Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var ska jag börja?  (läst 7504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danielp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Var ska jag börja?
« skrivet: 29 november 2004, 22:02:20 »
Jag har startat min värmepump för 3 dagar sedan och har ingen aning om jag ska ställa in den.Det knäpper i rören och pumpen startar och stannar hela tiden jag har från 0-(-1)på kb in och -3 ut.
Jag har ett hål som jag borrade förra helgen och vi kom ner på 200m men det kom inte så mycket vatten.
Jag har en Nibe Fighter 8,5KW jag har ett hus med en källare på 120kv.m och en övervåning på 120kv.m ett garage på 48kv.m. Gradminuterna står på -66. Så fort pumpen stannar så sjunker VBF från 50 till 36. Rörmontören startade pumpen i tvångsdrift och sen for han.Ska jag ändra detta eller ska jag vänta dom 10 dagarna tills den går tillbaka till normaldrift.
Jag är i behov av hjälp med att justera in denna pump
och lära mig vad alla dessa värden är så jag vet vad jag justerar för något.
Nibe 1215 8,5kw 193m aktivt borrhål

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Var ska jag börja?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2004, 23:17:04 »
Citera
Rörmontören startade pumpen i tvångsdrift och sen for han
Det där är bara cirkpumpen på kalla sidan..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Var ska jag börja?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2004, 09:01:08 »
Håll koll på nivån i expansionskärlet, cirkpumpen går kontinuerligt i tio dar för att KB-systemet skall kunna avluftas ordentligt. (tvångsdriften)

0 till -1 är inte bra på ett så nytt hål, men ingen katastrof. De flesta bergvärmepumpar som producerar värme under större delan av dagen kommer att sänka tempen i borran till ca 0 grader.
Blir det flera minusgrader har du problem... Kanske du skulle provat fylla hålet med vattenslang?

Tycker du att den startar för ofta kan du prova höja startvärdet för kompressor och tillskott till 100/400 gradminuter. Öka även VB diff VP till 20 grader.

Knäppningarna måste du försöka åtgärda med klammer som inte tillåter rören att röra sig i klammren, justera om möjligt rörens läge i genomföringar i träbjälklag och väggar så att rören inte ligger an mot något som kan förorsaka knäppningar.
Prova även smörja fästkonsollerna som håller fast radiatorerna, det kan minska knäppningarna om de kommer från själva radiatorerna.

/Rickard

Utloggad Danielp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Var ska jag börja?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2004, 09:57:09 »
När vi stoppade ner slangen så var röret fult i vatten enl. borrfirman. Vad gör jag om tempen fortsätter att gå ned?
Hur kan det komma sig att ett hål på 200m som dessutom har vatten i sig inte räcker till???????
Jag har varmt och skönt inomhus och TS går inte till något p.g.a tvångsdriften så än funkar det men jag är orolig för detta med tempen.
Det var någon som sa till mig att man kunde fylla hålet med sand vad tror ni om det.
« Senast ändrad: 30 november 2004, 11:13:45 av Danielp »
Nibe 1215 8,5kw 193m aktivt borrhål

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Var ska jag börja?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2004, 11:34:50 »
Stopp ingen sand har du 200 meter så ta det lugnt, borran kan få ge en eller två minusgrader fram...
Men det är bättre ju varmare den är.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Var ska jag börja?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2004, 13:01:10 »
Precis - ingen sand, har du hålet fullt med vatten lär du inte få några större problem.

Som jag tidigare skrev så är det tämligen normalt att inkommande temp ligger runt 0 grader när värmepumpen går större delen av dygnet. Till våren vet du om din borra är tillräckligt stabil för din värmepump...


/Rickard

ville65

  • Gäst
ville65
Re:Var ska jag börja?
« Svar #6 skrivet: 30 november 2004, 13:33:14 »
Mina hål ger - 0,7 in och -2,5 ut just nu .
var lite knäckt förra vintern , dÃ¥ alla jag snackade med verkade ha sÃ¥ varma hÃ¥l , och deras var grundare och och sjönk inte ner sÃ¥ himla mycket i slutet av vintern som mina  :'(

men det funkar finfint ialla fall , så magen känns inte lika orolig inför denna vintern ;D

( måste nog tillägga att jag personligen tror att det är för grunt borrat , en trettio meter till hade nog inte skadat med ett kallt hål)
« Senast ändrad: 30 november 2004, 13:40:15 av ville65 »

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Var ska jag börja?
« Svar #7 skrivet: 30 november 2004, 17:21:43 »
Jag får upp 3 och skickar ut 0 effter 1 månad i drift...
Kommer detta att sjunka eller?

