Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solstyrningar  (läst 40051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Solstyrningar
« Svar #60 skrivet: 17 april 2007, 23:35:59 »
Men risk för att avslöja att jag inte begriper nåe... Men med "varvtalsreglerande styrning" menar ni att ni styr varvtalet på cirkulationspumpen? Steglöst istället för av och på?

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #61 skrivet: 18 april 2007, 06:55:25 »
Men risk för att avslöja att jag inte begriper nåe... Men med "varvtalsreglerande styrning" menar ni att ni styr varvtalet på cirkulationspumpen? Steglöst istället för av och på?

Japp precis  Thumbsup Man kan välja dÃ¥ att tex ha konstant 5 grader varmare i solfÃ¥ngaren än vid solslingan etc.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #62 skrivet: 18 april 2007, 08:31:32 »
Men risk för att avslöja att jag inte begriper nåe... Men med "varvtalsreglerande styrning" menar ni att ni styr varvtalet på cirkulationspumpen? Steglöst istället för av och på?

Japp precis  Thumbsup Man kan välja dÃ¥ att tex ha konstant 5 grader varmare i solfÃ¥ngaren än vid solslingan etc.
Jag har en UVR61-3 och jag antar att funktionerna är som din. Jag har för tillfället 4st olika vartalsstyrningar aktiverade samtidigt.  :D
Absolut temperatur - Styrningen strävar efter en konstant temperatur i kollektorn.
Diff temp - Styrningen strävar efter att hålla en konstant diff mellan kollektor och tank.
Jag har två inlagringar (mitt/topp) och styrningen strävar efter att i första hand få tillräcklig temp för att tilltoppladda.
Styrningen använder det långsammaste varvet av de tre.
Dessuotom har jag aktiverat ett "event". Om givare S1 går över ett visst värde så strävar styrningen efter att hålla tempen vid S3 vid ett konstant lågt värde. Denna funktion går före de andra och jag använder den som extra säkerhet. Ifall flödet blir noll på lägsta varvet så kan kollektorn överhettas.
Till råga på allt så finns det två max-värde. När maxvärdet för den övre givaren överskridits stängs all varvtalsreglering av och pumpen går för fullt för att slutladda hela tanken.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #63 skrivet: 18 april 2007, 08:50:41 »
Men risk för att avslöja att jag inte begriper nåe... Men med "varvtalsreglerande styrning" menar ni att ni styr varvtalet på cirkulationspumpen? Steglöst istället för av och på?

Japp precis  Thumbsup Man kan välja dÃ¥ att tex ha konstant 5 grader varmare i solfÃ¥ngaren än vid solslingan etc.
Jag har en UVR61-3 och jag antar att funktionerna är som din. Jag har för tillfället 4st olika vartalsstyrningar aktiverade samtidigt.  :D
Absolut temperatur - Styrningen strävar efter en konstant temperatur i kollektorn.
Diff temp - Styrningen strävar efter att hålla en konstant diff mellan kollektor och tank.
Jag har två inlagringar (mitt/topp) och styrningen strävar efter att i första hand få tillräcklig temp för att tilltoppladda.
Styrningen använder det långsammaste varvet av de tre.
Dessuotom har jag aktiverat ett "event". Om givare S1 går över ett visst värde så strävar styrningen efter att hålla tempen vid S3 vid ett konstant lågt värde. Denna funktion går före de andra och jag använder den som extra säkerhet. Ifall flödet blir noll på lägsta varvet så kan kollektorn överhettas.
Till råga på allt så finns det två max-värde. När maxvärdet för den övre givaren överskridits stängs all varvtalsreglering av och pumpen går för fullt för att slutladda hela tanken.
mvh

Hehe japp ja har de funktionerna, antar att de är rätt lika förutom att du kan ha fler givare och styra fler pumpar m.m. Fast jag har än så länge bara aktiverat funktionen att hålla konstant diff mellan S1 och S2

Vart köpte du din styrning och vad betalade du? Hur många givare osv ingick?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #64 skrivet: 18 april 2007, 09:39:03 »
Vart köpte du din styrning och vad betalade du? Hur många givare osv ingick?

Jag betalade ca 5000SEK inklusive en logger (1200:-), flödesgivare (1200:-), 5 vanliga givare och 2 högtemp och ett expansionskort (+2 utg).

här: www.vvfs.dk

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #65 skrivet: 18 april 2007, 12:24:41 »
Professorn har du koll på de här..?

DVD (desired value for differential) alltså när man vill ha en konstant diff mellan tex S1 och S2 i DC N12 (normalläge) så startar ju pumpen på max för att sedan sjunka, vet du om den startar på lägsta för att stegra om man kör DC I12 istället?

