Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ÖvergÃ¥r förstÃ¥ndet  (läst 17814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #15 skrivet: 26 mars 2007, 14:26:40 »
allt beror lite pÃ¥ hur länge hon duchar ,tror inte ni har 30 min duchtider hos er ,,det har hon Ã¥ dom har inte krymt i tid dÃ¥ hon fattat att varmvattnet e gratis  ;D

fast fan det va ju därför jag fixa de till solvärmen för att få billigt varmvatten så låt hon tvätta sig

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Övergår förståndet
« Svar #16 skrivet: 26 mars 2007, 14:36:41 »
500 liter mÃ¥ste va mindre där du bor dÃ¥  Sc:,h För själv hände de att ja duschade VARMT och över 30min och ändÃ¥ tog inte varmvattnet slut i min 100L beredare uppvärmd till 55 grader. Och nej det är absolut inget snÃ¥lspolande munstycke eller sÃ¥...
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2007, 14:44:01 »
hej ..
tjaa det vette den har jag 65 räcker vattnet bra 50 e det för lite,har en kompis som har en lika dan tank å han säger som ni att det räcker gott med 50 grader för att ducha ???

här räcker det inte ,,kan väl ha nått fel i beredaren ? så den bara rymmer 20 lit eller nått sånt
fast lungn det blir bättre till hösten ska jag ha 400+110 i tank
å 100lit på vägg som e 70grader
då vore det f-n om det skulle bli kallt vatten

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Övergår förståndet
« Svar #18 skrivet: 26 mars 2007, 14:52:58 »
Jag tror problemet ligger i den "heliga skiktningen". När jag laddar min tank från solfångarna till 50 C, så laddar jag hela tanken. Det blir inte mer än 6-8 graders skillnad mellan topp å botten. Det gör att det måste rinna mycket kallvatten genom värmeslingan innan tanken kylts ner. Annat blir det förstås om det skulle vara fisjumt i botten å en dyngskvätt hetvatten i toppen. Nää, skippa skiktningen när Ni kör med solfångare, å ladda tanken med all energi som finns att få. Bättre med 500 liter 50 gradigt vatten i hela tanken, än en skvätt 70 gradigt i toppen....

mvh humlan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övergår förståndet
« Svar #19 skrivet: 26 mars 2007, 15:09:19 »
30 minuters duschar?? Finns det?? Demontera hållaren för slangen så löser det sig :)
Själv badade jag igår och topptemperaturen minskade från 52 -> 47 av detta.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Övergår förståndet
« Svar #20 skrivet: 26 mars 2007, 15:13:36 »
30 minuters duschar?? Finns det?? Demontera hållaren för slangen så löser det sig :)
Själv badade jag igår och topptemperaturen minskade från 52 -> 47 av detta.


Eller gör som en fd arbetskompis gjorde, för att fÃ¥ stopp pÃ¥ sin tonÃ¥rsdotters timslÃ¥nga duschningar. Han satte in ett tidlÃ¥s pÃ¥ vv.., 15 min sen klipps vv av, Ã¥ det kommer bara kallt. Väldigt effektivt sa han  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #21 skrivet: 26 mars 2007, 15:17:21 »
hej
humlan det e det jag gör ..sopar in allt vattenn som är 50 å varmare i tanken.....
utan speciella finesser som skicktning...jag vräker in vattnet antingen i topp eller i botten pÃ¥ tanken,,det spelar ingen större roll vart jag laddar in vattnet  tanken skiljer max 6-8 grader
mellan topp å botten...
oavsett om jag topp eller botten laddar skiten...

men det reder upp sig då man slutar pumpa runt vattnet i tanken då pyser det varma upp i topp....


farsan pratade om nån strypbricka som man monterade i duchen va e det för nått ??
skulle visst kunna spara upp till 50% av varmvatten förbrunkningen
« Senast ändrad: 26 mars 2007, 15:19:21 av Dr Chun-Lan »

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Övergår förståndet
« Svar #22 skrivet: 26 mars 2007, 15:29:47 »
hej
humlan det e det jag gör ..sopar in allt vattenn som är 50 å varmare i tanken.....
utan speciella finesser som skicktning...jag vräker in vattnet antingen i topp eller i botten pÃ¥ tanken,,det spelar ingen större roll vart jag laddar in vattnet  tanken skiljer max 6-8 grader
mellan topp å botten...
oavsett om jag topp eller botten laddar skiten...

men det reder upp sig då man slutar pumpa runt vattnet i tanken då pyser det varma upp i topp....


farsan pratade om nån strypbricka som man monterade i duchen va e det för nått ??
skulle visst kunna spara upp till 50% av varmvatten förbrunkningen


Ungefär som när man lider av för tidig sädesavgång, man klämmer till under ollonkanten....oioioi, nä fytusan. Nu for det fullständigt för pricken här. Antar att det blir så ibland när man inte har ngt att tillföra, men ändå vill ha uppmärksamhet, sorry!

