0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 03 april 2007, 04:16:38Jag tycker det klagas lite för mycket på fastighetsskatten, vi har ju dessutom spärregeln som säger att ett hushåll inte behöver betala mer än 5% av hushållets inkomster.Vad finns det mer för saker man inte har som du tycker man ska betala skatt på. Studielånen kanske?En skatt när man säljer och gör en vinst är ok. Men att skatta för att du bor i ett hus där X % är lån är helt idiotiskt.
Jag tycker det klagas lite för mycket på fastighetsskatten, vi har ju dessutom spärregeln som säger att ett hushåll inte behöver betala mer än 5% av hushållets inkomster.
Precis, vi får nog en höjning, skulle tro att inte bara reavinstskatten stiger utan att de även kommer att öka taxeringsvärdet till det faktiska värdet vilket kommer att innebära att minst 75% av villaägarna får en högre "avgift" än vad den tidigare fastighetsskatten var.
Dessutom kommer en kommunal avgift att göra så att redan rika kommuner blir ännu rikare och de fattiga kommunerna kommer att tvingas höja avgiften för att kompensera för de minskade statsbidrag som detta kommer att innebära.Resultatet kommer på sikt att bli att de som bor på landsbygden i fattiga kommuner i lågt värderade hus kommer att få betala mer än en procent i avgift.
Om du bemödade dig med att läsa mitt inlägg (och förstå det) så skulle du inse att det namnbyte som alliansen nu inför kommer att innebära en höjd kostnad för de flesta, tar de dessutom bort begränsningsregeln kommer det att bli riktigt synd om fattigpensionärerna med högt värderade hus igen.Tycker för övrigt inte om tonen i dina inlägg, skärp dig.Sätt dig in i sakfrågorna och reflektera över vad namnbytet egentligen innebär innan du idiotförklarar andra.
Tex "Den som kan lite om politik och ekonomi brukar inte kritisera besluten lika mycket som den som inte kan."
Precis, vi får nog en höjning, skulle tro att inte bara reavinstskatten stiger utan att de även kommer att öka taxeringsvärdet till det faktiska värdet vilket kommer att innebära att minst 75% av villaägarna får en högre "avgift" än vad den tidigare fastighetsskatten var.Jag har i alla fall bara betalt 1% i fastighetsskatt, så en avgift på 1% + en höjd reavinstskatt kan aldrig bli något annat än en höjning, ett namnbyte från skatt till avgift ok, men dyrare för villaägarna.Ser dessutom inget om att begränsningsregeln skall finnas kvar....Det kan bli riktigt dyrt för de som har hus värderade till miljoner!Hur tänker dom?
Fö kan jag nämna att jag (och jag vet fler) inte heller tycker så bra om din ton i vissa fall då vi upplever den nedvärderande och lite i besserwisser väg.Då menar jag framförallt dessa antydningarna till att folk inte kan eller vet något.
Citat från: Rickard skrivet 03 april 2007, 17:06:33Precis, vi får nog en höjning, skulle tro att inte bara reavinstskatten stiger utan att de även kommer att öka taxeringsvärdet till det faktiska värdet vilket kommer att innebära att minst 75% av villaägarna får en högre "avgift" än vad den tidigare fastighetsskatten var.Jag har i alla fall bara betalt 1% i fastighetsskatt, så en avgift på 1% + en höjd reavinstskatt kan aldrig bli något annat än en höjning, ett namnbyte från skatt till avgift ok, men dyrare för villaägarna.Ser dessutom inget om att begränsningsregeln skall finnas kvar....Det kan bli riktigt dyrt för de som har hus värderade till miljoner!Hur tänker dom?Hur tänker du själv?Varför skulle man förja "fiffla" med taxeringsvärdena, vem har antytt något sådant?Hur kan det bli dyrt för miljonvillorna, avgiften är ju 4500:- för alla med tax.värden över 450000:-. Det är ju också sagt att det inte skall bli dyrare för någon, så någon form av begränsning borde det väl finnas.Nackdelen är naturligtvis den höjda reavinstskatten men den höjningen drabbar ju främst dem som bor i dyrområdena eftersom värdestegringen där förmodligen varit störst. Det är således de som tjänat mest på förändringarna av fastigh.skatterna som förlorar mest på den nya reavinstbeskattningen. MEN kostnaderna kommer när man sålt och har pengar, inte löpande varje år när det skall tas från lönen/pensionen.
Hej RickardJag blir lite konfunderad, är det inte mitt jobb att vara besserwisser ? MVHMesser
Det förvinner pengar ur systemet vilket i min värld innebär att avgiften antingen kommer att höjas eller att kommunerna tvingas att spara, oavsett vilken väg man väljer så kommer någon att få betala för den skattesänkning som ofta redan välbeställda har fått.