0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur är blandningen sprit/vatten i brinne? Jag har svårt att tro att tex blandad spolarvätska på bilen skulle vara så lättantändlig. Någon som har testat?
Citat från: Linnex skrivet 30 maj 2007, 10:02:29Hur är blandningen sprit/vatten i brinne? Jag har svårt att tro att tex blandad spolarvätska på bilen skulle vara så lättantändlig. Någon som har testat?Enligt Kemetyl är även färdigblandad att betrakta som brandfarlig och dom borde ju veta http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/Sverige/Konsument/Bilist/T-Bl%C3%A5/T-Bl%C3%A5%20f%C3%A4rdigblandad%20spolarv%C3%A4tska%20-%20S%C3%A4kerhetsdatablad.pdf/Johan
Är vi tillbaka att det måste vara kopparrör då? Jag kommer installera under sommaren i samband med ombyggnad och sneglar på bla rörtyp.Ingen som vet om det finns regler om rörtyp och mängd vätska. Det där brukar väl gå hand i hand. Dvs att för några liter så kanske man klarar sig på PEX-rör.Jag har enplanshus och funderar på takkasset. Hur har ni som gjort motsvarande lagt era kylrör. Ovanför bjälklag och hur har ni isolerat?
Det säkraste är att isolera med armaflex hela vägen +limma skarvarna så det blir tätt, då kan det inte kondensera på rörena.Jag isolerade mina rör + la de under isoleringen på vinden.
Enligt den rörkille som gjode min installation så får brinerören i plast sticka in max 50 cm innanför huslivet därefter skall det vara koppar, detta pga brandskyddskäl. De som har plastslang ända fram till pumpen borde kolla med sitt försäkringsbolag vad dom säger för att undvika eventuella framtida problem.MVH // Rolle
Citat från: ewilman skrivet 08 juni 2007, 15:11:52Det säkraste är att isolera med armaflex hela vägen +limma skarvarna så det blir tätt, då kan det inte kondensera på rörena.Jag isolerade mina rör + la de under isoleringen på vinden.Jag är inte rädd för kondensering på rören. Vad jag är rädd för är att om man lägger på rejält med isolering på/runt armaflexen så går kylan ut en bra bit i isoleringen. Då vinden en varm och solig dag säkert ligger på närmare 50 grader så blir det en stor temperaturskillnad i mineralullen. Och då mineralullen inte är diffusionstät så är jag orolig att även om det inte blir kondens så kan det ändå bli så pass stor fuktökning närmast rören att den är skadlig och orsaka mögeltillväxt.Är det någon som vet hur kylfirmor gör?