 45eller 50 grader då sol fångaren smetar på med 7 kw effekt lär ju pumpen stanna av för att tempen är högre än inställt stopp värde på pumpen...

ska ni ha eltillskott i systemet så däng in en 6kw elpatron i tanken...å ställ in den på 40 grader...
så startar den av sig skälv då pumpen inte orkar hålla tempen över 40 i tanken


sen så spetsen av varmvattnet sköter sig skälv...
elberedaren har en egen termostat som styr den ,är vattnet från actanken varmare än 65 går den alldrig ....är det kallare så värmer den vattnet till 65

skit lätt  ;D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Jag har funderingar på detta:
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-2.4.pdf
Föutom vvc och solslinga, skall använda min plattis istället....
Ser ut som en sjysst lösning tycker jag...

/S

Jag har i stort sett precis sÃ¥ där. Men om Du ändÃ¥ ska köpa tank, sÃ¥ skippa plattisen. En tank frÃ¥n Sfinx:en eller Tyskland är sÃ¥ pass billiga, att det känns fel att använda plattis. Ã… sÃ¥ tÃ¥l väl plattisen "bara" +185C  :) Räcker inte lÃ¥ngt när jag funderat färdigt, Ã¥ presenterar ett system som kör i över +200C  ;) ;D

mvh humlan.

Utloggad Subcool

  • Kyltekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Jag skulle ju ringa dej i veckan humlan om ditt system, men det behövs ju inte nu *vinkar*
Vad är det för monsterpryl du siktat in dej på? Sc:,h
/S
Kunskap är allt man har kvar när man har glömt vad man har lärt sig !!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Jag skulle ju ringa dej i veckan humlan om ditt system, men det behövs ju inte nu *vinkar*
Vad är det för monsterpryl du siktat in dej på? Sc:,h
/S

Inget alls, bara att inget system är gjort för höga temperaturer. Men om Vi här uppe ska kunna dryga ut tiden över året, med full täckning av värme å tappvarmvatten, så måste tempen upp. Vi har för få soltimmar under flera månader, som det fungerar nu.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
Undrar om Kalkyl gullar med plattisen nu när solen gÃ¥tt ner  *roflmao*
Det pÃ¥gÃ¥r en tävling i forumet här om du inte märkt det  :D
Vem slÃ¥r Barsebäck  >:D
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Subcool

  • Kyltekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Kolla detta...rätt fräckt :o
http://www.eco-nex.com/25.html
Kunskap är allt man har kvar när man har glömt vad man har lärt sig !!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Kolla detta...rätt fräckt :o
http://www.eco-nex.com/25.html

Det är pÃ¥ G med sÃ¥nt där Ã¥xÃ¥, sÃ¥g nÃ¥n "mindre" anläggning som lämnade 25 kW  :) En massa smÃ¥ reflektorer som drog ihop solstrÃ¥lningen. Men bara dom fÃ¥r upp effekten lite mer i vakumrören sÃ¥ borde det inte krävas sÃ¥ stor yta för att fÃ¥ upp tempen i över 100 grader kontinuerligt. Dom här rören jag pratar om skulle visst lämna 18% mer effekt än de med vanlig beläggning. Fan, fÃ¥r nog försöka hitta tillbaka till den fabriken, dumt nog sÃ¥ lästa jag inte pÃ¥ tillräckligt, för att minnas vad den hette, eller om rören fanns att köpa...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Här är den jag pratade om... en sÃ¥n skulle man ha hemma  Thumbsup

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!