Jag hittar inte någon bra beskrivning på detta riktigt i instruktionsboken
Citera
DC N12 Differential control in normal operation between sensors S1 and S2.
(ex works = --)
Setting range: DC N12 to DC N32, DC I12 to DC I32)
DC -- = differential control is disabled.

DVD 7.5 The desired value for differential control is 7.5K. In the example, the temperature
difference between S1 and S2 is maintained at 7.5K.
Warning: DVD always has to be greater than the switch-off difference of the basic
function. If the DVD is lower, the basic function of pump release blocks before
the speed control has reached the desired value.
(ex works = 0K)
Setting range: 0.0 to 9.9K in increments of 0.1K
10 to 99K in increments of 1K

Det är det jag menar pÃ¥ setting range för DC där, det stÃ¥r att man kan välja DC N eller DC I men det stÃ¥r inte vad de gör, har du inte koll pÃ¥ de sÃ¥ fÃ¥r ja väl testa pÃ¥ egen hand i kväll  ;D
« Senast ändrad: 18 april 2007, 12:26:36 av citactiva »
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #66 skrivet: 18 april 2007, 13:37:13 »
Professorn har du koll på de här..?

DVD (desired value for differential) alltså när man vill ha en konstant diff mellan tex S1 och S2 i DC N12 (normalläge) så startar ju pumpen på max för att sedan sjunka, vet du om den startar på lägsta för att stegra om man kör DC I12 istället?

Jag hittar inte någon bra beskrivning på detta riktigt i instruktionsboken
Citera
DC N12 Differential control in normal operation between sensors S1 and S2.
(ex works = --)
Setting range: DC N12 to DC N32, DC I12 to DC I32)
DC -- = differential control is disabled.

DVD 7.5 The desired value for differential control is 7.5K. In the example, the temperature
difference between S1 and S2 is maintained at 7.5K.
Warning: DVD always has to be greater than the switch-off difference of the basic
function. If the DVD is lower, the basic function of pump release blocks before
the speed control has reached the desired value.
(ex works = 0K)
Setting range: 0.0 to 9.9K in increments of 0.1K
10 to 99K in increments of 1K

Det är det jag menar pÃ¥ setting range för DC där, det stÃ¥r att man kan välja DC N eller DC I men det stÃ¥r inte vad de gör, har du inte koll pÃ¥ de sÃ¥ fÃ¥r ja väl testa pÃ¥ egen hand i kväll  ;D
DC N (normal) använder du tex om du vill hålla konstant diff över solfångaren. Ett ökat varvtal ger då en minskad temperatur.
DC I (invers) antar jag att du använder när ökat varvtal ger ökad diff. Jag kan inte ge något exempel på det fallet.
Jag tror det heter DR I/DR N i min styrning men det beror väl på vilket språk man kör?

Att den jagar på för fullt innan den stabiliserar sig beror nog på något annat.
Var har du givaran S1 och S2?
Vilket program kör du?
Vad har du för värde på P, I och D?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #67 skrivet: 18 april 2007, 14:00:15 »

DC N (normal) använder du tex om du vill hålla konstant diff över solfångaren. Ett ökat varvtal ger då en minskad temperatur.
DC I (invers) antar jag att du använder när ökat varvtal ger ökad diff. Jag kan inte ge något exempel på det fallet.
Jag tror det heter DR I/DR N i min styrning men det beror väl på vilket språk man kör?

Att den jagar på för fullt innan den stabiliserar sig beror nog på något annat.
Var har du givaran S1 och S2?
Vilket program kör du?
Vad har du för värde på P, I och D?

mvh
[/quote]

Ja de lÃ¥ter ju vettigt när man kollar vad de betyder pÃ¥ de andra funktionerna  ::)

Det borde väl vara standard att den skall köra på för fullt för att sedan sänka, bara det att nu så hinner den inte sänka innan tempen har sjunkit för avslag om det är lite sol samt kall bottentemp.. men det är inga problem att fixa det. De löser sig med lite inställningar...

Hade dock vart trevligt om den kunde starta på lägsta hastighet för att sedan stegra istället, hade passat mitt system bättre. Denn funktionen finns säkert i något av de andra programmen

Jag kör med solfÃ¥ngarprogrammet (program 0) samt att jag inte har ändrat nÃ¥gra andra inställningar... än..  >:D

S1 sitter på utgående till vvb på vvx och S2 sitter i mitten på vvb, jag vill alltså få in 5 grader varmare vatten i toppen än jag har i mitten..
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #68 skrivet: 18 april 2007, 14:31:07 »
Jag kör med solfÃ¥ngarprogrammet (program 0) samt att jag inte har ändrat nÃ¥gra andra inställningar... än..  >:D

S1 sitter på utgående till vvb på vvx och S2 sitter i mitten på vvb, jag vill alltså få in 5 grader varmare vatten i toppen än jag har i mitten..
Kan det vara så att du ställt inkopplingstemperaturen för pumpen större än 5 grader så att när väl pumpen startar är redan diffen för hög. Då kommer den först att arbeta ner diffen till 5 grader med högt varvtal.

