0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hmm, nu förstår jag inte Varför vill Du ha en bestämd starttemp, mest energi får Du ju om den styrs efter en temp i tanken.
Kom igen nu, å bevisa att jag har fel! Så slipper jag lägga pengar å tid på nåt onödigt.
Den billigaste solstyrnindgen jag hittat finns på www.conrad.seEtt temperaturdifferential relä i byggsats för ca 200:- om jag minns priset rätt.///AndersA
Citat från: jompaa skrivet 30 mars 2007, 17:25:10Man kan styra mycket idag som inte går på ström nödvändigtvis. En termoventil styr ju över flödet men dom är ju mer eller mindre fasta typ 55°, 60° eller som jag har en på 72°.Jag ska se hur det fungerar innan jag beställer en ny termostat på 60°, kostar närapå 400:- ... jisses.En funktion jag vill ha är en starttemp, omprogrammerbar givetvis som börjar ladda först vid en förutbestämt värde typ 55° i solfångaren. Pumpen kan gott starta och stoppa några gånger innan systemet jämnat ut sig. Det är ju bara en cirkulationspump på 30 W och ingen kompressor. /BosseHmm, nu förstår jag inte Varför vill Du ha en bestämd starttemp, mest energi får Du ju om den styrs efter en temp i tanken. Det är bara å kleta fast givaren på tanken, där tempen ska mätas, på ett ungefär duger gott. Eller är det nåt speciellt Du vill med det Du skriver. Jag tror Du kommer att tappa massor med gångtid, om Du försöker dig på att styra med stor noggrannhet. Ett solsystem har så stor inbyggd tröghet, att det aldrig kommer att fungera ändå. Det är vad jag tror, eller själv har märkt efter mina 12 snart 13år med solfångare. Jag sticker ut hakan å påstår, att solfångare ska man köra, så fort det finns tillstymmelse till energi att hämta ner, å då gäller att börja ladda vid så låg temp som det bara går. Därav mitt resonemang, med varvtalsstyrning på cirkpumpen... Kom igen nu, å bevisa att jag har fel! Så slipper jag lägga pengar å tid på nåt onödigt.mvh. humlan med solsken i blick
Man kan styra mycket idag som inte går på ström nödvändigtvis. En termoventil styr ju över flödet men dom är ju mer eller mindre fasta typ 55°, 60° eller som jag har en på 72°.Jag ska se hur det fungerar innan jag beställer en ny termostat på 60°, kostar närapå 400:- ... jisses.En funktion jag vill ha är en starttemp, omprogrammerbar givetvis som börjar ladda först vid en förutbestämt värde typ 55° i solfångaren. Pumpen kan gott starta och stoppa några gånger innan systemet jämnat ut sig. Det är ju bara en cirkulationspump på 30 W och ingen kompressor. /Bosse
Ok, men hur gör Du om det inte bli mer än 10 grader mer i solfångarna då, om Du t.ex har 50 grader i tanken. Inte ovanligt att tempen inte stiger över 60 grader i solfångarna om det är blåsigt å mycket tjocka moln, eller bara mycket soldis. Då kan Du bli stående en hel dag, utan nån laddning alls, i värsta fall. Jag vet inte hur länge Du haft solfångare, men jag tycker mig känna igen jakten på temperatur istället för mängden energi, från mig själv. Jag får iaf inte riktigt ihop det... Å en start som ev stjäl lite värme, den värmen bibehålls i systemet under rätt lång tid, minst 1 timme på vintern å flera timmar på sommaren...mvh humlan.
Ok, men hur gör Du om det inte bli mer än 10 grader mer i solfångarna då, om Du t.ex har 50 grader i tanken.
Inte ovanligt att tempen inte stiger över 60 grader i solfångarna om det är blåsigt å mycket tjocka moln, eller bara mycket soldis.
Citat från: humlan57 skrivet 30 mars 2007, 19:50:17Ok, men hur gör Du om det inte bli mer än 10 grader mer i solfångarna då, om Du t.ex har 50 grader i tanken. Om pumpen står stilla och tempen inte går över 60 grader så finns det inte heller någon energi att hämta (vakumrör).Citat från: humlan57 skrivet 30 mars 2007, 19:50:17Inte ovanligt att tempen inte stiger över 60 grader i solfångarna om det är blåsigt å mycket tjocka moln, eller bara mycket soldis.Påverkas vakumrören av blåst?mvh
Citat från: Professor Kalkyl skrivet 30 mars 2007, 20:26:01Citat från: humlan57 skrivet 30 mars 2007, 19:50:17Ok, men hur gör Du om det inte bli mer än 10 grader mer i solfångarna då, om Du t.ex har 50 grader i tanken. Om pumpen står stilla och tempen inte går över 60 grader så finns det inte heller någon energi att hämta (vakumrör).Citat från: humlan57 skrivet 30 mars 2007, 19:50:17Inte ovanligt att tempen inte stiger över 60 grader i solfångarna om det är blåsigt å mycket tjocka moln, eller bara mycket soldis.Påverkas vakumrören av blåst?mvhNä inte av blåsten utan av att många moln då kommer att skymma Solen titt som tätt Ledsen uttryckte väl mig klumpigt.... Jag tror det blir snett i vårat disskuterande, då jag har värmeslingor å vissa beredare. För tappvarmvattnet blir ju så varmt, som det laddar in om man har varmvattenslingor. Bara det, att det blir till att inte tappa för hårt, om tempen i toppen av tanken är låg. Men jag lovar, ingen vettig människa ställer sig i duschen, eller ens försöker tvätta sig i 50 gradigt vatten. Sånt utsätter sig möjligen självplågare eller andra kufar sig för mvh humlan.
Hej!Jag kom att tänka på, var dett inte någon tävling som pågick här på forumet. Det är altid roligt att se resultat i tävlingar.
Citat från: humlan57 skrivet 30 mars 2007, 20:37:44Citat från: Professor Kalkyl skrivet 30 mars 2007, 20:26:01Citat från: humlan57 skrivet 30 mars 2007, 19:50:17Ok, men hur gör Du om det inte bli mer än 10 grader mer i solfångarna då, om Du t.ex har 50 grader i tanken. Om pumpen står stilla och tempen inte går över 60 grader så finns det inte heller någon energi att hämta (vakumrör).Citat från: humlan57 skrivet 30 mars 2007, 19:50:17Inte ovanligt att tempen inte stiger över 60 grader i solfångarna om det är blåsigt å mycket tjocka moln, eller bara mycket soldis.Påverkas vakumrören av blåst?mvhNä inte av blåsten utan av att många moln då kommer att skymma Solen titt som tätt Ledsen uttryckte väl mig klumpigt.... Jag tror det blir snett i vårat disskuterande, då jag har värmeslingor å vissa beredare. För tappvarmvattnet blir ju så varmt, som det laddar in om man har varmvattenslingor. Bara det, att det blir till att inte tappa för hårt, om tempen i toppen av tanken är låg. Men jag lovar, ingen vettig människa ställer sig i duschen, eller ens försöker tvätta sig i 50 gradigt vatten. Sånt utsätter sig möjligen självplågare eller andra kufar sig för mvh humlan.Enda orsaken är att minimera risken för legionella./Bosse