0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CiteraI vissa kommuner är det tex viktigare att bygga ett stort och pampigt nytt komunhus isf den där idrottshallen som utlovats tidigare samtidigt som man skär ner och stänger akutmottagningen på sjukhuset.Kommunhus, idrottshallar och sjukvården har inte samma budget, det går inte att ställa sådana satsningar mot varann.Den som kan lite om politik och ekonomi brukar inte kritisera besluten lika mycket som den som inte kan.Fast det är klart, i en diktatur kanske dina visioner skulle gå att genomföra, en man som bestämmer allt.
I vissa kommuner är det tex viktigare att bygga ett stort och pampigt nytt komunhus isf den där idrottshallen som utlovats tidigare samtidigt som man skär ner och stänger akutmottagningen på sjukhuset.
Den som kan lite om politik och ekonomi brukar inte kritisera besluten lika mycket som den som inte kan.
Det är så lätt att kritisera när man står bredvid, jag kommenterar inte ens dina löpsedelsstrippar.Var det inte M som vann valet på att det inte skulle bli några biltullar?
OOps! Kom in lite sent i debatten. MEN tack gode gud att dom avskaffar förmögenhetsskatten (hoppas nu det gäller fastigheter också). Kåken nedan som jag ärvt (är tredje generationen i den) har nästan sänkt mig. Enligt SPCS skatt skulle jag fått tillbaka 5' utan huset, fick istället betala in 45' till skatteverket. Hoppas att dom ser över fastighetsskatten också. Det har varit tungt att betala 2.5 månadslöner (efter skatt ) i förmögenhetsskatt och fastighetsskatt för ett älskat hus.
Hoppas att dom ser över fastighetsskatten också. Det har varit tungt att betala 2.5 månadslöner (efter skatt ) i förmögenhetsskatt och fastighetsskatt för ett älskat hus.
Citat från: rca1959 skrivet 01 april 2007, 18:02:20Hoppas att dom ser över fastighetsskatten också. Det har varit tungt att betala 2.5 månadslöner (efter skatt ) i förmögenhetsskatt och fastighetsskatt för ett älskat hus.Det kunde vara värre, för några år sedan gick en tredjedel av min pension, dvs 4 mån pension, till dessa båda kära skatter. Förändringen av beskattningen av markvärdet och den slopade förmögenhetsskatten gör att man har råd att bo kvar och att man kan leva enbart på pensionen.
Citat från: Bobo skrivet 01 april 2007, 19:05:13Citat från: rca1959 skrivet 01 april 2007, 18:02:20Hoppas att dom ser över fastighetsskatten också. Det har varit tungt att betala 2.5 månadslöner (efter skatt ) i förmögenhetsskatt och fastighetsskatt för ett älskat hus.Det kunde vara värre, för några år sedan gick en tredjedel av min pension, dvs 4 mån pension, till dessa båda kära skatter. Förändringen av beskattningen av markvärdet och den slopade förmögenhetsskatten gör att man har råd att bo kvar och att man kan leva enbart på pensionen. Fastighetsskatten+förmögenhetsskatten slår extremt hårt mot pensionärer som aldrig varit någon höginkomsttagare men jobbat hårt, byggt ett hus i ett område där det inte var dyrt (och knappt bebyggt ) för 40 år sedan men som nu blommat upp och blivit populärt och fastigheterna taxeras till mångmiljonbelopp. Det är skandal att man som pensionär inte ska kunna bo kvar pga dessa orimliga skatter.
Det kunde vara värre, för några år sedan gick en tredjedel av min pension, dvs 4 mån pension, till dessa båda kära skatter. Förändringen av beskattningen av markvärdet och den slopade förmögenhetsskatten gör att man har råd att bo kvar och att man kan leva enbart på pensionen.
Men det beror väl från vilket håll man ser på problemen, i mina ögon så är uppoffringen mindre för de några hundra pensionärer som måste låna upp på sitt värdefulla (och ofta obelånade) hus för att betala skatten än för de mammor och pappor som redan från första arbetslösa dagen kan bli tvugna att flytta 100 mil från sin familj.