/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Var ska jag börja?
« Svar #8 skrivet: 30 november 2004, 17:44:28 »
Heat?
HÃ¥let är varmare vid start (opÃ¥verkat) sÃ¥ första vintern sjunker det med minst en grad. Sen Ã¥terladdas dom inte helt pÃ¥ sommaren!!!!   sÃ¥ nÃ¥gra Ã¥r avkyls borran men det är tiondelsgrader bara. Om den inte är alldeles för vek kommer det att plana ut efter nÃ¥gra Ã¥r sen kommer tempen inte sjunka nÃ¥t mera. Jag gissar att du ALDRIG kommer att fÃ¥ minusgrader in!!! vi fÃ¥r se om jag har rätt!!
men under en eldningssäsong sjunker inte tempen mycket, den är mycket stabil under vintern.
Till skillnad mot ytjordvärme som har mycket hög temp sommar och på hösten, men där tempen sjunker sakta ända till våren kommer.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Var ska jag börja?
« Svar #9 skrivet: 30 november 2004, 17:46:24 »
Vi får ta upp ämnet om 10 år och kolla läget... ;D
Blir även intressant hur många kompressorer som gått åt under tiden... ;)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Danielp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Var ska jag börja?
« Svar #10 skrivet: 30 november 2004, 19:01:13 »
Jag pratade med Nibe idag och dom sa att jag skulle ställa  VB F pÃ¥ 55 gr i en undermeny till kurvlutningen och att jag skulle öppna alla termostater pÃ¥ max och sedan lÃ¥ta pumpen sköta resten ???Pumpen ställer dÃ¥ in tempen inne i huset med hjälp av kurvlutning och förskjutningen
när jag gjorde det sÃ¥ tycker jag att det tar längre tid att värma upp VBF är det ok. När jag kom hem idag sÃ¥ kollade jag KB in och dÃ¥ när pumpen startade sÃ¥ hadde jag +1  :)& returen var dÃ¥ -2 men efter en stund sÃ¥ gick KB in ner till -1 :( & returen var dÃ¥ -4
Nibe 1215 8,5kw 193m aktivt borrhål

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Re:Var ska jag börja?
« Svar #11 skrivet: 30 november 2004, 19:38:49 »
Borrhålet (DanielP:s alltså) är dimensionerat efter 30 W/m vilket är helt normalt och samma värde som för min installation där KBin aldrig har varit under +0,5 grader.

Efter 3-4 dagars kontinuerlig drift har man nått ungefär 65 % av tempertursänkningen efter 5 månaders kontinuerlig drift om matematiken stämmer med verkligheten. Minusgrader in redan nu verkar lite konstigt även om huset låg vid Treriksröset. Men några dagars drift är för kort tid.

När du avläser köldbärartemperaturerna tänk pÃ¥ att det tar ca 15 minuter för köldbäraren att gÃ¥ ett varv. Värdet efter "en stund" (5-10 minuter) är i princip temperaturen i berget närmast borrhÃ¥let om pumpen har stÃ¥tt still nÃ¥gon timme innnan. Efter en halv timmes drift eller mer har dessutom temperaturfallet frÃ¥n berget in till köldbäraren tillkommit.  

Den stora ändringen in VBfram beror inte den på att pumpen gör varmvatten en stund innnan den slår ifrån? I så fall är det helt normalt eller vad säger NIBE-ägarna?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Danielp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Var ska jag börja?
« Svar #12 skrivet: 30 november 2004, 21:03:29 »
Jag kör inget varmvatten ännu så det kan inte ha med det att gör(att uppvärmningen tar ti alltså).Pumpen har nu gått 90h på 5 dygn utan att tillverka varmvatten är det normalt på ett hus på 120kvm i 2 plan(ena är källare)+ garage på 48kvm ???
Nibe 1215 8,5kw 193m aktivt borrhål

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Var ska jag börja?
« Svar #13 skrivet: 30 november 2004, 21:22:27 »
du skriver att det nu tar längre tid för pumpen att värma radiatorvattnet, efter det att du öppnat alla termostater. Det är Bra, så ska det vara, nu värmer du hela radiatorsystemet & vattnat kalnar saktare ( du andvänder dina radiatorer som en akumulatortank)

Vad menar du med att du inte värmer något vatten?

din pump har gått 18h/dygn om jag fattar rätt, har det gått åt någon tillskotts el?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Danielp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Var ska jag börja?
« Svar #14 skrivet: 01 december 2004, 09:51:40 »
Ja det stämmer pumpen har gått 18h/dygn.
Vi ska koppla in varmvattnet i helgen och då hadde jag tänkt behålla min 300l vvb och mata den med 50gr vatten från pumpen.Om jag gör så vad ska jag då ställa vvb på 65gr eller?
Nibe 1215 8,5kw 193m aktivt borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!