För mig funkar det mycket bättre med "mjukstart". Jag hade liknande fenomen tidigare och det tog en timme innan den gick igång ordentligt. Kollektorn tömdes direkt på varmt vatten och innan det hunnit in i tanken var kollektorn iskall och pumpen stanna igen. 10 minuter sednare upprepades samma process och då har vattnet i ledningarna hunnit svalna så pass mycket att jag tror jag snarare tömde ut energi ut tanken än laddade. Tempgivarna hinner inte heller med i de snabba växlingarna.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #69 skrivet: 18 april 2007, 14:36:14 »
Jopp ja kör med startdiff på 6grader, funkar bättre om jag ställer ner den till 5 då kanske.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #70 skrivet: 18 april 2007, 14:49:01 »
Jopp ja kör med startdiff på 6grader, funkar bättre om jag ställer ner den till 5 då kanske.
Det är säkert förklaringen. Testa gärna lite olika värden på P, I och D. Jag får självsvängningar om jag använder I och D. Skulle vilja öka värdet på P över 9 men det går inte. Bara P ger ganska stora avvikelser från önskat värde. Det är kanske inte riktigta anpassat till vacumrör?

Kan du oxå välja mellan två olika sätt att vartalsstyra?
Vilket använder du?
Vid vilket steg startar flödet?
Vad har du för pump?
(många frågor :))
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solstyrningar
« Svar #71 skrivet: 18 april 2007, 15:08:32 »
Eftersom det inte går att effektstyra solfångare, så bör man alltid sträva efter efter att kunna använda så låg temp diff som det bara går, i första hand. Åtminstone om Vi utgår från hur en solfångaranläggning normalt är konstruerad att fungera. Då får man högsta effektutbytet. Sen går det naturligtvis att variera i all oändlighet, beroende på vilken utrustning som redan finns, eller vad man vill nå för resultat. Jag t.ex, kommer senare att försöka använda mig av så stor temp-diff det bara går, för att nå kortast möjliga tid, innan tanken är fulladdad. Når jag dit jag hoppas, så bör det innebära en längre säsong, som solfångarna klarar 100% av vv å värme. Antagligen är det inte ekonomiskt försvarbart.., ännu, men fungerar det, så bör det bli det om priset på solfångare sjunker, eller om elpriset stiger.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #72 skrivet: 18 april 2007, 15:29:07 »
Jag använder diffstyrning tilsammans med absolutvärde får att få snyggare uppstart. Om tanktempen ligger över målvärdet för absolutstyrningen så går pumpen för fullt direkt och det blir en ryckig start. Diffstyrningen gör att den startar på lägsta varv tills dess att alla rör och vvx blivit varma och sedan varvar den långsamt upp. Jag har inte speciellt stor diff men jag vill gärna ha ca 5 grader för annars har onogranheten på givarna för stor inverkan på effektmätningen.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #73 skrivet: 18 april 2007, 15:34:03 »
Det är säkert förklaringen. Testa gärna lite olika värden på P, I och D. Jag får självsvängningar om jag använder I och D. Skulle vilja öka värdet på P över 9 men det går inte. Bara P ger ganska stora avvikelser från önskat värde. Det är kanske inte riktigta anpassat till vacumrör?

Kan du oxå välja mellan två olika sätt att vartalsstyra?
Vilket använder du?
Vid vilket steg startar flödet?
Vad har du för pump?
(många frågor :))
mvh
Japp Wave och Phase
Jag kör me phase då min lille 22W vvcpump inte gillar wave (som är till för pumpar över 8cm i längd/diameter) Testade med en glödlampa först för att se vad det var för skillnad, rätt intressant.
Jag vet inte när flödet startar men det är på 1L/min vid 10 så jag ställde start på det för att va säker på att den inte står still, förmodligen en av orsakerna till att ja får självsvängningarna eftersom jag får för mycket flöde på lägsta fart. Skall "optimera" när ja får tid.
Och pumpen ja, som sagt en liten 22W vvc pump från wilo. ger 5L/min ungefär genom vvx, filter m.m. som jag har.

Ja bollar samma frågor tillbax till dig.

Och japp ja skall testa att köra lite olika värden pÃ¥ P I och  D efter att jag kollat upp när pumpen startar m.m.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #74 skrivet: 18 april 2007, 17:31:24 »
Phase.
Perfecta 25-4U
Flödet startar på 4.
Ostrypt har jag för mig jag fick 10l/min på läge 1. Nu vet jag inte för jag har trimmat lite.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 187
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!