Min IVT ES 480 installerades år 2000, och kompressorn rök efter 2 år och 3 månader, dvs 3 månader efter garantins utgång. Jag behövde inte förhandla med IVT utan de skämdes verkade det som och bytte min kompressor på garantin. Det utbytet hade jag annars fått betala ca 9500 kr för.
Vidare så slogs permanent varmvatten på pga vibrationer som fortplantade sig till tangentbordet (eller vad det heter). Ett nytt tangentbord fick jag också utbytt på garantin.
I övrigt kan jag inte vara annat än nöjd med pumpen. Vi har aldrig fått slut på varmvatten (vvb=170 liter). Nu har vi bara 2 duschar och inget annat iofs. Med mina 184 m2 och en 12-månaders förbrukning april 2006 - april 2007 så landade vi på 13091 kWh inklusive hushållsel, och det känns mkt bra! Jag kan faktiskt inte räkna hem ett förtidsbyte till en ComfortZone CE50, och än mindre till bergvärme. Och nej, jag har ingen förmodat slö mekanisk elmätare utan en datoriserad som jag kan fjärravläsa dag för dag med en timmes upplösning.
I nov. förra året gick jag över till styrning via innegivare och strypte in samtliga gv-ventiler. Vidare ändrade jag vv-hysteresen så att kompressorn går in först vid 45 grader och värmesköldarna vid 40 grader. Pumpen är extremt vv-prioriterande och då vi inte behöver vv till varje pris, så har det gått bra lugna ner vv-produktionen. Dessförinnan hade jag ändrat värmekurva från 5 (radiator) till 1 (gv), eftersom det funkade lika med mina radiatorer på öv. Dessa åtgärder har kapat minst 2000kWh på årsbasis, vilket är klart trevligt! Jag klarar mig utan eltillskott ner till ca -3 ºC verkar det som.
Likväl kommer jag att byta pump efter 10 år, då jag tycker att den ekonomiska livslängden har fallit in. Jag vill inte hamna i ett panikläge vid säg år 13 när pumpen måste bytas för att rep. blir för dyr. Förmodligen byter jag till en CZ CE50, eller en liknande om resten av marknaden har lyckats vakna till då jag ska till att investera.
Så det går att komma en bit på vägen med en sketen 2kW frånluftsvärmepump med lite trimmande. Sedan spelar ju klimatskalet roll också. Ett välbyggt och välisolerat hus gör ju sitt till också.