0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK, jag förstår om vissa Optima-ägare känner sig lite trampade på tårna men det har varit en del krångel med med dessa historiskt. Det är fullt möjligt att det var frågan om barn-sjukdomar som numera är åtgärdade.
Citat från: Carl N skrivet 18 mars 2007, 16:55:52OK, jag förstår om vissa Optima-ägare känner sig lite trampade på tårna men det har varit en del krångel med med dessa historiskt. Det är fullt möjligt att det var frågan om barn-sjukdomar som numera är åtgärdade. Jag reagerade bara på ditt i mitt tycke osakliga inlägg, baserat en "känsla" du har. Annars brukar ju dina inlägg vara mer sakligt underbyggda. Se mitt inlägg som en motreaktion.Jag har aldrig tidigare rekommenderat Optiman före CTC, Nibe m.fl, då mina erfareheter av dessa är begränsade. Jag tror, det är en "känsla" jag har, att de är ganska likvärdiga. Viktigare är, som jag tidigare skrivit vid flera tillfällen, att hitta en kunnig och seriös installatör, som tar ansvar för installationen.Sture
Om du vill titta på något som verkligen skiljer ut sig i förhållande till IVT, Nibe och CTC så kan du väl titta på Daikin Althema, Airwell eller Aqua Inverter.De är värmepumpar som kör med köldmedium i alla utomhusliggande delar så där har du ingen frysrisk vid t.ex. strömavbrott.De arbetar också ned till lägre utomhustemp än de "stora svenska" tillverkarnas värmepumpar, med undantag för Thermias Atria.Jag tycker att de borde kunna ge en väl så stor besparing som de du nämner.
Jag kanske skulle kunna, men det går väl hitta den infon om man söker.