Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???  (läst 8729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Undrande i Östergötland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Vi står i begrepp att byta vår gamla elpanna mot en ny frånluftsvärmepump och använda den befintliga rördragningen från vår mekaniska frånluft.

Frågan är nu vad man ska välja: IVT 490 eller NIBE 360.

Både Folksam och konsumentverket har ju under året gett ut kritiska rapporter om kvalitén och driftsäkerheten på värmepumpar från dessa båda tillverkare.

Enligt IVT är deras frånluftsvärmepumt bättre än NIBE pga annat kylmedium, mer avancerad teknik osv. Förvisso säljsnack, men finns det någon sanning och erfarenhet om detta?

NIBE har ju kopparmantlad varmvattenberedare, vad har IVT och vad håller bäst/längst?

Mycket tacksam för tips och era erfarenheter av dessa pumpar!


Osäker villaägare... :-\
« Senast ändrad: 30 mars 2007, 22:15:20 av Undrande i Östergötland »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2007, 23:40:05 »
Hej, jag valde 490 p.g.av att den har rostfri beredare. Vill minnas att jag kontaktade tekniska kontoret för att få reda på vilken typ av vatten vi har. Det är inte självklart att rostfri är bäst. Tyvärr har jag kastat uppgifterna som låg till grund för mitt val.
Jag är nöjd med min 490 man får bara inte se sig blind på avluftstemp, den kunde varit lägre. Men så länge den går billigt får åtgärder vänta. I dag +8 ºC ute och nattfrost, 13kWh till v-vatten och +23 ºC innomhus senaste dygnet. Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2007, 16:41:25 »
Om jag vore du så skulle jag kolla upp Comfortzone FLVP istället, både IVT 490 och Nibe 360 är klena grejor på ca 2 kW som behöver en hel del eltillskott för att hålla huset varmt. Comfortzone finns som 5 elle 6,5 kW FLVP och ger en större besparing, den kostar dock mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2007, 18:13:20 »
Om jag vore du så skulle jag kolla upp Comfortzone FLVP istället, både IVT 490 och Nibe 360 är klena grejor på ca 2 kW som behöver en hel del eltillskott för att hålla huset varmt. Comfortzone finns som 5 elle 6,5 kW FLVP och ger en större besparing, den kostar dock mer.

Märkligt,, trodde jag hade IVT490. :o Men vp n går sällan på eltillskott så en sån kan det ju inte vara då. Sc:,h

Jag menar är att vi vet aldeles för lite om driftsituationen för att kunna rekomendera något. Det enda vi kan är att besvara frågeställarens fråga.
Jag skulle för övrigt inte kunna rekomendera en cz till ett hus som mitt. Skall den komma till sin rätt fodras ett stort luftflöde, hos mej skulle tupén blÃ¥sa av. Vidare sÃ¥ jo, 2kWh är inte mycket men i mÃ¥nga fall räcker det, skulle du ha 1000kWh tillskottsel per Ã¥r med en liten pump sÃ¥ skulle det ta ca 40Ã¥r innan mellanskillnaden har betalat sig. 40Ã¥r? Jo för cz är inte befriad frÃ¥n tillskottsel den heller och det fÃ¥r man ta med i beräkningen. För övrigt har cz pÃ¥ tok för mycket tillskottsel för att vara en pump som ger mer än 5kW ut, (enligt  forumet). En annan sak, när min kompressor havererar och garantitiden är slut, kommer jag inte att bli utfattig. Jag är absolut opartisk vad gäller de olika fabrikaten vilket man inte kan säga om en del andra. Det finns fler alternativ om man vill rekomendera en större flvp men endast cz föreslÃ¥s, varför?
Nu får jag det väl hett om öronen. ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2007, 18:29:26 »
Citera
Det finns fler alternativ om man vill rekomendera en större flvp men endast cz föreslås, varför?

Jag misstänker att det har att göra med på vilket sätt "alternativet" kom till, minnesgoda forumläsare kanske drar sig tillminnes att det var rätt märkliga turer kring det där och att "alternativet" i de flestas ögon inte agerat renhårigt gentemot CZ, det skrevs en del inlägg i forumet som liknade förtal och jag plockade till sist bort det mesta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2007, 18:34:59 »
När det gäller kapaciteten på en konventionell frånluftsvärmepump så är den ju så pass låg att den rimligen inte täcker mer än till ca 0 grader utetemp (lite beroende på hur mycket man ventilerar) innan tillskott behövs, i vart fall inte om man har normal hushållselförbrukning.

I södra delarna av landet och i väl isolerade hus kan det räcka rätt långt, men vet man med sig att man har hyfsat stort energibehov så kan det nog löna sig med en kraftigare pump, att upplysa om att det finns kraftigare maskiner ser jag i alla fall inget fel i, sedan är det naturligvis upp till den enskilde konsumentet att göra sina kalkyler på återbetalningstid o.s.v.

