0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan styra mycket idag som inte går på ström nödvändigtvis. En termoventil styr ju över flödet men dom är ju mer eller mindre fasta typ 55°, 60° eller som jag har en på 72°.Jag ska se hur det fungerar innan jag beställer en ny termostat på 60°, kostar närapå 400:- ... jisses.En funktion jag vill ha är en starttemp, omprogrammerbar givetvis som börjar ladda först vid en förutbestämt värde typ 55° i solfångaren. Pumpen kan gott starta och stoppa några gånger innan systemet jämnat ut sig. Det är ju bara en cirkulationspump på 30 W och ingen kompressor. /Bosse
hej vet inte om det här e relevant med jag funderar hårt på en plc i proppskåpet.som man kan styra allt med...det e drömmen en sån bör lätt fixa att styra motorvärmare..luftvatten värme pump...solfångare mm allt i en maskin det vore guld...
Nog för att ett solsystem är trögt.Det är därför jag funderar på att köra två styrningar och då blir ju den del som laddar vvb "snabb" istället ThumbsupDäremot är jag tveksam till om det är "lönsamt" med varvtalsreglering när man kör slinga.Då skulle ja få en konstant temp in i beredaren oavsätt väderlek, som det är nu när termostaten har öppnat fullt och ett moln kommer förbi så kan toppen sjunka ner närmare mitten/bottentempVisst de inget stort problem men jag är ju prylgalen så man vill ju styra allt så bra de går... I mitt fall tror ja det skulle funka klockrent med varvtalsreglering på vvb sidan istället för termostat som i dagsläget.Några fler tips på enkla styrningar som klarar varvtalsreglering? Lesol Basic är ju klockren, kostar dock 500kr för mycket känns det som