0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Denna Fråga ställer jag mig då CE50 Är ca 22000 kr dyrare i inköp, nu till lite fakta! Jag har gjort en energi beräkning på huset och den säger att huset kommer att förbruka ca 17460 kwh detta inkluderar Ventilation, transmission och varmvatten, med ett ventilationsflöde på 220m3/h. huset kommer att ha en topp effekt på ca 5,5 kw. Det innebär att CE50 klarar nästan hela min toppeffekt medans niben är en bra bit ifrån. Då frågar man sig hur mkt kommer patronen på niben få jobba och dra ström för att klara topparna? Finns det någon uppskattning om hur många KWH det kan röra sig om? Jag har lagt in båda pumparna i energiberäkning och utfallet blir som följerCE50 17460/(5,0/1,3)=4539 KWHNibe 17460/(1,9/0,7)=6432KWHDet blir en skillnad på 6432-4539=1893 KWH Det blir inte så stor skillnad men då är inte toppeffekten med i bilden.Jag är också osäker på nibens effekt när man kör den mot golvvärme?Är det någon därute som kan reda ut det hela? En fundering till! Hur stort badkar klarar pumparna av? vi funderar på ett 235 L
Ja, 235 liter bör väl inte vara något problem. Jag kan dock inte fylla mitt kar mer än till hälften, trots 60 grader. Jag vet inte hur stort det är, men yttermåtten är 1,8x1,1 m.
Inga termostater på golvvärmen, CE50 styr framledningsvärmen till golvet. På fördelaren brukar det sitta instrypningar som du ställer flödet på varje slinga med. Ett tips är att skaffa anliggningstermometrar på returen på varje slinga så är det lättare att justera in strypningarna.
Citat från: Carl N skrivet 22 mars 2007, 11:08:38Inga termostater på golvvärmen, CE50 styr framledningsvärmen till golvet. På fördelaren brukar det sitta instrypningar som du ställer flödet på varje slinga med. Ett tips är att skaffa anliggningstermometrar på returen på varje slinga så är det lättare att justera in strypningarna.Jag kör en ce50 med golvärme som har rumstermostater. Det fungerar. Jag vill ha högre temperatur i våt utrymmen. CE50 inställd på innetemp 22gr. och öppna termostater i våtrum. Övriga rum regleras med termostat./mali