 ;)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övergår förståndet
« Svar #23 skrivet: 26 mars 2007, 15:33:42 »
*LER* Thumbsup ^-^ ;) --/ knUp a:gl
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Övergår förståndet
« Svar #24 skrivet: 26 mars 2007, 16:16:27 »
hej
humlan det e det jag gör ..sopar in allt vattenn som är 50 å varmare i tanken.....
utan speciella finesser som skicktning...jag vräker in vattnet antingen i topp eller i botten pÃ¥ tanken,,det spelar ingen större roll vart jag laddar in vattnet  tanken skiljer max 6-8 grader
mellan topp å botten...
oavsett om jag topp eller botten laddar skiten...

men det reder upp sig då man slutar pumpa runt vattnet i tanken då pyser det varma upp i topp....


farsan pratade om nån strypbricka som man monterade i duchen va e det för nått ??
skulle visst kunna spara upp till 50% av varmvatten förbrunkningen


En sketen bricka med ett litet hål i mitten..., vanlig bricka Du vet... Men sånna har Du väl hemma, inte behöver Du köpa nån speciell typ för det. Men se till att dusch-tiden inte ökar istället då...

mvh Humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #25 skrivet: 26 mars 2007, 16:23:51 »
finns det nÃ¥n som vet om det är stor risk att man fÃ¥r bakströmmning pÃ¥ vattnet i solslingan,dÃ¥ man kör med platis tycker det lÃ¥ter otroligt lÃ¥ngsökt  iomed det e 2 separata system som inte har nÃ¥tt med varan att göra...
funderar ändå på att dra fast en´backventil på matar ledningen från solfångaren,,har en liggandes som e över....


jag har försökt känna på rören om dom transporterar ut nån värme men det verkar inte så...ca 0,5 m i från plattisen e dom kalla

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Övergår förståndet
« Svar #26 skrivet: 26 mars 2007, 16:37:56 »
finns det nÃ¥n som vet om det är stor risk att man fÃ¥r bakströmmning pÃ¥ vattnet i solslingan,dÃ¥ man kör med platis tycker det lÃ¥ter otroligt lÃ¥ngsökt  iomed det e 2 separata system som inte har nÃ¥tt med varan att göra...
funderar ändå på att dra fast en´backventil på matar ledningen från solfångaren,,har en liggandes som e över....


jag har försökt känna på rören om dom transporterar ut nån värme men det verkar inte så...ca 0,5 m i från plattisen e dom kalla


Jag har backventil, men ingen plattis... Personligen tycker jag Du kan spilla lite värme, sÃ¥ mycket som Du redan snÃ¥lat in pÃ¥  :) ;)

mvh Stormogul Hum-Lan

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övergår förståndet
« Svar #27 skrivet: 26 mars 2007, 16:57:56 »
Hej!
Jag skulle föreslå att ni köper ett loggningskit från Rickard, och alt vad spekulationer om det är backsirkulation på natten syns direkt, dessutom kan man följa med vad som händer i acumulatortankarna. På mitt loggningskitt som jag har installerat kan jag se hur tankar och solladdningen fungerar. *vinkar* Har hittills i dag fått 42 Kwh, det kommer att ladda till ca 19:00 lokal tid
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Övergår förståndet
« Svar #28 skrivet: 26 mars 2007, 18:16:35 »
Jag tror problemet ligger i den "heliga skiktningen". När jag laddar min tank från solfångarna till 50 C, så laddar jag hela tanken. Det blir inte mer än 6-8 graders skillnad mellan topp å botten. Det gör att det måste rinna mycket kallvatten genom värmeslingan innan tanken kylts ner. Annat blir det förstås om det skulle vara fisjumt i botten å en dyngskvätt hetvatten i toppen. Nää, skippa skiktningen när Ni kör med solfångare, å ladda tanken med all energi som finns att få. Bättre med 500 liter 50 gradigt vatten i hela tanken, än en skvätt 70 gradigt i toppen....

mvh humlan.

Om man läser runt lite så förstår man ju snabbt att skiktningen är helig.
Jag har hellre 50 grader i toppen än fesjummet 30gradit vatten i hela tanken...

Har man en beredare längst upp i tanken är ju detta viktigt
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #29 skrivet: 26 mars 2007, 22:37:54 »
hej ..
nu har det hänt igen ,, frun tvättade upp åkeriet ..pang tanken droppade 10 grader rakt ner
hadde lyckats sammla in ca 70 70 i tanken ..hippvs vipps så e den nere på 60 60

grr 5 grader emp förlust skulle väl gå leva med men...10 grader suck

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!