Tror dessutom inte att det skiljer 40k, ca 30k tror jag är närmare sanningen för en "ren" pump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2007, 19:05:01 »
Jo så menar jag med att man måste veta förutsättningarna för att kunna rekomendera något.
Vad som hänt mellan två tillverkare kan orimligt ligga till grund för vilken vp någon bör välja, så oavsett vad ni tycker så är det tid att släppa det nu. Dessutom finns det ytterligare alternativ som inte har något med cz att göra.
Ok. så säger vi 30år då. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #7 skrivet: 01 april 2007, 08:02:29 »
Först och främst rekommenderar jag att kolla upp, inte köpa, man måste givetvis bilda sig en egen uppfattning av vad man ska ha. Vad vi kan göra på forumet är att upplysa om det finns fler alternativ till buds och då bör jag nog även nämna mecmaster.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #8 skrivet: 01 april 2007, 10:44:48 »
Det kan väl inte skada att tipsa om alternativ och mec-master är ytterligare ett. Jag tänkte inte automatisk på denna utan bara på att det fanns alternativ. Med en frånluftsmodul är utbudet ganska stort. Vilket som sen är det bästa alternativet är en annan fråga . :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #9 skrivet: 01 april 2007, 12:06:51 »
En frånluftsmodul till en mark eller bergvärmepump är väl inte jämförbar med en ComfortZone, den kräver ju en kollektor, eller hur tänker du?
Däremot finns det många alternativ till IVT 495 om man iställer använder sig av en frånluftsmodul.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #10 skrivet: 01 april 2007, 12:23:57 »
En mindre mark/bergvp tror jag skulle fungera med frånluftsmodul även utan för den avsedd kollektor. Och vill man ha en finns ju möjligheten att koppla in en ex Luftväxlare.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #11 skrivet: 01 april 2007, 15:36:56 »
En mindre mark/bergvp tror jag skulle fungera med frånluftsmodul även utan för den avsedd kollektor. Och vill man ha en finns ju möjligheten att koppla in en ex Luftväxlare.

Nja en markvärmepump med frånluftsmodul och utan kollektor skulle nog inte fungera, den skulle rätt säkert frysa ned sig på kalla sidan rätt omgående, eller frosta på så mycket att den inte fungerade, tror det behövs en helt annan avfrostningsautomatik om man skall plocka ut så stora effekter ur en frånluftsmodul. (Har de ens avfrostningsautomatik?)
Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon som kör en liten markvärmepump enbart med frånluftsmodul och med utblåsningstemperatur på ned till -15 grader, nån annan som hört nåt sånt?

Markvärmepump med luftväxlare finns, den jag först kommer att tänka på är Thermia atria, men den blir ju ännu dyrare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #12 skrivet: 01 april 2007, 19:57:22 »
 Jag bor utanför Göteborg. Det är inte kallare än 10-15 minus här särskilt ofta pÃ¥ vintern. Däremot ofta ner mot 0 eller nÃ¥gra minusgrader. För mig kändes valet inte särskilt svÃ¥rt. Jag valde en Comfortzone ce 50.  När man ändÃ¥ väljer att köpa en värmeanläggning sÃ¥ vill man ju nÃ¥ en bra täckningsgrad av husets uppvärmning. En konventionell frÃ¥nluftspump (ca2kw) är bara ett komplement till uppvärmningen anser jag.  Ju fler som läser forumet ju fler fÃ¥r upp ögonen för andra alternativ än de stora tillverkarna. Det är väl bra....   8)   mvh John

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #13 skrivet: 01 april 2007, 20:34:51 »
Jag körde IVT 2100 markpump mot egenkonvekterande luftväxlare. Vid -7 ºC gick jag över till alternativ uppvärmning eftersom jag inte ville slita på pumpen för en verkningsgrad på 1:1,5. Detta var ännu styggare än om jag kört den mot kontinuerlig temp på +22 ºC. Så jag ser inte varför det inte skulle fungera. Och avfrostning bestämmes av inställt bryttryck på LP. När trycket sen stiger igen finns ett tidrelä med fördröjning som senarelägger slutning av manöverkretsen. Jag ser inget problem där heller.
Mr Frost, jag tycker som du, att det är bra om folk får upp ögonen för andra alternativ än de stora drakarna, men då gäller det att pressentera alternativen (pluralis).
Jag fortsätter gärna försvara min åsikt, men föreslår att vi i så fall skapar en tråd i ämnet och låter denna tråds skapare få svar på vad han frågade i denna. ;)

IVT 2100 hade en uteffekt på 13kW om jag minns rätt
« Senast ändrad: 01 april 2007, 20:38:16 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: IVT 490 eller NIBE 360 - VILKA ERFARENHETER HAR NI???
« Svar #14 skrivet: 01 april 2007, 21:21:50 »
Hur stort hus har du , har du litet hus och dÃ¥ menar jag UNDER 100kvm dÃ¥ kan du möjligen köpa nÃ¥got av dina 2 alternativ , i annat fall rekommenderar jag en comfortzone eller t.o.m bergsvärme , men dÃ¥ mÃ¥ste du nog fixa till en separat värmeÃ¥tervinnings  apparat !
En vanlig frånluftsvärmepump med uteffekt 1,5-2kw räcker ej mycket längre än till att värma tappvarmvatten , och hålla radiatorerna ungefär svagt" ljumma , men har du någon annan värmekälla?
Årsförbrukning hittils ?? ;) :) :) :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!