0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Daikin Althema, Airwell eller Aqua InverterGemensamt för dessa är att de har INGET vatten i utedelen och att de går på R410ASen börjar skillnaderna......Daikin Althema, Aqua Inverter-InverterstyrdaAirwell-On/offSen kommer vi till styrning och uppbyggnad där är det ganska stora skillnader mellan de VP.Exempel:VVB sker med en förhöjd solslinga i Daikin Althema men i Aqua Inverter har du en plattväxlare som cirkulerar hela VVB.Daikin Althema går el-patronen in alldeles förtidigt per automatik (får olika uppgifter -4ºC alt -15ºCAqua Inverter har inget eltillskott om inte temp sjunker under inställt värde (oftast är el-patronen avstängd)Tillverkningsstart:Airwell vet jag inte exakt när den kom TROR -06Daikin Althema hösten -06Aqua inVerter kom till Sverige -05 men börjades tillverkas redan -02 om jag inte minns fel
Ett tips till befintliga och kommande Altherma ägare är att installera en rumsgivare ett absolut måste anser jag.Det finns lite andre tips och trix men dom tänker jag jag inte gå ut till publikum med , för sist jag pratade med ngn utomstående ,som för övrigt är det här forumets ägare så hamnade den infon han fick i Daikin Altherma-tråden som hans egna åsikter.Det tyckte jag var rena GLOCALNET.Ni som vill ha lite tips kan maila mej så ska jag svara så fort jag kan.
För att komma ifrån de "många" start/stoppen skulle du kunna sätta in en mekanisk enkel rumstermostat centralt i huset, öka kurvlutningen så att värmepumpen alltid arbetar med lite "för varmt" vatten i radiatorsystemet och låt sedan rumstermostaten stoppa värmepumpen när tempen i huset nått den temp du vill ha.Rumsgivarens tillslag sker när tempen sjunkit med 0.5-1 grad och startar värmepumpen (efter 1-3 timmar?) igen för att jobba upp tempen den grad som rumsgivaren diffar (den går då i några timmar och minskar antalet start/stopp markant).En sådan koppling ger dig längre stopp/driftstider under den tid på året när ditt hus effektbehov är mindre än värmepumpens lägsta möjliga uteffekt.Tänk också på att en inverter normalt har bästa verkningsgraden vid ca 50 Hz eller kanske runt 60% av maxvarvtalet på kompressorn...
Jajisses jag tycker du ska lämna tillbaka den där Altherman du har på firman till Svenska Daikin , så att dom i sin tur kan sälja den till en ngt seriösare återförsäljare än du.Att som du gå ut i ett forum och prata om konstruktionsfel osv ,osv utan att kunna ett skvatt om den visar på ett sätt som jag tycker är direkt korkat.Lexus har helt rätt i sina påstående vad gäller Altherman , det står klart och tydligt i installationsanvisningen.Har själv monterat 10st och tycker det är en mycket bra pump , smidig ,tyst och mycket bra verkninggrad.Har en pump som monterades i september som vi loggar hela tiden ,när kylan slog till i januari så hade vi ställt in eltillskottet tillåtelse att gå in vid -12gr.Enbart pump klarade av ned till -15grader sen kom första steget på 3kw som sedan räckte ned till -21gr ,sen hade vi ett dygn med -28gr och då gick naturligtvis 2:a steget in också.Kanske ska tillägga att det sitter en 9kw i den.Alltså ett dygn på en hel vinter som hela effekten på elpatron har används.När man har fått kläm på den här pumpens reglering och lite andra grejor så tycker jag att Altherman är en mycket bra värmepump.Ett tips till befintliga och kommande Altherma ägare är att installera en rumsgivare ett absolut måste anser jag.Det finns lite andre tips och trix men dom tänker jag jag inte gå ut till publikum med , för sist jag pratade med ngn utomstående ,som för övrigt är det här forumets ägare så hamnade den infon han fick i Daikin Altherma-tråden som hans egna åsikter.Det tyckte jag var rena GLOCALNET.Ni som vill ha lite tips kan maila mej så ska jag svara så fort jag kan.